Forma unui baton de ciocolata Bounty nu poate fi inregistrata

Hotararea Tribunalului de Prima Instanta in cauza T-28/08
Mars Inc./OAPI

   Forma tridimensionala a batonului este lipsita de caracter distinctiv si Mars nu a demonstrat ca forma a dobandit caracter distinctiv prin utilizarea pe teritoriul intregii Comunitati
   Conform Regulamentului privind marca comunitara, in principiu, o marca lipsita de caracter distinctiv nu poate fi inregistrata. Totusi, o asemenea marca poate fi inregistrata daca a dobandit, pentru produsele sau serviciile pentru care se solicita inregistrarea, un caracter distinctiv in urma utilizarii sale.
   La 24 aprilie 2003, ca urmare a cererii Mars Inc., fabricantul batonului de ciocolata Bounty, OAPI, oficiul care gestioneaza marca comunitara, a inregistrat forma tridimensionala a acestui baton ca marca comunitara.
   In decembrie 2003, Ludwig Schokolade, un producator german de ciocolata, a introdus o cerere de declarare a nulitatii marcii comunitare pentru motivul ca aceasta este lipsita de orice caracter distinctiv.
   In octombrie 2007, OAPI a anulat inregistrarea marcii in discutie pentru motivul ca nu are caracterul distinctiv necesar intrucat aspectul sau nu difera in mod semnificativ de normele si uzantele din sectorul in cauza. In plus, OAPI a considerat ca documentele prezentate de Mars sunt insuficiente pentru a demonstra caracterul distinctiv dobandit in urma utilizarii sale.
   Mars a introdus o actiune impotriva acestei decizii la Tribunalul de Prima Instanta.
   Tribunalul aminteste ca, pentru ca o marca tridimensionala constituita din simpla forma a produsului sa poata fi inregistrata, aceasta forma trebuie sa difere in mod semnificativ de normele sau de uzantele din sector pentru a permite consumatorului mediu sa distinga, imediat si cu certitudine, produsul in cauza de alte produse. In speta, caracteristicile pretins distinctive, si anume extremitatile rotunjite ale batonului, precum si cele trei sageti sau trese care figureaza pe fata superioara, nu se disting in suficienta masura de alte forme utilizate in general pentru batoanele de ciocolata.
   In continuare, Tribunalul aminteste ca dobandirea unui caracter distinctiv prin utilizarea marcii necesita ca cel putin o fractiune semnificativa a publicului relevant sa identifice, datorita marcii, produsele sau serviciile vizate ca provenind de la un producator determinat. In plus, aceasta dobandire trebuie sa fie dovedita in acea parte a Comunitatii in care marca era initial lipsita de caracter distinctiv. Avand in vedere ca nici cotele de piata ale batonului Bounty, nici nivelul recunoasterii produsului in cauza nu sunt uniforme in cadrul Comunitatii, nu este posibil sa se extrapoleze la restul pietei comunitare rezultatele anchetelor efectuate in numai sase dintre cele cincisprezece state membre de la acel moment, si anume in Regatul Unit, in Belgia, in Franta, in Germania, in Italia si in Tarile de Jos.
In masura in care forma unui baton Bounty nu este distinctiva in intreaga Comunitate, Mars ar fi trebuit sa prezinte mai multe elemente in ceea ce priveste celelalte noua state care faceau parte din Comunitate la acel moment pentru a dovedi ca forma a dobandit caracter distinctiv prin utilizarea pe teritoriul intregii Comunitatii.
   In consecinta, Tribunalul respinge actiunea.
   MENTIUNE: Impotriva hotararii Tribunalului se poate declara recurs, numai pentru motive de drept, la Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, in termen de doua luni de la comunicarea acesteia.

   Sursa: site-ul Curtii de Justitie a Comunitatii Europene

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close