Briefing de presa sustinut de Gheorghe Pogea, ministrul de Finante, la finalul sedintei de guvern din 11 martie 2009
Gheorghe Pogea: Buna seara tuturor. Cu permisiunea dumneavoastra as vrea sa fac cateva precizari in legatura cu un memorandum care astazi a fost prezentat in Guvern.
Pentru a veni, in primul rand, in sprijinul mediului de afaceri, asa cum am mai facut cunoscut, Guvernul Romaniei si-a asumat prin programul de guvernare decizia de a reduce numarul de taxe si tarife care sunt astazi in Romania.
Va pot informa la aceasta ora ca, in urma unei analize, pe care am efectuat-o impreuna cu directia de specialitate din ministerul Finantelor Publice, ca astazi in Romania exista un numar extrem de mare de taxe, tarife. Mai exact 558 de taxe si tarife de natura fiscala si nefiscala. Ceea ce vreau sa spun, vis-à-vis de sistemul birocratic si aceasta fiscalitate excesiva, cele 558 de taxe si tarife de natura fiscala si nefiscala s-au facut in baza a 185 de acte normative care, de fapt, reglementeaza domeniul taxelor si tarifelor.
In calitate de ministru al Finantelor am propus, astazi, Guvernului, constituirea unui grup de lucru interministerial, format din reprezentanti ai ministerului de Finante si din fiecare minister desemnat sau institutie publica implicata, care va avea urmatoarele atributii in perioada imediat urmatoare: vom efectua o analiza cost – beneficiu, referitoare la fiecare taxa si tarif in parte, si vom analiza si vom decide oportunitatea mentinerii sau nu a acestora. Acest lucru se va intampla pana pe data de 31 martie 2009, cand vom prezenta Guvernului Romaniei o informare cu rezultatele analizei si propunerile grupului de lucru ministerial.
In functie de aceste decizii de reducere, comasare sau schimbarea nivelului lor, categoric ca vor urma elaborarea de acte normative, de catre fiecare minister in parte, pentru a proceda la simplificarea si la reducerea lor. Eu cred ca este important pentru dumneavoastra sa stiti, – vis-à-vis de angajamentul Guvernului de a crea conditii mult mai bune pentru mediul de afaceri -, sa va dau cateva date, ca sa ne dam seama de amplitudinea si unde sunt localizate aceste taxe.
Spre exemplu, din 558 de taxe, impozite si tarife, 74 sunt de natura fiscala, iar 484 sunt taxe si tarife nefiscale. Cum sunt localizate ? Cateva exemple. La ministerul Mediului 102 taxe si tarife. La ministerul Administratiei si Internelor – 50, la ministerul Economiei – 41, la ministerul Transporturilor si Infrastructurii – 40, la ministerul Agriculturii – 37, la ministerul Sanatatii – 35, la Justitie – 30, Agentia Sanitar-Veterinara – 29, la Munca – 24, s.a.m.d.
Decizia Guvernului este foarte clara: dorim sa simplificam si sa reducem numarul de taxe si tarife. Odata cu Codul Fiscal cred ca vom avea in Romania o mult mai buna predictibilitate, pentru mediul de afaceri. Iar Codul Fiscal, care urmeaza sa fie elaborat – asa cum am mai anuntat in intalnirile mele anterioare cu presa, in prima parte a anului – il consider extrem de important pentru stabilitatea economico-financiara si pentru ceea ce asteapta mediul de afaceri: transparenta si predictibilitate. Atat in legatura cu decizia noastra de a reduce para-fiscalitatea din Romania.
As face un scurt comentariu la intrebarea pusa de dumneavoastra, in legatura cu Fondul de Contragarantare. Este al doilea act normativ care a fost elaborat de ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii – Fondul de Garantare, si astazi de Contragarantare. Scopul este acela de a sprijini in primul rand intreprinderile mici si mijlocii, in acest proces de imprumut, iar statul din cele doua fonduri vine si poate multiplica imprumuturile si vine cu o garantie suplimentara. Din aceasta perspectiva vom asigura conditii mult mai bune pentru ca fluxurile financiare de care au nevoie intreprinderile mici si mijlocii sa apara la momentul potrivit. Astfel, putem sa dam drumul la proiecte, care sunt astazi in asteptare. Atat pe acest subiect.
Reporter: Sunteti pregatit sa pregatiti un buget multi anual pentru a semna un acord cu FMI ?
Gheorghe Pogea: As vrea sa fac urmatoarea precizare. Bugetul de stat aprobat in Parlament este constituit in procent de peste 75 – 80% la capitolul de investitii din programe multi-anuale. Din pacate, astazi in Romania ele au doar un caracter orientativ. Fara sa ne spuna Fondul sau sa ne ceara Comisia, cadrul de cheltuieli pe termen mediu pe care noi ne-am angajat sa-l ducem la bun sfarsit vizeaza tocmai obligativitatea realizarii acestor programe multi-anuale, ca sa avem certitudinea – si o spun foarte direct – ca in toamna bani care sunt destinati infrastructurii sau cheltuielilor de capital nu vor mai avea o alta destinatie – cheltuieli cu bunuri si servicii sau de personal, pe de o parte. Iar pe de alta parte, cel mai important lucru: sa cream perspectiva si asigurarea continuitatii unor proiecte de interes national.
Reporter: Ne erati dator cu un raspuns in privinta negocierilor de astazi.
Gheorghe Pogea: Eu as vrea sa fac urmatoarea precizare. Adresa pe care noi am facut-o, fiind stat membru, am facut-o catre CE. Din aceasta perspectiva, Romania in calitate de stat membru, avand in vedere nevoia de finantare externa despre care nu mai discutam pentru ca vedeti criza economico-financiara afecteaza toate tarile, si inclusiv Romania, are nevoie de finantare externa. Vreau sa va lamuresc in legatura aceasta adresare pe care Guvernul Romaniei a facut-o CE: cei care sunt prezenti astazi in Romania sunt experti din partea CE, ai Bancii Mondiale, ai Bancii Centrale Europene si ai FMI, Comisia lucrand impreuna cu Fondul. Adresarea pe care noi am facut-o am facut-o in acest fel. Dumnealor sunt experti, care evalueaza situatia si cadrul macroeconomic.
Va trebui sa negociem noile conditii care se schimba de la luna la luna, care va fi cadrul macroeconomic, care va fi deficitul in noile conditii. In baza acestor lucruri, pe care expertii institutiilor amintite le vor stabili impreuna cu Guvernul, urmand ca ulterior Guvernul si acest Comitet Interministerial sa-si dea acordul asupra lor, vom stabili si vom defini exact nevoia de finantare. Nu este ceva…ca nu vrem sa spunem cat este nevoia de finantare sau nu stim. Nevoia de finantare externa este in stransa legatura cu nivelul deficitului si cresterea economica asupra careia o sa cadem de comun acord. Orice cifra pe care o spun astazi, maine poate sa fie alta. Acesta este motivul pentru care Ministerul Finantelor nu spune aceasta cifra, pentru ca este o chestiune legata de negociere si de niste conditionalitati privind pachetul sau cadrul macro-economic.
Reporter: Stiu ca astazi ati vorbit si cu oficialii Rezervei Federale Americane. Ne puteti spune ce ati discutat cu dansii ?
Gheorghe Pogea: Au fost prezenti din partea Ambasadei Americane si ai Rezervei si intrebarile care ne-au fost adresate in urma intalnirii de la Ministerul Finantelor au fost legate de Guvernul Romaniei si ce masuri anticriza va lua pentru a putea da certitudinea companiilor americane ca lucrurile se indreapta. In acest context am discutat. Am fost intrebat de pachetul anticriza si am raspuns: daca statul doreste sa se implice in continuare, in limitele permisive date de regulamentele europene privind ajutorul de stat si am raspuns favorabil. Stiti ca a fost un memorandum aprobat in Guvern privind sprijinul, garantia de stat acordata Ford Craiova. In acest sens au fost purtate discutii la ministerul Finantelor cu oficialitatile Trezoreriei Americane.
Reporter: Ce date v-au solicitat cei din delegatia FMI, ai CE in privinta cadrului macro-economic?
Gheorghe Pogea: Fondul, CE, cu reprezentantii Bancii Mondiale, ai Bancii Central Europene au fost prezenti pentru probleme tehnice.
Reporter: Ce date v-au cerut?
Gheorghe Pogea: Date de natura economica privind bugetul, executia bugetara, care sunt perspectivele. Va trebui sa discutam cu Comisia Nationala de Prognoza sa vedem care va fi cresterea economica, iar la Banca Nationala, probleme care sunt legate de liniile de finantare. Acestea sunt aspecte tehnice. Eu vreau sa precizez ca sunt aspecte tehnice pe care le discuta cu principalele ministere: Ministerul Finantelor, Banca Nationala, Ministerul Muncii, Ministerul Economiei, etc.
Reporter: Cand veti finaliza Codul Fiscal pentru ca legea spune ca de regula acesta este adoptat cu sase luni inainte de a intra in vigoare ?
Gheorghe Pogea: Codul Fiscal nu va intra in vigoare mai repede de sase luni de la data terminarii lui. Multe dintre proiectele sau modificarile vor intra in vigoare incepand cu anul 2010. Exceptand calendarul de accelerare a accizelor – care l-am facut cunoscut din aprilie – pentru tutun si bauturi fermentate.
Reporter: Cand il veti pune pe site ? Cand va deveni public ?
Gheorghe Pogea: Vrem ca acest Cod Fiscal sa treaca mai bine prin filtrul expertilor, ca sa nu mai apara probleme de genul accizarii brichetelor si revistelor. Parerea mea este ca in doua saptamani proiectul de Cod Fiscal, sper sa nu gresesc, va fi pus pe site, pentru ca avem multe consultari si vrem sa avem discutii si cu societatile specializate in taxe si cu mediul de afaceri.
Reporter: Si daca imi permiteti o precizare, cand il veti trimite la Parlament? Cand il veti adopta in Guvern /…/
Gheorghe Pogea: Mi-ati pus o intrebare grea, pentru ca depinde cat de mult dureaza, sa nu spunem negocierea, ci elaborarea lui impreuna cu mediul de afaceri si cu specialistii… In orice caz, nu avem interesul ca sa il amanam si propunerea noastra a fost ca in prima parte a anului acest cod sa fie finalizat. Va multumesc.