Declaratii de presa ale primului-ministru Emil Boc, la finalul sedintei de Guvern
Buna seara tuturor.
Am incheiat Sedinta de Guvern. Impreuna cu ministrul Finantelor, cu dl. Gheorghe Pogea va vom prezenta cateva din deciziile pe care le-am luat astazi.
In primul rand, am adoptat cateva acte normative, pe care vi le vom prezenta intr-o forma foarte sintetica si cele mai importante.
Pe de alta parte, am avut o prima analiza a masurilor anticriza luate de Guvernul Romaniei si modul in care au fost implementate dupa 6 luni de guvernare.
De asemenea, in acelasi context, am discutat si cateva masuri care vizeaza continuarea programului anticriza din perspectiva viziunii Guvernului Romaniei.
Mentionez faptul ca si maine vom avea sedinta de Guvern. La sfarsitul acestei sedinte vom avea si un material cu privire la masurile anticriza pe care le-am pus in practica in cele 6 luni de guvernare si, evident, o prezentare in detaliu a acestora.
In aceasta seara va vom prezenta foarte pe scurt actele normative si cateva directii principale de actiune in ceea ce priveste continuarea programului anticriza a Guvernului Romaniei in contextul actualei crize economice.
In privinta actelor normative, am adoptat doua masuri extrem de importante care se incadreaza si in cadrul masurilor anticriza pe care Guvernul le-a pregatit.
Este vorba, in primul rand, de o OUG pentru amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare. Cu alte cuvinte, prin acest act normativ – detaliat de ministrul Finantelor – venim in sprijinul firmelor care la data de 30 septembrie 2008 nu aveau datorii la bugetul de stat si care si-au agravat situatia financiara datorita efectelor crizei economice iar astazi sunt practic in prag de executie silita, in prag de faliment datorita datoriilor pe care le au.
Venim in sprijinul acestor firme in felul urmator: amanam plata obligatiilor fiscale pe o perioada de 6 luni de zile, cu conditia ca ele sa-si achite datoriile, obligatiile pe care le au in fiecare luna scadente. Facilitatea pe care o au consta in aceea ca nu sunt executate silit pentru faptul ca au datorii la bugetul de stat, determinate de criza.
Dar, pentru a putea beneficia de aceasta prevedere – de a nu fi executate silit si a fi puse in imposibilitate de functionare – trebuie ca restul obligatiilor pe care le au lunar sa si le achite, pentru a putea beneficia de aceasta facilitate. Adica, ce are ca si datorie in acest moment – amanam 6 luni de zile plata acestei datorii, deci nu sunt scutite de datorii, doar amanam plata datoriilor timp de 6 luni de zile, cu conditia sa-si plateasca ceea ce are lunar de platit ca obligatii catre stat. Si, evident, cateva mecanisme de garantare si de a fi siguri ca un asemenea mecanism este facut cu buna credinta, mecanism care va fi detaliat de ministrul Finantelor.
Prin aceasta masura, asa cum am spus, dorim sa ajutam acele firme care datorita crizei economice au ajuns intr-o situatie dificila, oferindu-le posibilitatea sa reziste, sa poata asigura in continuare locuri de munca pentru romani, sa desfasoare activitatea productiva si sa luam pericolul pe care il au astazi deasupra capului de a fi nevoite sa inchida firma sau sa fie executate silit datorita unor datorii pe care le au.
In al doilea rand, tot ca o masura anticriza, am decis astazi capitalizarea Fondului de Contra-garantare pentru IMM-uri cu 105 milioane de lei. Este o masura prin care sprijinim din nou mediul de afaceri, prin mecanismul Fondului de Contra-garantare, care asigura suport financiar pentru IMM-uri. Prin aceasta masura firmele, din nou, vor avea la indemana un instrument de finantare prin care pot sa-si acopere cheltuielile necesare, fie pentru derularea productiei, fie pentru partea de cofinantare la proiectele europene, adica pentru a fi sprijinite in derularea activitatii economice pe care o au.
Acestea ar fi primele doua lucruri pe care le-am facut cu referire la actele normative adoptate astazi, fiind foarte importante din perspectiva impactului pentru evolutia economica a tarii si pentru situatia firmelor din Romania.
In privinta programului anticriza, astazi am facut, deja, timp de cateva ore, o evaluare a masurilor pe care le-am luat. Maine veti avea documentul sintetic cu privire la aceste masuri.
De asemenea, am discutat despre ceea ce pregateste Guvernul in viitor pentru a limita efectele negative ale crizei economice, pentru ca, in primul rand, ceea ce urmarim este sa limitam efectele negative ale crizei economice, sa aparam atat cat putem locurile de munca ale romanilor, sa sprijinim mediul de afaceri si sa ne putem asigura resursele financiare astfel incat sa putem plati salariile, pensiile si celelalte alocatii sociale pe care statul este obligat sa le plateasca cetatenilor Romaniei. Aceasta, repet, intr-un context economic extrem de dificil, in care criza economica globala ne-a afectat si pe noi. De aceea, am decis astazi sa avem in vedere cel putin urmatoarele masuri pentru perioada urmatoare:
1. Extinderea mecanismului de garantare pe care l-am utilizat la programul “Prima Casa” si in alte domenii ale economiei. Programul “Prima Casa” se contureaza a fi un succes prin faptul ca deja 20 de banci si-au aratat interesul de a veni cu peste 1 miliard de euro – mai precis 1 miliard 457 de milioane de euro – sa sprijine un domeniu important al economiei cum este sectorul constructiilor si, in acelasi timp, noi sa ii ajutam pe cei care astazi nu au casa sa poata avea o proprietate imobiliara. Acelasi mecanism, prin utilizarea sistemului garantiilor guvernamentale sa-l multiplicam si in alte domenii ale economiei nationale. Avem in vedere agricultura, un domeniu strategic al economiei, avem in vedere administratiile locale pentru a putea fi sprijinite pentru a putea implementa programele europene, absorbtia fondurilor europene si cheltuirea banilor din aceste fonduri, precum si alte ramuri ale economiei.
2. In al doilea rand, sustinerea masiva a investitiilor publice in trimestrul III, prin aducerea din trimestrul IV a banilor alocati investitiilor in trimestrul III, si, asa cum am mai spus, am decis la nivel politic sa dam ordin de incepere a tuturor lucrarilor de infrastructura finantate prin legea bugetului de stat incepand cu 1 iulie 2009, ministerul Finantelor angajandu-se sa asigure finantarea corespunzatoare acestor lucrari de infrastructura prin acest mecanism financiar prin care aducem din trimestrul IV in trimestrul III banii pe care ii avem in buget si pentru sustinerea lucrarilor de infrastructura. Vreau sa va spun ca, pana in acest moment, din cele 37,9 miliarde de lei alocati pentru infrastructura – adica 20% din banii bugetului – au fost cheltuiti pentru infrastructura 12,5 miliarde de lei. Adica, 33%. Asta inseamna ca in perioada urmatoare, care este perioada de varf pentru sustinerea investitiilor in orice tara si in orice an, perioada care inseamna iulie, august, septembrie, octombrie, vom putea sa ne atingem obiectivul despre care am vorbit, acela de a aloca si cheltui 20% din banii bugetului pentru investitii.
3. In al treilea rand, am decis sa achitam firmelor toate datoriile restante la rambursarile de TVA. Stim ca reprezinta o problema a economiei intarzierile la rambursarea de TVA, datoriile pe care statul le are fata de diversi agenti economici cu privire la TVA. Si vom proceda in felul urmator: in primul rand, orice rambursare de TVA nu se va face mai tarziu de 45 de zile. In al doilea rand, rambursarile se vor face cu prioritate incepand cu cei mai vechi care au de recuperat TVA de la stat. Si nu in ultimul rand, nimeni nu va mai fi favorizat, pentru ca a existat tentatia sa se contureze un mecanism prin care unii sa fie avantajati in privinta termenelor de rambursare. Lucrurile vor fi foarte clare. Orice rambursare se va face in 45 de zile si vom face acest lucru cu prioritate in ordinea vechimii, evitand existenta unei “concurente” neloiale pe piata si de sprijinire a tuturor investitorilor, agentilor economici corecti. Ministrul Finantelor a venit cu o asemenea propunere si sunt convins ca o va pune in aplicare, cunoscand determinarea pe care o are.
4. In al patrulea rand – restructurarea agentiilor guvernamentale. Decizia este in felul urmator: reducerea cu 50% a numarului agentiilor guvernamentale, prin desfiintarea si comasarea acestora, cu exceptia acelora care sunt negociate cu UE si fac parte, evident, din acquis-ul comunitar. Cum ar fi: Agentia Nationala de Monitorizare a Achizitiilor Publice sau Agentia Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei. Si alte agentii de acest fel, care sunt obligatorii in raport cu UE. Restul, 50%, jos, din aceste agentii guvernamentale. Iar termenul pentru implementarea acestei masuri il reprezinta data de 15 iulie. De maine, 2 saptamani, pentru finalizarea acestui demers cu privire la agentiile guvernamentale.
5. In al cincilea rand, este vorba de neimpozitarea profitului reinvestit. O masura pe care am avut-o si pana acum si pe care dorim sa o implementam, dupa o discutie si negociere prealabila cu CE si FMI. Vom avea o discutie cu FMI si CE in luna iulie.
Aceasta masura – dorita si de mediul de afaceri si sustinuta categoric si de Guvernul Romaniei – va putea fi implementata dupa aceasta discutie prealabila cu actorii europeni si cu FMI.
6. In al saselea rand, am gandit un sistem mai amplu de sprijinire a firmelor care angajeaza someri. Si pe langa actualul mecanism pe care il avem la Ministerul Muncii, in cadrul Fondului Social European dorim sa oferim un sprijin concret firmelor care angajeaza someri prin faptul ca timp de 9 luni de zile le vom putea acorda o reducere de 50% din cheltuielile pe care le au cu achitarea contributiilor sociale legate de salariatul, de somerul pe care il angajeaza. Si aceasta masura trebuie discutata in prealabil cu CE si FMI, venind in sprijinul firmelor care angajeaza someri. Este o masura logica, fireasca, pentru ca ceea ce cheltuiesti practic cu ajutorul de somaj oferi ca facilitate firmei care angajeaza persoana aflata in stare de somaj. Iar avantajul major este ca acea persoana are un loc de munca, are un salariu. Ca atare, este prins in sistemul activitatii economice din Romania.
Am discutat aceste lucruri in aceasta seara si urmeaza, in perioada urmatoare, sa fie implementate in conditiile pe care le-am discutat.
Maine, asa cum v-am spus, vom face si o prezentare a tuturor masurilor anticriza, punct cu punct. Va vom da si un material inclusiv dvs. Va fi afisat si pe site-ul Ministerului Finantelor, incepand de maine, pentru eventuale analize si completari.
Inainte de a-i da cuvantul domnului Pogea daca sunt trei intrebari pentru mine, urmand ca domnul ministru Pogea sa va detalieze aspectele pe care le-am discutat.
Reporter: Ne puteti da cateva exemple de agentii care vor fi cu siguranta desfiintate?
Emil Boc: Ar fi prematur si incorect sa fac astfel de afirmatii aici, inainte de a discuta cu colegii mei din cabinet. Va asigur ca, dupa decizia din cabinet, veti fi primii care veti afla acest lucru.
Reporter: D-le prim-ministru, ce ati discutat astazi cu ministrul Iacob-Ridzi, dupa sedinta pe fonduri europene de la guvern?
Emil Boc: Nu am avut o discutie. A fost prezenta la sedinta fondurilor europene, dupa care eu am plecat la sedinta CSAT si eram chiar intr-o graba foarte mare.
Reporter: Si nu ati discutat cu ea?
Emil Boc: Repet, nu am discutat pentru ca nu am avut timp astazi.
Reporter: Presedintele Basescu a cerut Guvernului sa actioneze rapid pentru capitalizarea CEC si sa nu mai tina cont de deciziile Bruxelles-ului. Ce veti face in acest sens?
Emil Boc: Vreau sa va spun ca, in privinta capitalizarii CEC, noi deja realizat am o capitalizare a CEC cu – sa fiu exact si sa nu gresesc – 229 milioane lei. Am reusit aceasta capitalizare prin mentinerea la CEC a profitului pe care trebuia sa-l verse la Ministrul Finantelor si implicit la bugetul de stat.
Reporter: Atunci despre ce vorbea presedintele?
Emil Boc: Este adevarat ca noi avem, in Legea bugetului, o suma de bani, pentru care am cerut acordul Comisiei Europene, in vederea capitalizarii CEC. Am facut cererea in luna februarie. Suntem la 1 iulie si nu am primit inca raspunsul. Pentru ca daca nu se primesti raspunsul CE, se considera ajutor de stat si intram pe deficit. Ceea ce am facut si am mentinut: practic am realizat partial obiectivul de recapitalizare a CEC cu aceasta suma, de 229 milioane lei. Va multumesc.
Sursa: site-ul Guvernului Romaniei