ANPC a aplicat bancilor amenzi in valoare totala de 919.000 lei in luna martie

In perioada 18-28 marite 2013 s-a desfasurat o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare, in urma careia s-au aplicat 86 amenzi contraventionale in valoare totala de 919.000 lei si 47 avertismente.

Au fost verificate 370 de puncte de lucru ale societatilor bancare si s-au dispus masuri de remediere in termen de 15 zile a deficientelor constatate.
 
Bogdan Cristian Nica – Presedinte ANPC: “Exista banci care nu prezinta in oferte sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente, fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de control vor avea loc ori de cate ori este necesar.”

Au fost verificate:

1. Informarea consumatorilor
– existenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane;
– lista cu dobanzi afisata nu era actualizata la zi – Odorheiu-Secuiesc;
– neafisarea la loc vizibil a listei dobanzilor, tarife si comisioane – Satu-Mare;
– nu exista la punctul de lucru lista dobanzilor si comisioanelor – Piatra Neamt

2. Informarea precontractuala a consumatorilor, in scris, prin intermediul Formularului ” Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori ”
– nu s-a putut face dovada inmanarii formularului cu cel putin 15 zile inainte de data incheierii contractului – Bucuresti;
– formularul nu precizeaza ipotezele pentru calculul valoarii DAE – Bucuresti;
– valoarea DAE este mai mica cu 2 procente fata de cea din contract Bucuresti;
– dobanda penalizatoare aplicabila nu era mentionata, precum si modul de calcul a acesteia;
– lipsa acordului scris al consumatorului de reducere a termenului legal de 15 zile necesar studierii informatiilor precontractuale – Bucuresti, Drobeta Turnu-Severin;
– informatiile erau scrise cu caractere mai mici fata de cele prevazute legal – Tg.Mures.

3. Raspunsul creditorului cu privire la cererea depusa de consumator privind acordarea creditului – cererile depuse nu aveau data si nr.de inregistrare – Bucuresti, precum si lipsa raspunsului creditorului – Sibiu.

4. Informarea consumatorilor in urma solicitarilor si a verificarii in baza de date – banca nu informeaza imediat si gratuit asupra rezultatelor consultarii unei baze de date in cazul in care cererea de creditare este respinsa – Bacau.

5. Respectarea prevederilor continutului contractului
– valoarea totala platibila calculata la incheierea contractului nu era mentionata- Satu Mare
– dobanda penalizatoare nu era stabilita ca procent fix – Dr.Tr.Severin
– impunerea anumitor societati de asigurare pentru bunuri aduse in garantie – Mehedinti.
– impunerea anumitor societati de asigurare de viata obligatorie, fara sa i se ofere posibilitatea consumatorului de a opta – Piatra Neamt.

6. Respectarea dreptului de retragere
– ingradirea dreptului de notificare a unitatii bancare la 14 zile calendaristice, desi clientul poate achita sumele fara nicio intarziere nejustificata si nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la expedierea notificarii- Bucuresti.

7. Dreptul de rambursare anticipata
– conditionarea dreptului de rambursare anticipata, numai dupa notificarea scrisa cu minim 3 zile inainte de data rambursarii fara nicio compensatie, desi acesta are dreptul, in orice moment, sa se libereze in totalitate sau partial de obligatii – Alexandria.

8. Materialele publicitare
– pliantele publicitare nu contineau informatii legate de dobanda anuala efectiva, durata, de valoarea totala platibila de client si valoarea ratelor- Constanta.
– materialul publicitar pentru “Cont Curent” se preciza Cont curent 100% gratuit, fara a mentiona ca operatiunile sunt comisionate in conformitate cu lista de tarife si comisioane – Ilfov.

9. Respectarea prevederilor legii privind clauzele abuzive
– clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat si considerat caz de neexecutare a obligatiilor daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate avea un efect negativ important asupra situatiei financiare…sau asupra capacitatii acestuia de a-si indeplini in mod corespunzatora obligatiile – Jud. Mehedinti.
– clauza privind „dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat”- Brasov.

10. Alte aspecte cu privire la informarea consumatorilor
– nu se mentiona plata comisionului de analiza a dosarului, desi valoarea acestuia se regaseste in valoarea totala a creditului – Suceava
– lipsa specificarii termenului de 10 zile de la incheierea contractului de cesiune a creantelor, pentru notificarea in scris, lipsa serviciilor cerute de consumatori care nu se comisioneaza

11. Legalitatea functionarii operatorului economic

Constatari

– neafisarea Codului Unic de Inregistrare de la Oficiul Registrului Comertului din care sa rezulte obiectul / obiectele de activitate ale societatii pentru care este autorizat sa functioneze – Sibiu, Timis;
– afisarea eronata la exteriorul unitatii a denumirii – “sucursala”, in loc de “agentia”.

Sfaturi pentru consumatori

– sa obtina informatii complete referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile financiare de care dispun pentru restituire;
– orice credit functioneaza prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. si se adauga la cele aferente creditului;
– sa verifice cu atentie costurile totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la nivelul procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa;
– sa solicite bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

Sursa: ANPC

– sa obtina informatii complete referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile financiare de care dispun pentru restituire;
– orice credit functioneaza prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. si se adauga la cele aferente creditului;
– sa verifice cu atentie costurile totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la nivelul procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa;
– sa solicite bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

Sursa: ANPC

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close