Incepe concurenta pentru crestere economica. Cum ar trebui sa se adapteze companiile?

feature photo

Companiile din Europa Centrala si de Sud-Est (CSE) vad o crestere a concurentei, dar si a presiunii de a-si reevalua strategia pentru perioada de redresare economica

Rezultatele studiului Ernst & Young Concurenta pentru cresterea economica (Competing for growth), realizat cu participarea a 1.400 de executivi din intreaga lume, arata faptul ca la nivel global companiile considera ca mediul de afaceri este mult mai provocator, 85% dintre respondenti declarand ca se asteapta ca piata sa devina si mai competitiva in urmatorii doi ani.

Potrivit constatarilor studiului, pietele globale vor fi mai volatile decat inainte de criza, punand marjele de profit sub presiune din cauza reducerii sau inghetarii preturilor si a cresterii costurilor fortei de munca. In acest context se prevad cresteri de pret reduse la nivel global, aproximativ 60% dintre respondenti asteptandu-se la cresteri de pret egale cu sau chiar sub nivelul inflatiei.

De un interes special sunt rezultatele aceluiasi studiu in ceea ce priveste pietele din Europa Centrala si de Sud-Est (CSE) si Romania. Marea majoritate a respondentilor considera ca pe aceste piete concurenta este in crestere, 78% din directorii romani aratand ca si pe piata interna concurenta va creste in urmatorii doi ani.

51% din companiile care opereaza la nivel global si 62% din cele care opereaza in CSE spun ca un factor de crestere a competitivitatii va fi intrarea pe aceste piete de companii noi venite din pietele dezvoltate. Majoritatea directorilor romani (62%) au spus ca in urmatorii ani cresterea concurentei  se va datora atat noilor companii din pietele dezvoltate, precum si jucatorilor existenti din pietele emergente.

Reputatie si flexibilitate

Brandul si reputatia sunt percepute ca fiind factori esentiali in lupta pentru competitivitate de 61% dintre respondentii la nivel global, 48% dintre respondentii din CSE si 48% dintre cei din Romania. Prin urmare, este probabil ca vom asista la o crestere corespunzatoare in eforturile de marketing ale companiilor in urmatorii doi ani.

Mai mult decat atat, 39% din respondentii romani au indicat competitivitatea costurilor in vanzari, distributie si servicii ca fiind factorul cel mai important pentru ca o companie sa poata raspunde mai rapid la schimbarile pietei, urmatorul factor important fiind flexibilitatea organizationala (36%).

Inovare, produse si piete noi

Intrarea pe noi piete este vazuta de catre toti respondentii studiului ca fiind tactica cea mai eficienta pentru stimularea cresterii companiilor. Mai exact, 60% din respondenti la nivel mondial, 71% dintre respondentii din CSE si 87% dintre respondenti romani cred ca cea mai buna cale de crestere este vanzarea serviciilor / produselor pe piete noi.

In plus ei spun ca inovarea devine tot mai importanta, mai mult de jumatate din companiile globale si din Europa Centrala si de Sud-Est concentrandu-si eforturile pe introducerea de produse sau servicii noi pentru a-si creste vanzarile pe pietele in care sunt deja prezente.

In Romania, in timp ce inovarea este recunoscuta ca un factor de importanta crescanda in piata de 39% din respondenti, ea nu are  un rol dominant in strategia lor de dezvoltare, 70% dintre companii considerand dezvoltarea lor legata de introducerea de noi servicii si produse.

La fel de diferita este abordarea pe care companiile o adopta in ceea ce priveste sporirea flexibilitatii lor: respondentii studiului global spun ca isi concentreaza eforturile pe introducerea de produse noi pentru a acoperi o gama mai larga din nevoile pietei, in timp ce respondentii din CSE si Romania s-au axat pe investitii in procese de productie si tehnologii mai flexibile.

Presiune pe marjele de profit

Deoarece tendinta generala indica o crestere a preturilor de cel mult nivelul inflatiei, marjele de profit raman mici, pe fondul cresterii costurilor. Principalul motiv indicat de catre toti respondentii studiului este reducerea cererii, (57% din respondentii romani), urmata de inflatia costurilor de productie (52% din respondentii romani) si inflatia costului fortei de munca (48% din respondentii romani).

In acest context, 35% dintre respondentii din Romania spun ca firmele lor au ca scop reducerea costurilor cu11-20%, 17% spun intentia lor este de a reduce costurile cu 5-10%, iar alti 17% doresc sa isi reduca costurile cu peste 20%.

Pentru aceasta companiile de pe piata interna se concentreaza in principal pe adaptarea numarului de angajati la conditiile din piata (48%), pe cresterea eficientei resurselor umane prin optimizarea proceselor de formare (48%) si pe utilizarea unor tehnologii mai bune de promovare, vanzare si distributie (35 %).

Finantarea cresterii

Sondajul constata o incapacitate sau refuzul firmelor de a merge catre pietele de capital pentru finantare. Aceasta tendinta este prezenta in toate pietele incluse in studiu. Aproximativ jumatate dintre companiile care opereaza in Romania (48%), ca si cele care opereaza in strainatate au in planurile lor finantarea cresterii viitoare din rezervele de numerar. Eforturile suplimentare pe care le fac companiile pentru a-si spori capitalul de lucru sunt esentiale.

Cu toate acestea, potrivit constatarilor studiului companiile participante din Romania au in vedere de asemenea urmatoarele surse de finantare: vanzarea de actiuni (44%), emisiunile de obligatiuni (35%), oferta publica initiala (26%), si vanzarea de active non-core (26%).

Transparenta si comunicare

Gestionarea comunicarii cu partile interesate este o zona in care apar multe schimbari. Companiile isi schimba modul in care percep guvernarea corporativa si elementele ei de baza. Astfel, intentia de a schimba modul in care comunica cu toate partile interesate pare sa fi crescut.

Aproape jumatate dintre respondenti, in special cei CSE, spun ca in ultimii doi ani si-au imbunatatit transparenta si frecventa de comunicare a rezultatelor si performantei companiei catre partile interesate.

Un accent semnificativ este pus pe gestionarea reputatiei financiare. In Romania 78% din respondenti considera astfel de actiuni ca elementul-cheie pentru consolidarea relatiilor cu partile interesate si 48% se concentreaza pe furnizarea de raportare suplimentare cu date non-financiare.

Studiul global, in limba engleza, este disponibil aici: http://www.ey.com/GL/en/Issues/Business-environment/Competing-for-growth–Winning-in-the-new-economy—Competing-for-growth–the-framework

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close