Legitimatiile de inspectie fiscala
Autor: Mihai Bragaru – consilier juridic,Ministerul Finantelor Publice
Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.
1156/2009 s-au aprobat noile modele de legitimatie de inspectie fiscala.
De subliniat ca acest ordin abroga, la data intrarii sale în vigoare, Ordinul
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 709/2007 privind
legitimatiile de inspectie fiscala.
În vederea desfasurarii inspectiei fiscale, potrivit titlului VII „Inspectia fiscala“
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, vor fi
eliberate legitimatii de inspectie fiscala personalului cu atributii de inspectie fiscala.
Personalul cu atributii de inspectie fiscala cuprinde inspectorii din cadrul
aparatului central si teritorial al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF),
desemnati de conducatorul organului fiscal sa efectueze inspectia fiscala.
Legitimatiile de inspectie fiscala atesta împuternicirea speciala a titularului în fata
contribuabilului, ce implica exercitiul autoritatii de stat, acordata pe timpul îndeplinirii
atributiilor ce îi revin în vederea desfasurarii inspectiei fiscale.
Legitimatia de inspectie fiscala este valabila numai însotita de ordinul de serviciu
semnat de conducatorul organului de inspectie fiscala.
Legitimatiile de inspectie fiscala au regim special, sunt nominale si se distribuie
de catre ANAF.
De asemenea, numerotarea legitimatiilor de inspectie fiscala se face de catre
ANAF, prin repartizarea unei plaje de numere fiecarei structuri cu atributii de inspectie
fiscala din cadrul aparatului central si teritorial.
Legitimatiile de inspectie fiscala vor fi semnate de catre:
– vicepresedintele ANAF pentru structurile cu atributii de inspectie fiscala centrales
– directorul coordonator pentru structurile cu atributii de inspectie fiscala din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucurestis
– directorul general pentru structurile cu atributii de inspectie fiscala din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
Eliberarea legitimatiilor de inspectie fiscala se face de catre conducatorul
organului de inspectie fiscala, pentru persoanele din subordine, pe baza unei evidente
nominale.
Pierderea sau furtul legitimatiei de inspectie fiscala se publica în presa si se
anunta directiei emitente în termen de 48 de ore.
La data încetarii activitatii, titularul legitimatiei de inspectie fiscala va depune
legitimatia la organul fiscal emitent, în vederea anularii si consemnarii în evidenta
nominala.
Precizam ca, Ordinul presedintelui ANAF nr. 1156/2009 intra în vigoare în
termen de 30 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pâna la data intrarii în vigoare a Ordinului presedintelui ANAF nr. 1156/2009,
pentru efectuarea inspectiei fiscale, personalul cu atributii de inspectie fiscala va utiliza
legitimatiile emise conform Ordinului presedintelui ANAF nr. 709/2007.