Declaratii de presa sustinute de vicepremierul Dan Nica si de ministrul Finantelor Publice, Gheorghe Pogea, la finalul sedintei de guvern din 29 ianuarie
Dan Nica
Buna seara,
As dori sa fac cateva precizari. In aceasta perioada au fost foarte multe discutii si speculatii pe tema politicii pe care Guvernul o are in privinta cheltuielilor sociale, salarii, pensii, si asa mai departe. S-au discutat scenarii care s-au dovedit a fi nerealiste – de reducere, de inghetare, si asa mai departe.
Deciziile care au fost luate astazi se refera la indexarea salariilor si a pensiilor cu 5% si vreau sa va fac precizarea ca pentru pensii indexarea cu 5% va face ca punctul de pensie sa ajunga la valoarea de 43,2% din salariul mediu brut. Iata, deci, o masura sociala si un pachet de masuri care, impreuna cu ceea ce inseamna pensia sociala minima garantata, va permite ca un numar de 1 milion de persoane sa aiba o baza minima care sa le permita supravietuirea.
In al treilea rand, faptul ca pentru pensionarii cu pensii mici, cei sub 6 milioane lei, accesul la sanatate va fi mult usurat prin faptul ca medicamentele compensate vor fi compensate intr-un procent de 90%, reprezinta un alt lucru care este extrem de important si trebuie mentionat.
De ce am introdus acest pachet social in acest program de relansare a economiei romanesti si care se regaseste in bugetul de stat si in bugetul asigurarilor sociale pe anul 2009? Este foarte simplu: ca toate statele europene – si Romania are o obligatie de convergenta cu planul de relansare a economiei europene, care, asa cum a fost el intocmit de Comisia Europeana, are o componenta sociala evidenta. Va aduc doar aminte, masura care a fost luata in Franta prin care toate persoanele cu venituri mici, fie ca sunt salariati cu venituri mici, familii cu multi copii si care au venituri mici sau pensionari primesc 200 de euro in fiecare luna in cadrul acestui program.
As dori sa va spun cateva lucruri despre modul in care noi credem ca trebuie facuta si protectia activa. Filosofia acestui Guvern si modul in care am elaborat atat bugetul de stat, cat si planul de masuri este una foarte simpla: investind mult inseamna ca oamenii vor avea de lucru, punem in miscare economia si vom incerca sa mentinem stabilitatea locurilor de munca prin aceste masuri active: 10 miliarde de euro, prioritati de la constructia de drumuri, autostrazi, pana la ceea ce inseamna investitii atat de necesare in mediul rural. Vreau sa va dau cateva exemple. Se va investi in tot ceea ce inseamna drumuri judetene si comunale o suma care se apropie de 1 miliard de lei noi. De asemenea, pentru tot ceea ce inseamna lucrari de alimentare cu apa, canalizare – o suma care este de 470 milioane lei. Vom pastra protectia pe care am instituit-o in domeniul compensarii cresterilor de preturi, cu combustibilul la fel – o suma de 480 milioane de lei. Pentru retehnologizari de centrale termice, multe dintre ele avand costuri prea mari care se rasfrang asupra cetateanului – 70 milioane de lei. Compensatiile pe care le vom acorda pentru incalzirea cu lemne, carbuni, petrol s.a.s.m.d – de 483 milioane de lei.
Foarte multe dintre obiectivele de investitii se regasesc, deci, la nivel national – si ele se regasesc in ceea ce inseamna principalii ordonatori (ministere), fie ca este vorba de infrastructura rutiera, infrastructura feroviara, fie ca este vorba de infrastructura de mediu. In a doua categorie – se regasesc investitiile pe care le avem la comunitatile locale – primarii, orase mari, mici si foarte multe comune. Vreau sa va spun ca numai in domeniul alimentarilor cu apa, canalizare si celelalte componente care fac parte din programul de reabilitare a satului romanesc sunt 1.150 localitati prinse in acest program.
As dori sa va spun si cateva lucruri despre dificultatile cu care ne-am confruntat.
Spuneati ca discutam de multa vreme asupra bugetului. Este corect, dar am discutat mult nu despre ceea ce trebuie sa facem in 2009 ca sa avem crestere economica, ci despre modul in care putem scapa de imensul pietroi pe care ni l-au legat de picioare cei care au fost guvernanti anterior. 2 miliarde de euro. Sunt 7,7 miliarde de lei, pana in acest moment, facturi care au fost raportate la Ministerul de Finante. Ele sunt in curs, pentru ca a existat acea neincredere a celor care au efectuat lucrarile de a emite facturi, pentru ca nu stiau daca le vor fi platite de cineva si nu vroiau sa plateasca TVA. 77 mii de miliarde de lei vechi, bani pe care trebuie sa ii platim acum, luna viitoare, si speram sa terminam cea mai mare parte a acestor plati, dar, din pacate, nu sunt bani pe care ar fi trebuit sa ii punem in lucrarile care trebuie sa inceapa de maine, in lucrarile noi. Si acest lucru ar trebui spus, pentru ca dificultatea mare in alcatuirea acestui buget vreau sa va spun ca a constat in principal in modalitatea de achitare a acestei datorii. E responsabil, trebuie sa stiti.
As vrea sa va mai spun ca in perioada 2005-2008 – o alta cifra pe care nu ati stiut-o si o voi spune acum – au fost angajate in plus 215.000 de persoane. Cheltuielile de personal aferente au inregistrat o crestere de suta la suta, practic, in ceea ce inseamna bugetul de stat, dar aceste 215.000 de persoane au avut o “performanta”, sau o contraperformanta – mai direct spus. Voi mentiona doar doua lucruri mai relevante: fostul Guvern a intretinut o confuzie voita intre fondurile de preaderare si fondurile postaderare. Din fondurile structurale nu au atras decat 188 milioane lei in 2008, care nici aceia nu au fost pe proiecte, ci au fost, practic, pe niste imprumuturi de garantare pentru IMM-uri. In 2007 -zero, in 2008 – practic zero – in conditiile in care personalul angajat care sa lucreze in acest domeniu este extraordinar de numeros si o decizie pe care al luat-o la nivelul Guvernului este aceea ca toate aceste persoane isi vor primi sporul de 75% doar daca isi indeplinesc obiectivul pe care noi il avem in bugetul de stat de absorbtie a fondurilor europene. Aceasta inseamna ca nu ii mai chinuiesc pe cei care vin cu depunerea de proiecte, ci merg ei sa ii ajute pe cei care depun proiecte. Daca nu, nu primesc nici sporuri. Propunerea este ca ei sa ramana cu salariul minim pe economie, pentru ca nu isi fac treaba. Nu putem, deci, ca pe de o parte, din taxe si impozitele pe care toti le platim sa avem acest tip de stimulant si, in acelasi timp, sa constatam aceasta lipsa totala de implicare, indiferent despre ce domeniu vorbim. Este generalizata situatia. Bataie de joc, nesimtire si o lipsa totala de responsabilitate.
As vrea sa mai stiti un al doilea element. Ati vazut ca in ultimii patru ani de zile s-au mai facut modificari. Existau mai multe tipuri de actiuni, dar trebuie sa stiti un lucru. Desi am creat si Agentia Nationala de Administrare Fiscala si multe alte instrumente de lupta impotriva evaziunii fiscale vreau sa stiti doar o cifra: evaziunea fiscala demonstrata, cea din TVA, este de 28 de miliarde de lei, o cifra care este, practic, de 4 ori mai mare decat era in 2004 – undeva la 7,4 era cifra de atunci. Acest lucru inseamna ca practic nu a existat nici un fel de responsabilitate din partea celor care trebuiau sa controleze, sa verifice, pentru ca acest fenomen a capatat o proportie, fie ca e vorba de TVA-ul intracomunitar, fie ca e vorba de TVA-ul national, absolut ingrijoratoare. Si vorbind despre faptul ca nu sunt foarte multe resurse la bugetul de stat, trebuie sa stiti si acest lucru.
Ar trebui sa stiti ca bugetul de investitii pe care il avem in acest an este un buget de investitii cu bani reali, nu cu bani pe hartie, si nu exista nici un fel de proiect care este un proiect pe hartie, ci toate aceste proiecte sunt proiecte reale.
In ceea ce priveste monitorizarea din partea Guvernului a fiecarei actiuni, fie ca este vorba despre un program de investitii desfasurat la nivelul unei comune, fie ca este vorba de autostrada, va fi o monitorizare la nivelul cel mai inalt, al Guvernului, al primului-ministru si a mea. Si vreau sa stiti ca fiecare proiect si fiecare euro care trebuie sa intre in aceasta tara si care poate sa intre in acest moment, va intra in Romania. Primele 144 de proiecte pentru IMM-uri, va spun cu placere, ca au fost aprobate. Aceasta este vestea buna. Vestea proasta este ca au fost aprobate dupa noua luni. Noua luni de zile in care nimeni dintre cei care lucreaza in acest domeniu nu stiu sa explice de ce a trebuit sa asteptam atat ca aceste intreprinderi mici sa beneficieze de ajutor. Si va mai pot spune: sute de proiecte pe un domeniu important care au fost descoperite intr-un loc foarte interesant – intre toaleta si chicineta, depozitate. La Ministerul Mediului, puteti sa-l intrebati pe domnul ministru ce neplaceri a avut cand au venit diversi solicitanti sa intrebe ce s-a intamplat cu proiectele lor. Cautandu-le, dupa zece zile, au aflat unde erau aceste proiecte: in paza si grija nimanui, si acest lucru a caracterizat o guvernare fara nici un fel de responsabilitate, rusinoasa, de altfel.
Gheorghe Pogea
Buna seara tuturor.
Interventia mea din aceasta seara nu va fi prea lunga. Asigurandu-va ca intentionez sa organizez o conferinta de presa la Ministerul Finantelor Publice – dumneavoastra veti fi invitati – pentru a prezenta in detaliu anul 2008, pentru ca sunt in posesia rapoartelor pe care le-am cerut colegilor mei din ministere, pentru a prezenta o situatie reala a ce s-a intamplat in anul 2008.
Din acest punct de vedere, voi vorbi doar in sinteza si voi trage cateva concluzii pentru ca sunt asteptari pe care dumneavoastra, publicul larg si investitorii le au. Ma voi referi in a doua parte a discursului la cateva elemente de fundamentare a politicii fiscal bugetare si a bugetului pentru anul 2009.
Anul 2008 a fost un an in care Romania a inregistrat unul dintre cele mai mari deficite de dupa 1989, in conditiile in care suntem dupa 6-7 ani de crestere economica continua. Din ultimele noastre estimari, deficitul bugetului general consolidat se va situa la 5,2 puncte procentuale din produsul intern brut (PIB), dupa metodologia si standardele europene (ESA 95). Concluzie: depasirea plafonului de 3% din PIB, peste deficitul bugetar admis, conform Pactului de crestere si stabilitate, pune Romania in situatia de a i se aplica procedura de deficit excesiv. La prima mea participare la Ecofin, din aceasta luna, una dintre problemele care s-au ridicat in legatura cu deficitul excesiv, si pe care a prezentat-o si comisarul Almunia, s-a referit la faptul ca, in perioada imediat urmatoare, tarile care au inregistrat deficit excesiv vor fi supuse unei proceduri in care, daca se demonstreaza ca deficitele excesive se datoreaza efectelor crizei economice, categoric va fi o oarecare ingaduinta. Daca nu, atunci probabil ca fiecare tara va avea de suportat consecintele sau, daca va fi o oarecare permisivitate, va fi o atragere a atentiei foarte serioasa.
Sursa: site-ul Guvernului Romaniei