Agenda digitala: tabela de marcaj arata ca s-au realizat progrese

Comisia Europeana a publicat de curand o tabela de marcaj care indica nivelul performantei UE si a statelor membre in ceea ce priveste realizarea obiectivelor convenite ale Agendei digitale pentru Europa, dupa primul an de la lansarea acesteia (a se vedea IP/10/581, MEMO/10/199 si MEMO/10/200).  Fidela angajamentului asumat de a promova o strategie de date deschise, Comisia Europeana  si-a facut publice online, prin intermediul tabelei de marcaj, seturile de date si statisticile, dand astfel oricui posibilitatea de a le analiza si de a trage propriile concluzii.  

 In general, progresele inregistrate in cursul primului an al Agendei digitale au fost satisfacatoare, in special in ceea ce priveste utilizarea internetului (65% din populatia UE). Insa evolutia este deceptionanta in unele sectoare, in special in ceea ce priveste extinderea noilor retele ultrarapide de banda larga – unul dintre principalele obiective ale Agendei digitale – desi s-au inregistrat anumite progrese in ceea ce priveste actualizarea retelelor de cablu si de cupru existente.

 Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu Agenda digitala, a declarat: „La un an de la lansarea Agendei digitale observ ca s-au facut progrese. Cu toate acestea, este necesar ca statele membre, industria, societatea civila si Comisia sa-si sporeasca eforturile in vederea maximizarii potentialului Agendei de a  mentine nivelul competitivitatii europene, de a stimula inovarea si de a crea locuri de munca si prosperitate. Avand in vedere beneficiul enorm care se poate obtine pe termen lung, doresc sa lansez un apel general pentru realizarea de actiuni decisive in prezent, in special in domeniul benzii largi de mare viteza.”

 Prin Agenda digitala, UE s-a angajat sa realizeze 101 de actiuni specifice (78 dintre acestea, dintre care 31 sunt propuneri legislative, urmand sa fie realizate de Comisie, iar 23 de statele membre) care, impreuna, vor impulsiona investitiile in tehnologiile digitale si utilizarea acestora.  In total, au fost deja finalizate 11 astfel de actiuni, 6 actiuni care trebuiau finalizate in 2010 au fost amanate, iar restul actiunilor se afla, in mare parte, in derulare.

 Referitor la cele 13 obiective cheie (a se vedea MEMO/10/200), s-au inregistrat:

 –       progrese satisfacatoare in ceea ce priveste utilizarea periodica a internetului, cumparaturile online, e-guvernarea si iluminarea cu consum redus de energie;

 –       o evolutie eterogena in materie de disponibilitate si de utilizare a serviciilor de banda larga;

 –       progrese insuficiente in ceea ce priveste comertul electronic transfrontalier, prezenta online a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri), tarifele de roaming si cercetarea publica.

 Implicatiile tabelei de marcaj vor fi discutate in cadrul Adunari privind Agenda digitala, care se va desfasura la Bruxelles in zilele de 16 si 17 iunie.

 Tabela de marcaj indica progrese satisfacatoare in ceea ce priveste:

 –       Utilizarea periodica a internetului. care a crescut rapid, atingand un procent de 65% din populatia UE (obiectivul fiind de 75% pana in 2015). De asemenea, grupurile dezavantajate, cum ar fi persoanele cu mai putine studii si varstnicii, utilizeaza internetul intr-o mai mare masura, ponderea acestora crescand de la 42% la 48%, ceea ce face posibila atingerea obiectivului de 60% stabilit pentru 2015. Ponderea persoanelor care nu utilizeaza internetul a scazut de la 30% la 26% din populatie.

 –       Cumparaturile online. Dintre cetatenii UE, 40% fac cumparaturi online, procent care include 57% dintre internauti. In 8 tari din UE,  mai mult de jumatate din populatie face cumparaturi online.

 –       E-guvernarea: 41% dintre cetateni utilizeaza serviciile de e-guvernare, iar jumatate dintre acestia au trimis formulare completate online. Planul de actiune privind guvernarea electronica (IP/10/1718) ar trebui sa contribuie la realizarea obiectivului stabilit pentru 2015, si anume utilizarea serviciilor de e-guvernare de 50% dintre cetateni si de 80% dintre intreprinderi.

 –       Promovarea iluminarii cu consum redus de energie: Cota de piata a iluminarii cu leduri a crescut la 6,2% in 2010 (de la 1,7% in 2009), acest sector inregistrand progrese semnificative in sensul reducerii consumului de energie pentru iluminat cu 20% pana in 2020.

 S-a constatat o evolutie eterogena in ceea ce priveste:

 –       Disponibilitatea si utilizarea serviciilor de banda larga: Serviciile de baza de banda larga devin tot mai accesibile, chiar si in zonele limitrofe. Cu toate acestea, instalarea si utilizarea serviciilor in banda larga ultrarapide este concentrata actualmente in doar cateva zone (in principal urbane). Comisia colaboreaza in prezent cu statele membre pentru implementarea strategiei destinate sa asigure accesul tuturor europenilor la banda larga de baza pana in 2013 si la banda larga rapida si ultrarapida pana in 2020. (IP/10/1142).

 In urmatoarele sectoare s-au inregistrat progrese insuficiente:

 –       Comertul electronic transfrontalier a crescut foarte putin, de la 8,1% la 8,8% in 2010. Agenda digitala si-a propus ca, pana in 2015, 20% dintre cetateni sa faca cumparaturi transfrontaliere online. Comisia intentioneaza sa abordeze acest aspect, precum si alte bariere in calea dezvoltarii pietei digitale unice, intr-o viitoare comunicare referitoare la Directiva privind comertul electronic.

 –       Prezenta online a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri): 26% dintre IMM-uri fac achizitii online, ceea ce reprezinta un procent in crestere, insa numai 13% dintre IMM-uri vand online (cu 2 puncte mai mult decat anul trecut).

 –       Tarifele de roaming: au scazut cu 1,5 eurocenti in 2010, dar au ramas de trei ori mai ridicate decat tarifele convorbirilor nationale. Obiectivul Agendei digitale este ca, in UE, diferenta dintre tarifele convorbirilor nationale si cele de roaming sa ajunga aproape de zero pana in 2015.

 –       Investitii publice in cercetare si dezvoltare in domeniul TIC: cheltuielile efectuate de autoritatile publice nu au depasit plafonul de baza de 5,7 miliarde EUR stabilit pentru anul trecut. Pentru realizarea obiectivului de dublare a plafonului (11 miliarde EUR pana in 2020), va fi necesara o crestere anuala de 6%.

 In ce stadiu de indeplinire a obiectivelor se afla Comisia?

 In general, s-au realizat progrese destul de importante in ceea ce priveste implementarea celor 101 de actiuni prevazute de Agenda digitala. Aproximativ 10% dintre acestea au fost finalizate, 80% se afla in derulare, iar restul de 10% au fost amanate.

 Context

 Tabela de marcaj se refera la perioada mai 2010 – mai 2011. si este insotita de o serie de rapoarte online referitoare la aspecte specifice ale Agendei digitale, cum ar fi e-guvernarea sau increderea in internet si securitatea retelelor. Tabela de marcaj cuprinde date si analize incluse initial in Raportul anual de activitate al Comisiei privind piata unica europeana a comunicatiilor electronice (IP/10/602).

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close