Supermarketurile – Apetitul pentru consum al romanilor genereaza anual miliarde de euro in contul acestora

Marea are o sete enorma si un apetit de nestavilit”.

Cred ca acesta este un proverb care evidentiaza foarte bine apetitul oamenilor pentru consum. Si mai cred ca dupa acest principiu s-au ghidat probabil si cei care au inventat supermarketurile si hipermarketurile.

Pai, spuneti-mi va rog, cine poate rezista avalansei de produse existente in hipermarketuri? Cine poate rezista ”ofertelor speciale”, ”promotiilor si discount-urilor” la tot pasul?

Poate doar cei care nu calca pragul acestor ”super-magazine”. Dar stati, nu va speriati, avem si pentru acestia cate ceva! Avem modernele ”magazine de proximitate” si avem magazinele online ale supermarketurilor. Avem de toate pentru toti, asadar, de consum nu scapa nimeni.

Piata bunurilor de larg consum are un sistem care functioneaza atat de bine, incat genereaza afaceri de miliarde de euro la nivel global. Nici Romania nu putea sta deoparte, astfel ca a intrat si ea ”de buna voie si nesilita de nimeni” in acest sistem.

Cat castiga primii 10 mari retaileri la noi in tara?

Romania are un potential foarte bun pentru consum si a atras repede atentia marilor jucatori ai pietei de retail din lume. Carrefour a fost primul care a introdus la noi formatul de hypermarket in 2001 si a cunoscut un succes fulminant. Pana atunci pe piata erau cei de la Mega Image, Billa si Profi, dar cu un format de supermarket de dimensiuni mici si Metro, care a fost primul magazin de tip en-gros din Romania.

Astazi, piata de retail din Romania a fost impanzita de astfel de magazine si se pare ca nu a ajuns inca la saturatie, dovada constand in extinderea continua a retelelor de magazine a marilor retaileri.

Cat se castiga in acest business si cine sunt primii 10 cei mai profitabili retaileri in Romania? Iata cifrele impresionante din 2017:   

Vanzari Supermarketuri

 

Profituri Supermarketuri

 

#1 Kaufland

Kaufland este liderul de necontestat al pietei de retail din Romania. Cu o cifra de afaceri impresionabila, de 10 miliarde de RON in 2017, gigantul german se afla la mare distanta de principalul sau competitor, Carrefour.

Si la capitolul profit Kaufland sta foarte bine, inregistrand in 2017 o suma frumoasa de 670 milioane de RON. Profitul lantului german a cunoscut o crestere exploziva in 2015, cand a fost cu 58% mai mare fata de anul anterior. Cresterea mare a profitului s-a datorat atunci scaderii de TVA la alimente de la 24% la 9%, masura de pe urma careia au avut de castigat toti retailerii din Romania. Din 2015 profitul lui Kaufland s-a mentinut aproape constant doi ani la rand, in 2017 inregistrandu-se o mica crestere, si anume de 2,6% fata de anul precedent.

Vanzari Kaufland

Ce-i face pe nemtii de la Kaufland sa aiba atat de mult succes? Marketingul eficient, preturile mai competitive, diversitatea produselor sau reteaua mare de peste 120 de magazine din toata Romania?

Unul dintre raspunsuri ar putea fi strategia de extindere a retelei de magazine, Kaufland fiind primul lant de hipermarketuri din Romania care a intrat in orasele mai mici din Romania. Carrefour, Auchan si Cora nici nu s-au uitat la orase cu mai putin de 100.000 de locuitori, pe cand Kaufland a remarcat si a profitat de potentialul comercial din jurul localitatilor mai mici, de pana la 40.000 de locuitori.

De retinut este si orientarea retailerului german catre dezvoltarea segmentului de produse eco-bio, dar si a produselor de nisa cum sunt cele fara gluten sau lactoza. Aceste produse se incadreaza intr-un segment superior de pret, insa apetitul consumatorilor romani pentru astfel de produse a crescut, ceea ce se vede in vanzarile in crestere a retelei de magazine Kaufland.

 

#2 Carrefour

Locul doi in clasament din punct de vedere al cifrei de afaceri este ocupat de retailerul francez Carrefour. Acesta a incheiat anul 2017 cu o cifra de afaceri de 6,7 miliarde de RON, in crestere cu 19% fata de anul precedent.

Se pare ca strategia declarata de ”oferire a celor mai mici preturi, gama larga de produse si de promotii”  a dat roade in cazul retailerului francez. Insa probabil ca si extinderea retelei si preluarea supermarketurilor Billa au avut ceva de spus in succesul Carrefour. Compania a ajuns in prezent la 346 de magazine in Romania care include ”35 hipermarketuri ‘Carrefour’, 262 supermarketuri, 42 magazine de proximitate ‘Express’, 8 magazine de proximitate ‘Contact’, cat si un magazin online”, conform informatiilor preluate de pe site-ul Carrefour.

Daca la vanzari stau bine, la fel se poate spune si despre profit, acesta fiind in crestere. Carrefour a inregistrat in 2017 un profit de 210 milioane de RON, cu 28% mai mare fata de 2016.

Vanzari Carrefour

 

#3 Lidl

Podiumul se incheie cu Lidl, compania care face parte din acelasi grup ca si Kaufland, si anume gigantul german Schwartz Group. Din 2015 Schwartz este cel mai mare grup de retail din Europa, cu afaceri de peste 80 de miliarde de euro.

Se pare ca germanii de la Schwartz se pricep foarte bine la afaceri, dand lovitura si cu formatul propus prin reteaua de magazine Lidl discount. Cu amplasarea lor in orase foarte mici si avand o gama de produse proprie, diversificata si de calitate, Lidl a cucerit multi romani. Dovada stau vanzarile care sunt in crestere in fiecare an. In 2017, Lidl avea o cifra de afaceri de 6,5 miliarde de RON si un profit semnificativ de 353 de milioane de RON.

Germanii de la Lidl i-au devansat pe francezii de la Carrefour din punct de vedere al profitului generat si ameninta sa le ”fure” si locul doi detinut de francezi din punct de vedere al cifrei de afaceri. Vom vedea anii urmatori daca vor putea face asta.

Vanzari Lidl

 

#4 Auchan

Locul patru este detinut de un alt retailer francez, si anume grupul Auchan. Acesta a avut in 2017 o cifra de afaceri de 5,2 miliarde de RON, in crestere cu 6,7% fata de anul anterior.

Daca vanzarile au crescut de la an la an, nu acelasi lucru se poate spune si despre profit. Dupa achizitionarea la sfarsitul anului 2014 a magazinelor Real, Auchan a inregistrat profit in 2015, insa anul urmator a fost incheiat pe pierdere. Se pare ca 2017 a fost de bun augur pentru Auchan, acesta incheindu-l cu  un profit de 75 milioane de RON.

Vanzari Auchan

 

#5 Mega Image

Afacerile celor de la Mega Image merg foarte bine. In ceea ce priveste vanzarile, belgienii au inregistrat o cifra de afaceri de 4,9 miliarde de RON in 2017, cu 13,5 % mai mult fata de 2016.

Uimitoare este insa cresterea profitului, acesta ajungand in 2017 la suma de 202 milioane de RON, cu 50% fata de anul anterior.

Vanzari Mega Image

 

#6 Profi

Reteaua de magazine Profi se mentine in crestere de la an la an. In 2017 vanzarile lor au ajuns la 4,7 miliarde de RON, cu 33% mai mult fata de anul precedent.

Si profitul creste incet, dar sigur, in 2017 Profi inregistrand un profit de 131 milioane de RON, cu 3% mai mult decat cu un an in urma.

Vanzari Profi

 

#7 Metro

Metro reuseste cumva sa-si mentina cifra de afaceri oarecum stabila, inregistrand cresteri destul de mici de-a lungul anilor. In 2017 incasarile Metro erau de 4,7 miliarde de RON, cu 8% mai mare decat anul anterior.

In ceea ce priveste profitul, in 2016 Metro a cunoscut o crestere semnificativa, aproape triplandu-se. In 2017, comparativ cu 2016, cresterea a fost de 12%, valoarea profitului fiind de 116 milioane de RON.

 

Vanzari Metro

 

#8 Selgros

Selgros se afla putin in urma Metro, avand in 2017 o cifra de afaceri de 3,6 miliarde de RON si un profit de 49 de milioane de RON, amandoua valorile fiind in crestere fata de anii anteriori.

Vanzari Selgros

 

#9 Penny

Penny Market face parte din grupul german Rewe care a detinut pana in 2016 si reteaua de magazine XXL Discount. In anul 2017 Penny a raportat o cifra de afaceri de aproape 3 miliarde de RON, in crestere cu 4 % fata de anul anterior. Profitul celor de la Penny a scazut, probabil si din cauza politicii de expansiune a lantului de magazine in Romania. Astfel, in 2017 profitul celor de la Penny era de 19 milioane de RON.

Vanzari Penny

 

#10 Cora

Cora incheie lista celor 10 mari retaileri care opereaza pe piata din Romania. Cu o cifra de afaceri de 1,7 miliarde de RON si un profit de 4 milioane de RON, eu cred ca retailerul francezare nevoie de o strategie mai buna de adaptare la cerintele si nevoile consumatorilor.

Vanzari Cora

 

Care sunt tendintele in acest sector? Consumatorii prind din ce in ce mai mult gustul magazinelor de proximitate, dar si a magazinelor online ale supermarketurilor. De laudat mi se pare si initiativa dezvoltarii produselor de nisa, de genul eco-bio, pentru ca romanii incep sa fie din ce in ce mai interesati de produse mai proaspete si mai sanatoase.

Ramane de vazut cum se vor adapta marii retaileri la cerintele in continua schimbare a consumatorilor.

Autor: RisCo.ro

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close