Briefing de presa sustinut de primul-ministru Emil Boc si ministrul de finante, Gheorghe Pogea, la finalul sedintei de Guvern din 23 aprilie

   Emil Boc
   Bine v-am gasit! Guvernul a semnat astazi, oficial, prin ministrul Finantelor scrisoarea de intentie negociata si acceptata de FMI cu privire la Acordul de imprumut. Acordul de imprumut al Romaniei, in forma finala, va fi aprobat de Comisia Europeana si de FMI la inceputul lunii mai, in perioada 4 – 6 mai. Board-ul FMI si ECOFIN din cadrul CE vor aproba forma finala a acestui Acord de imprumut. Dupa aceea, Acordul de imprumut va fi supus ratificarii Parlamentului Romaniei, potrivit procedurilor legale.
   Dupa cum stiti, acest Acord de imprumut cu CE si FMI este in valoare de 19 miliarde 950 milioane de euro. In cuprinsul acestei sume de bani, 12 miliarde 950 de milioane de euro provin de la FMI si sunt directionati catre Banca Nationala a Romaniei pentru sustinerea rezervelor valutare ale tarii. Suma de 5 miliarde de euro, care provine de la CE ajunge la Ministerul Finantelor pentru sustinerea deficitului bugetar, care, astazi, este concentrat pe investitii. Cu alte cuvinte, toata ponderea pe care bugetul o da prin deficit este directionata spre investitii, spre locuri de munca. Un miliard de euro, de la Banca Mondiala, va fi directionat tot in vederea sustinerii deficitului bugetar de catre Ministerul Finantelor, iar un miliard de euro de la BERD va fi pus la dispozitia bancilor, pentru sistemul bancar, in vederea acordarii de credite.
   Cu alte cuvinte, suntem in linie dreapta in privinta realizarii Acordului de imprumut. Acest Acord de imprumut, asa cum am spus, are un caracter preventiv si are scopul de a limita efectele negative ale crizei economice in Romania.
Obiectivul nostru fundamental este sa mentinem locurile de munca ale romanilor, sa relansam economia si creditarea economiei, si evident, indirect pe aceasta cale, sa putem asigura plata salariilor si pensiilor in Romania.
   Este foarte important ca prin acest Acord de imprumut economia sa fie relansata: limitele de creditare sa fie redeschise, astfel incat locuri noi de munca sa poata aparea in economia romaneasca si sa salvam cat mai multe din acele locuri de munca, care sunt in pericol de a fi pierdute.
   Acordul de imprumut cu CE si FMI cuprinde patru conditionalitati majore. Prima este legata de realizarea unei rectificari bugetare de 1,1% din PIB, care deja a fost efectuata de catre Guvernul Romaniei prin intermediul unei OUG, supusa aprobarii Parlamentului. Sa speram ca saptamana viitoare va fi aprobata OUG si transformata in lege. Celelalte trei conditionalitati sunt legate de adoptarea pe parcursul anului 2009 a trei legi fundamentale: legea cu privire la salarizarea unica a personalului bugetar, legea cu privire la responsabilitatea fiscala, legea cu privire la reformarea sistemului de pensii.
   Vreau sa spun sincer si direct ca aceste legi sunt oricum necesare Romaniei. Cu sau fara Acordul cu FMI, cu sau fara intelegerea cu CE, aceste legi sunt absolut necesare Romaniei din punct de vedere structural, pentru ca lucrurile sa mearga in directia buna si sa eliminam din sistemul de salarizare a bugetarilor privilegiile care exista, discrepantele majore si instalarea principiului echitatii si dreptatii, in primul rand, a salarizarii personalului bugetar.
   La fel si in privinta reformei sistemului de pensii. Acelasi lucru trebuie sa fie facut indiferent daca am avea sau nu un Acord cu FMI sau CE. Iar daca acest Guvern, care are practic cea mai consolidata majoritate parlamentara de dupa 1989, nu va face aceste reforme structurale, atunci cu greu isi va mai putea argumenta prezenta pe scena politica romaneasca.
   Trebuie facute aceste lucruri pentru Romania. Guvernul pe care il reprezint are aceasta forta. Si chiar daca este o vreme dificila, de criza, toata aceasta criza poate fi si o oportunitate de a face dreptate, ordine, cu buna credinta, cu bun simt, atat in sistemul de salarizare, cat si in sistemul de pensii din Romania.
   Asa cum am mentionat si in cadrul interventiilor anterioare, prin rectificarea bugetara pe care am efectuat-o, fiind prima conditionalitate din cadrul Acordului cu FMI, am gasit acea solutie prin care sa nu afectam salariile de baza si pensiile romanilor. Ele nu sunt afectate de rectificare bugetara sau de Acordul cu CE si FMI. Mai mult decat atat, am ales solutia de a pastra locurile de munca ale bugetarilor, de a efectua reformele structurale in domeniul agentiilor guvernamentale si a altor structuri subordonate ministerelor, inclusiv prin desfiintarea, comasarea sau restructurarea unora dintre acestea.
   Pentru ca am spus: aceste agentii trebuie sa fie restructurate. Cei care taie frunze la caini, sa plece acasa, dar cei care isi justifica prezenta in agentiile guvernamentale sa fie in continuare bine platiti, la fel ca toti functionarii de buna credinta si eficienti din sistemul administratiei publice din Romania, indiferent ca sunt tineri sau mai in varsta, sa-si pastreze locul de munca si sa fie bine platiti, mai ales in noul context al legii salarizarii unice.
   De aceea, in continuare, Guvernul va face acest efort de a gasi solutiile economice pentru ca resurse financiare sa vina la bugetul de stat. Si, nu in ultimul rand, batalia cu evaziunea fiscala sa fie continuata tocmai pentru a asigura, din toate punctele de vedere, un tratament egal, corect, fata de toti intreprinzatorii de buna credinta si care respecta legea in aceasta tara.
   Pentru alte detalii, sunt convins, multe la numar, dl. ministru Pogea va poate oferi un cadru general, dupa care vom raspunde la intrebarile dvs.
   Gheorghe Pogea
   Multumesc, dl. prim-ministru. Doar cateva completari de ordin tehnic. Asa cum spunea si primul-ministru Emil Boc, suntem in grafic din punct de vedere al procedurilor pe care le-am agreat cu Fondul. Dupa semnarea scrisorii de catre Guvernul prin intermediul ministerului Finantelor Publice si Guvernator, prin grija BNR scrisoare va fi trimisa FMI in cursul zilei de astazi, urmand ca ea sa fie aprobata in sedinta bordului FMI din 4 mai.
   Vreau sa va informez ca aceleasi proceduri, in principal, le vom urma si in ceea ce priveste cele 5 miliarde de euro pe care le vom lua de la Comisie. Deci, facilitatea balantei de plati pe termen mediu. Urmeaza sa primim din partea Comisiei o scrisoare de intentie si astazi, prin memorandumul care a fost aprobat in Guvern, am fost imputerniciti sa apelam la aceasta facilitate de 5 miliarde si ministrul Finantelor Publice a fost abilitat sa semneze, dupa ce in prealabil va prezenta premierului si vice- premierului continutul scrisorii de intentie. De fapt, el este acelasi si se greveaza pe scrisoarea de intentie care a fost agreata cu Fondul. Precizand ca toate cele trei organisme internationale – FMI, CE si Banca Mondiala – au stabilit de comun acord continutul scrisorii si conditionalitatile.
Deci, suntem in grafic.
   In ceea ce priveste cateva aspecte tehnice, doresc sa le precizez de la inceput. In afara de acesti indicatori structurali de performanta pe care i-a prezentat primul – ministru, as dori sa spun ca avem un angajament de respectare a unor tinte de deficit.
   Tinte de deficit care inseamna 23,3 miliarde – valoare absoluta a deficitului care corespunde unei cifre de 4,6% din PIB. Si totodata, incadrarea trimestriala in tintele stabilite. Sunt indicatori cantitativi.
   In egala masura, doresc sa va informez ,din nou, ca in legatura cu intreprinderile cu capital majoritar de stat sau intreprinderile la care statul este unic actionar, acestea vor fi supuse unor proceduri de monitorizare a caror scop este imbunatatirea performantelor, imbunatatire care trebuie sa se regaseasca, in ultima instanta, in reducerea arieratelor intre companii, reducerea arieratelor in economie si cresterea profitabilitatii.
   De asemenea, una dintre conditiile pe care le-am agreat cu Fondul in legatura cu aceste companii este ca si acolo majorarea salariilor pentru companiile de stat care vor inregistra profit va trebui sa fie facuta in stransa legatura cu cresterea productivitatii muncii. Acestea sunt cateva lucruri care sunt cuprinse in continutul scrisorii, al carei continut il vom face public, conform intelegerii, dupa ce acesta va fi semnat in 4 mai de catre board. Dar, in mare, doresc sa va informez ca acesta este cadrul general. In ceea ce priveste politicile de reforma pe care le-am discutat, nu le mai repet, pentru ca ele au fost facute cunoscute pe parcursul diverselor noastre interventii.
   Reporter: Ce se urmareste prin /…/ reforma sistemului public de pensii? Care sunt obiectivele?
   Emil Boc: Practic, dupa 2014, asa cum este in calendarul actual prevazuta reforma sistemului de pensionare, inclusiv varsta de pensionare, discutam solutiile dupa 2014, pentru ca pana in 2014 sunt, deja, solutii in actualul cadru legal. Nu va ascund faptul ca prin reforma sistemului de pensii, asa cum vorbim de o lege unica a salarizarii personalului bugetar, asa va trebui sa vorbim si de o lege unica a sistemului de pensionare in Romania.
   Reporter: Dupa 2014 va fi aceasta lege?
   Emil Boc: Nu. Varsta de pensionare este una, salarizarea unica si sistemul unic de pensionare in Romania, sau corect spus, o singura lege in baza careia sa se acorde pensiile in Romania, este, repet, o dorinta a acestui Guvern ca lucrurile sa se realizeze.
   Reporter: Multe consilii judetene si locale aloca bani din fondurile publice pentru echipele de fotbal nu neaparat din liga a doua, chiar din liga intai. Cum vi se pare acest aspect al cheltuirii banului public?
   Emil Boc: Fiecare raspunde potrivit calitatii de ordonator principal de credite si potrivit legilor in vigoare in Romania. Nu va pot spune altceva
   Reporter: O clarificare, in primul rand. Inteleg ca scrisoarea va fi semnata astazi de Guvernator sau a fost semnata. Ca am inteles ca Guvernatorul nu este in tara.
   Emil Boc: A fost semnata deja, inainte de a pleca. A semnat partea din scrisoare care indeplineste atributiile Bancii Nationale.
   Reporter: In al doilea rand, daca ne puteti spune si noua pentru anul acesta acele tinte trimestriale despre care vorbeati, va rog frumos.
   Emil Boc: Sunt chestiuni tehnice /…/
   Gheorghe Pogea: O sa dau un comunicat de presa. Astazi, in mare, va pot spune pentru trimestrul I, cu precizarea de rigoare, ca pot fi mici erori: 8,3 miliarde – deficitul, cumulat la nivelul trimestrului II, deci 14,5 miliarde, dupa care va creste cu 4 miliarde si o suta, deci 18,6 si in luna decembrie trebuie sa ne incadram in deficitul de 24,3 miliarde.
   Reporter: Ce se intampla daca aceste tinte sunt depasite? Ce stipuleaza acordul cu Fondul?
   Gheorghe Pogea: El nu stipuleaza. Noi va trebui sa ne incadram. Reprezinta o conditionalitate, iar daca ele sunt depasite, in baza unei analize pe care o sa o facem la momentul potrivit, de fapt noi monitorizam din timp, vom ajusta atat cheltuielile cat si veniturile.
   Reporter: Adica rectificare bugetara.
   Gheorghe Pogea: Categoric daca este cazul.
   Reporter: Din punct de vedere al majorarii salariilor pentru anul acesta si anul viitor, ne puteti spune si noua concret care sunt termenii folositi in acord?
   Emil Boc: Acordul nu se refera la aceste aspecte legate de politica noastra salariala concreta. Ramane la latitudinea autoritatilor romane, si v-am spus ca era solutia sa disponibilizam 5% din personalul bugetar, lucru pe care nu l-am facut, si am ales solutia sa conservam locurile de munca ale romanilor si sa incercam sa gasim resurse financiare suplimentare din economiile pe care le vom face, din restructurarea agentiilor si din alte surse de finantare pentru cresteri salariale, atat cat va fi posibil, in functie si de mersul economiei pentru categoriile sociale cu salarii mici si pentru cei care se afla cu pensii foarte mici in Romania. Este dreptul autoritatilor romane in aceste coordonate bugetare stabilite, sa stabileasca cele mai bune politici.
   Reporter: Cand veti incepe sa majorati acele salarii mici despre care vorbeati si ieri?
   Emil Boc: Va vom informa in functie de mersul economiei si de aceste economii pe care le vom face la bugetul de stat.
   Gheorghe Pogea: Nivelul de salarizare in anul 2009 nu va fi mai scazut decat cel din anul 2008. Nu vom discuta despre micsorari ale veniturilor salariale pe parcursul anului 2009, iar daca intrebarea dumneavoastra poate avea un asemenea raspuns, in acordul cu Fondul nu exista o prevedere expresa legata de marirea sau micsorarea salariului, este o prevedere legata de necesitatea ajustarii cheltuielilor, fie ele si cu salariile, astfel incat sa ne incadram in deficitul de 4,6% pe cash, cat l-am agreat.
   Deocamdata am decis sa nu disponibilizam persoane, ati vazut prin ordonanta de urgenta, este o alternativa, dar nu exista o prevedere expresa de majorare sau de micsorare. Trebuie in schimb sa ne incadram in cheltuielile stabilite pentru salarii.
   Reporter: Puteti sa ne spuneti daca s-au facut modificari la forma initiala a scrisorii de intentie?
   Gheorghe Pogea: Nu sunt modificari esentiale, singurele modificari care au aparut sunt ca se precizeaza exact trimestrializarile deficitului bugetar, cat este in fiecare trimestru si cumulat, lucru pe care am sa-l fac public pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
   Reporter: Legea salarizarii unice in sistemul bugetar va fi aplicata si in cadrul companiilor de stat?
   Gheorghe Pogea: Nu pentru ca ei nu sunt bugetari. Toti au contracte individuale de munca.
   Reporter: Puteti sa ne spuneti dumneavoastra sau domnul prim-ministru in legatura cu contractul Sterling, daca se reziliaza, care este situatia?
   Emil Boc: Cand avem toata analiza facuta venim cu toate informatiile oficiale.
   Profitam de ocazie sa le uram tuturor celor cu nume de Gheorghe „La multi ani!” si, poate nu intamplator, scrisoarea cu privire la Acordul de imprumut cu FMI si CE a venit in 23 aprilie. Cineva, acolo sus, iubeste Guvernul Romaniei si pe Ministerul Finantelor.
   Reporter: Domnule Pogea, ce presupune legea responsabilitatii fiscale ?
   Gheorghe Pogea: Legea responsabilitatii fiscale presupune un lucru extrem de simplu, care nu a fost aplicat in Romania: programarea bugetara multianuala. Va stabili limite de cheltuieli multianuale in care va trebui sa ne incadram. Aceasta este un aspect.
   Al doilea, va limita desele rectificari bugetare, asa cum, dupa cum bine stiti, s-a intamplat acest lucru nu numai in anii de criza, ci si de boom economic. In al treilea rand, va da continuitate prin alocarile de fonduri proiectelor nationale multianuale. Si, nu in ultimul rand, pentru investitori va crea o perspectiva si o predictibilitate astfel incat ei sa stie care sunt proiectele publice si care sunt cheltuielile angajate in domeniul investitiilor de catre Guvern pentru mai multi ani.
   Reporter: Am o intrebare legata de cei care lucreaza in companiile de stat. La inceputul anului s-au plafonat salariile directorilor. Acum exista situatii in care angajatii au salarii mai mari decat directorii. Aveti in intentie si o lege in acest sens pentru a reglementa situatia?
   Emil Boc: Vom avea grija prin bugetele pe care le aprobam ca ordonatorii principali de credite sa evite asemenea situatii.
   Va multumim

   Sursa: site-ul Guvernului Romaniei

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close