Evoluţia codului fiscal 2003-2013 şi perspectiva noului cod fiscal

feature photo

Codul fiscal, care a fost publicat in decembrie 2003 si a intrat in vigoare la inceputul anului 2004, a suferit in 10 ani 100 de modificari si peste 100 de articole noi au aparut in Codul fiscal de la aparitie pana in 2013 astfel incat, astazi, acesta numara 411 de articole.

Varianta republicata a codului, ceruta si asteptata de toata lumea pentru mai multa claritate, coerenta si simplificare, ar urma sa apara in sfarsit in 2014. in pofida cerintelor investitorilor care vor o legislatie fiscala mai simpla, Codul fiscal este astazi de trei ori mai lung.

In medie, actul ce sta la baza legislatiei fiscale din Romania a fost modificat de 12 ori pe an. Prin urmare, nu s-a respectat prevederea articolului 4 din Codul fiscal, conform caruia Codul se modifica prin lege promovata, de regula, cu sase luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia“, spune Dan Badin, partener coordonator servicii fiscale si juridice la Deloitte Romania.

Unele modificari ale Codului fiscal au venit odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, in timp ce altele au fost introduse din ratiuni bugetare sau la solicitarea oamenilor de afaceri. Introducerea contributiilor sociale in Codul fiscal a fost un mare pas inainte in clarificarea prevederilor in domeniu si simplificarea conformarii cu obligatiile administrative, sustin consultantii.
„Ca orice lucru facut de om, Codul fiscal a fost si este perfectibil, fiind ajustat de numeroase ori de-a lungul anilor, din pacate nu intotdeauna in bine. Cele mai importante modificari au fost introducerea cotei unice, ajustarile impuse de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si, mai tarziu, introducerea contributiilor sociale in cadrul Codului fiscal. La capitolul mari rateuri as enumera introducerea impozitului minim, balbaielile legate de introducerea contributiilor sociale in Codul fiscal (capitolul respectiv a fost scris de oameni din alte ministere, iar rezultatul initial a fost un fiasco, legea fiind inaplicabila pe tot parcursul verii anului 2010 pana cand au fost emise normele de aplicare) si, mai recent, introducerea TVA-ului la incasare“, spune Gabriel Sincu, director executiv, Tax Advisory Services la EY Romania.

Frecventa cu care au fost facute modificarile Codului fiscal a demonstrat lipsa de predictibilitate si stabilitate a cadrului fiscal legislativ, investitorii fiind pusi foarte des in pozitia de a-si reevalua planurile pe termen mediu si lung, pur si simplu din ratiuni fiscale, si nu de afaceri.
Volumul mare al modificarilor fiscale face extrem de dificila corelarea dispozitiilor legale, atat pentru contribuabili cat si pentru organele fiscale.

Consecinta directa este o crestere a complexitatii sistemului fiscal precum si a costurilor de conformare pentru contribuabilii corecti, spune si Emilian Duca, partener al firmei de consultanta Tax & Business Solutions. „in acest context, rescrierea anuntata a Codului fiscal ar trebui insotita de o regandire a structurii sistemului de impozite si a procedurilor referitoare la declararea si plata impozitelor. Nu este niciun secret ca evidenta pe platitor si platile efectuate in contul unic sunt domenii in care este necesara modernizarea sistemului informatic si a procedurilor aferente stingerii creantelor bugetare. Asadar, rescrierea Codului fiscal nu este o solutie pentru imbunatatirea performantei sistemului fiscal, ci ar trebui sa fie o consecinta a modernizarii acestui sistem“, sustine Duca.

Dupa multitudinea de modificari din ultimii 10 ani, Codul fiscal a ajuns sa fie greu de urmarit atat de contribuabili cat de contabili si inspectorii fiscali. Initiativa pentru rescrierea Codului fiscal a fost inceputa in februarie 2013 ca o colaborare intre mediul de afaceri si Ministerul Finantelor, iar discutiile tehnice pe aceasta tema au fost terminate in toamna acestui an, aminteste Dan Badin, partener coordonator servicii fiscale si juridice la Deloitte Romania

„Initiativa rescrierii si republicarii Codului fiscal pentru a cuprinde toate modificarile operate intre timp este una foarte buna. Trebuie sa avem o rescriere a codului intrucat in toti acesti ani au fost modificate articole sau introduse unele noi, iar textul Codului fiscal a ajuns sa fie greu de urmarit. De asemenea, textul nu mai este corelat. Spre exemplu, partea de contributii sociale nu mai este corelata cu prevederile de la capitolul de impozit pe venit, bazele impozabile nefiind corelate“, spune Mihaela Mitroi, partener, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, la PwC Romania.
Rescrierea si republicarea Codului fiscal este un proiect cerut si asteptat de ani de zile de mediul de afaceri, fiind esential pentru ca un contribuabil obisnuit sa aiba posibilitatea macar sa caute intr-un singur loc informatii despre obligatiile sale fiscale.

„Asteptarile de la codul rescris sunt in primul rand in sensul simplificarii si claritatii textelor articolelor, in asa fel incat sa fie reduse la minimum interpretarile arbitrare ale acestora care conduc deseori la discutii in contradictoriu cu organele de control. in plus, prevederi cum ar fi reglementarea holdingurilor, simplificarea TVA la import, dar si reducerea si plafonarea contributiilor sociale sunt numai cateva din numeroasele propuneri care au fost deja inaintate autoritatilor pentru a fi luate in considerare la rescrierea Codului fiscal“, sustine Ramona Jurubita, de la KPMG.
 

 Sursa: ZF

 

 

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close