Briefing de presa sustinut de primul-ministru Emil Boc si purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean, la finalul sedintei de Guvern

   Ioana Muntean:
   Primul-ministru Emil Boc va face o scurta declaratie de presa pe tema educatiei. Va rog, domnule prim-ministru.
   Emil Boc:
   Buna seara tuturor. Asa cum a spus colega mea, o sa fac cateva precizari cu privire la legile educatiei. Asupra celorlalte subiecte din sedinta de guvern, colega mea, purtatorul de cuvant, o sa va informeze punctual.
In privinta educatiei, este foarte clar ca acest guvern are doua obiective de baza. Primul: gestionarea tarii in aceasta perioada, a acelor reforme ale societatii romanesti pe care altii nu au avut curajul sa le faca in ultimii 20 de ani. Printre aceste reforme se afla si reforma sistemului educational.
   Problema educatiei, pe care Guvernul o abordeaza cu maxima responsabilitate, are ca punct de pornire doua repere fundamentale. In primul rand, este vorba de Parteneriatul pentru Romania, in baza caruia functioneaza acest guvern. Si vreau sa stiti ca in Parteneriatul pentru Romania, incheiat intre PSD si PDL, la Punctul nr. 16, se mentioneaza foarte clar urmatorul lucru: “reforma in domeniul educatiei, in conformitate cu prevederile Pactului pentru Educatie”. Al doilea element de sustinere a Guvernului este Programul de guvernare adoptat de catre Parlament. Acest program de guvernare, adoptat de catre Parlament, la propunerea Guvernului, la Capitolul 5 – “Educatie”, mentioneaza explicit: “Guvernarea va respecta Pactul National pentru Educatie si va respecta si aplica Strategia „Educatie si Cercetare pentru societatea cunoasterii”, elaborata pe baza Pactului National si asumata de Presedintie si sindicatele din educatie.
   Cu alte cuvinte, demersul Guvernului pe care il reprezint trebuie sa tina cont, pe de o parte, de prevederile din Parteneriatul pentru Romania, si pe de alta parte, de prevederile Programului de guvernare, care este obligatoriu pentru Guvern din perspectiva adoptarii lui de catre Parlament.
   In acest context al domeniului educational, Ministerul Educatiei, doamna ministru Andronescu, a propus si trimis Guvernului un proiect de lege numit “Codul Educatiei”. Desi acest proiect de lege are lucruri bune – si aici pot sa ma refer la stagiatura din invatamantul preuniversitar, la reglementarea invatamantului medical, la reglementarea invatamantului militar, la cuprinderea in Codul Educatiei a unor normative si acte in vigoare prin care se reglementeaza diverse domenii ale sistemului educational, totusi, proiectul de lege inaintat de Ministerul Educatiei nu respecta unele dintre prevederile Programului de guvernare si ale Pactului National pentru Educatie.
   Aceste lucruri pe care vi le spun sunt produsul unei analize pe care am efectuat-o atat personal, studiind timp de o saptamana proiectul de lege initiat de Ministerul Educatiei, cat si in urma discutiilor care au avut loc, ieri si astazi, la Camera Deputatilor.
   Cateva exemple de propuneri din Codul Educatiei care nu se incadreaza in Programul de guvernare si in Pactul National pentru Educatie, pact care reprezinta, asa cum stiti, singurul element de consens la nivelul scenei politice cu privire la domeniul educatiei, pact care a fost semnat de toate partidele parlamentare, sub cupola Parlamentului si care a reunit si semnaturile a 22 de sindicate sau organizatii nonguvernamentale.
   In privinta depolitizarii conducerii scolilor. In Pactul National pentru Educatie, la Punctul 2, se mentioneaza explicit faptul ca, citez: “garantam depolitizarea si profesionalizarea managementului institutiilor de educatie si cercetare”. In viziunea Codului, directorii scolilor pot avea apartenenta politica si sunt numiti si angajati de catre inspectorul general, care, la randul lui, este numit politic. Din acest punct de vedere, trebuie corectata aceasta prevedere, pentru a fi pusa in acord cu prevederile Pactului National pentru Educatie si al Programului de guvernare.
   Un alt exemplu, in problema asigurarii calitatii si a ierarhizarii universitatilor. La Punctul 5 din Pactul National pentru Educatie, se mentioneaza explicit si citez: “sustinem ierarhizarea cat mai curand posibil a universitatilor”. Din nefericire, in proiectul de lege initiat de Ministerul Educatiei nu exista ideea de ierarhizare si de clasificare pe baza de audit a universitatilor.
   In problema descentralizarii, la Punctul 4 din Pact, se mentioneaza: “se cere descentralizarea comprehensiva, financiara, curriculara si de resurse umane”. In proiectul de lege initiat de Ministerul Educatiei, resursele umane – adica profesorii, directorii de scoli – este gestionata de minister si de inspectorate, nu de scoli. Scolile, practic, nu au nici o putere in angajarea profesorilor sau a directorului. Nu exista autonomia profesorului in adaptarea predarii la caracteristicile elevilor.
   In domeniul educatiei permanente, la Punctul 8 din Pact, se mentioneaza: “educatia permanenta va deveni baza sistemului educational din Romania, baza legislativa a educatiei va fi reconstruita in mod corespunzator”. In proiectul de lege initiat de Ministerul Educatiei, educatia permanenta, desi este tratata ca un capitol distinct, este doar o colectie de definitii, fara sa prevada nici o masura de stimulare a educatiei permanente pentru a ne putea apropia macar de media europeana.
   Asa cum am spus, insa, proiectul de lege initiat de Ministerul Educatiei contine si lucruri bune, lucruri care pot fi promovate.
   Vreau sa fiu foarte clar. Nu sunt partizanul absolut al niciunui pachet de legi, nici al pachetului de legi promovat de doamna Andronescu, nici al pachetului de legi promovat de domnul Miclea. Sunt, insa, sustinatorul unui proiect de lege care sa respecte Programul de guvernare si angajamentele din Pactul National pentru Educatie. Sunt sustinatorul unui proiect de lege cu solutii educationale viabile si reformatoare la problemele educatiei, indiferent daca aceste solutii provin din pachetul Andronescu sau din pachetul Miclea.
   Avand in vedere aceste considerente si apreciind munca extraordinara depusa atat de doamna ministru Andronescu, cat si de Comisia prezidentiala condusa de profesorul Mircea Miclea, am decis sa propun o constituirea unei comisii care sa aduca la aceeasi masa atat pe doamna ministru Andronescu, cat si pe domnul Miclea, cu expertii pe care domniile lor ii considera de cuviinta si care sa integreze solutiile educationale pe baza Programului de guvernare si a Pactului National pentru Educatie.
   Comisia va fi coordonata de primul-ministru in sensul asigurarii cadrului de manifestare a acesteia. Vreau sa stiti ca aceasta propunere pe care am facut-o a stat pe buzele majoritatii celor care au participat, ieri si astazi, la dezbaterile de la Camera Deputatilor si ea a rezultat in urma discutiilor care au avut loc pe marginea celor doua pachete de legi cu privire la educatie.
   Asa cum am spus, am si voi avea in continuare disponibilitatea de dialog pentru a aduce si promova cea mai buna lege posibila in domeniul educatiei, aducand la aceeasi masa pe toti cei care au reusit sa colaboreze, intr-o forma sau alta, solutii educationale viabile. Avem, pe de o parte munca fundamentata stiintific cu solutii a comisiei Miclea, a comisiei prezidentiale. Avem, pe de alta parte, munca Ministerului Educatiei, a doamnei Andronescu. Si cred ca cele doua expertize pot sa ne ofere cadrul pentru a da cea mai buna lege a educatiei din Romania.
   Vreau insa sa fiu la fel de precis: este timpul sa luam decizii. Incepand cu anul 2007, continuand cu anul 2008 si 2009, se discuta foarte mult pe marginea reformei domeniului educational insa nu se iau decizii.
   Cred ca toti am cazut la un acord in dezbaterile de ieri si astazi, ca nimeni nu este multumit cu ceea ce avem in domeniul educatiei. De aceea, cred ca utilizand cele doua expertize de specialitate putem, noi, Guvernul Romaniei, sa ne asiguram ca vom promova un proiect de lege bun, care va putea sa amelioreze calitatea actului educational din Romania.
   Maine, i-am invitat deja pe cei doi colegi – atat pe doamnna Andronescu, cat si pe domnul Miclea – la ora 10.00, la guvern, pentru a avea o prima intalnire in scopul creionarii cadrului de manifestare a comisiei si de adoptare a solutiilor legislative, in conformitate cu cele doua lucruri pe care le-am mentionat: programul de guvernare si  Pactul national pentru educatie.
   Va multumesc.
   Ioana Muntean:
    Astazi s-a discutat in cadrul sedintei de guvern pe marginea proiectului de lege a salarizarii unice si s-a hotarat, ca maine, la ora 19.00, Executivul sa se reuneasca intr-o noua sedinta de guvern. Se va discuta din nou pe marginea proiectului de lege privind salarizarea unica. De asemenea, se va vorbi maine, in cadrul sedintei de guvern, despre proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea presedintelui Romaniei, care nu a mai fost discutat astazi, dar si despre stadiul descentralizarii.
   In legatura cu rectificarea bugetara. A fost inscrisa pe ordinea de zi, dar primul-ministru a cerut ca Ministerul de Finante sa poarte discutii cu fiecare minister in parte si, probabil, ca saptamana viitoare vom avea o decizie. Va multumesc.

   Sursa: site-ul Guvernului Romaniei

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close