Studiul global Ernst & Young „Lecţiile schimbării” arată că firmele îşi reevaluează modelele de afaceri şi îşi îmbunătăţesc flexibilitatea operaţională, în vederea perioadei de redresare economică

Un studiu publicat de Ernst & Young arată modul în care companii globale de top au trecut până acum prin recesiune şi cum se pregătesc pentru perioada de redresare economică. „Lecţiile schimbării” este un material unic care distilează conversaţiile pe care peste 500 de parteneri seniori ai Ernst & Young din întreaga lume le-au avut cu clienţii lor internaţionali în decursul ultimelor câteva luni.
În timp ce multe companii încep să iasă dintr-o criză a incertitudinii financiare şi să planifice din nou pentru viitor, ele recunosc, de asemenea, că funcţionează acum într-un mediu de afaceri foarte diferit.
A existat un consens că pot fi şi trebuie să fie învăţate multe lecţii din experienţa ultimelor optsprezece luni. Acum un an indicii pieţei de capital s-au prăbuşit cu 10% într-o singură dimineaţă; între timp ei s-au restabilit şi cu toate că multe companii nu mai sunt pe marginea prăpastiei, puţine dintre ele cred că vor face de acum înainte „afaceri ca de obicei” (business as usual).
Steve Almássy, Vicepreşedinte al organizaţiei globale Ernst & Young explică: “La prima vedere, este o perspectivă destul de sumbră pentru mediul de afaceri, în această lume nouă, cea post-recesiune. Ca o tendinţă generală, cererea va fi scăzută în orizontul de timp previzionabil, iar şomajul va rămâne în continuare la un nivel ridicat. Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu cotele de impozitare, pentru că este necesară finanţarea programelor guvernamentale de facilităţi acordate companiilor în diverse ţări pentru ieşirea din criză. Prin urmare va mai dura ceva timp până ce se va recâştiga încrederea consumatorilor.  Nu există nici o îndoială ca vom vedea, de asemenea, reglementări mai profunde şi mai agresive care prin cerinţa de implementare vor aduce un cost suplimentar pentru afaceri “.
Mediu de afaceri diferit, priorităţi diferite
Când au fost rugaţi să evalueze strategiile clienţilor lor pentru abordarea acestui nou mediu de afaceri, partenerii noştri subliniat modul în care s-a modificat gândirea managerilor prin faţă de perioada de început a anului.
După cum explică Steve Almássy, “cu şase luni în urmă clienţii ne spuneau că a fost vorba de supravieţuire şi de obţinerea de suficient numerar pentru a îşi putea plăti personalul şi furnizorii. Acum, corporaţiile sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri şi de flexibilizarea operaţiunilor. Cash-ul este încă important, dar la fel de importantă este planificarea pentru viitor şi pentru creşterea cotei de piaţă, fie prin extindere geografică, fie prin produse şi servicii noi.”
Vă reevaluaţi modelul de afaceri?
După cele întâmplate în ultimele douăsprezece luni, nu ne-a mirat faptul că aproape 90% dintre clienţii cu care am discutat, au adoptat sau au luat în considerare adoptarea unei strategii de re-concentrare asupra activităţii lor de bază. Acest lucru s-a datorat ori faptului că activele non-core au fost vândute, ori pentru că aplicarea unei strategii de agregare a activităţilor ar fi fost atât high-cost, cât şi high-risk.
O mare parte din companii şi-au reevaluat, de asemenea, strategia lor faţă de clienţii cheie (84%) şi şi-au revizuit ţintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienţi (85%).
Îmbunătăţirea eficienţei
În afară de analizarea modelului de afaceri şi adaptarea strategiei la o lume nouă, companiile au căutat permanent modalităţi de reducere a costurilor şi de adaptare mai rapidă şi mai eficientă la o piaţă în continuă schimbare. Peste 90% din companii au accelerat programe de reducere a costurilor în întreaga organizaţie (74%), sau au luat în considerare în mod activ acest aspect (18%).
Numărul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii în comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile cu care am discutat au afirmat că intenţionează să introducă un program de eficienţă pentru funcţiile de suport în afaceri. În această perioadă, companiile au fost preocupate în mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.
De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionări şi analize mai bune (80%) şi de a continua să caute noi modalităţi de a avea un program de lucru flexibil, ca şi contrapondere la opţiunea reducerii numărului de angajaţi (71%).
Lecţii din diverse sectoare industriale
Studiul nostru a analizat diferenţele dintre diversele sectoare industriale şi modul în care recesiunea a afectat diferite industrii în moduri diferite. Sectorul bancar şi cel auto, de exemplu, au suferit o schimbare masivă în ultimii doi ani, în timp ce alte industrii – industria de petrol, cea de tehnologie, de exemplu – cu toate că au simţit în mod clar „pişcătura” crizei, nu au fost răvăşite de aceasta.
Steve Almássy explică, “În pofida diferenţelor dintre sectoare în ceea ce priveşte modul în care acestea au fost afectate de recesiune, există unele principii comune pe care toate le-au învăţat în ultimii doi ani. Nu există companie, indiferent de sector de activitate, care să îşi poată permite să creadă că va realiza o revenire la normalitate într-un termen scurt şi mai mult fiecare industrie are jucători care nu vor supravieţui pe termen lung. ”

În loc de concluzie
Poate una dintre cele mai surprinzătoare concluzii ale discuţiilor noastre cu clienţii (şi cea mai bine-venită dintre ele) a fost aceea că, în loc să se ascundă în spatele protecţionismului naţional, aşa cum mulţi s-au temut că se va întâmpla ca o consecinţă a recesiunii, multe corporaţii au trecut în mod activ la diversificare pe noi pieţe geografice. La această întrebare 85% din companii au răspuns ca au făcut deja acest lucru (59%), sau au în vedere un astfel de plan (26%).
Steve Almássy explică, “Este cel mai probabil că pieţele emergente îşi vor reveni în cea mai mare parte a lor ceva mai rapid din recesiune; clienţii noştri văd că acum 15% din companiile Fortune 100 îşi au sediul principal în ţările BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China), aceasta însemnând că oportunităţile de creştere economică şi potenţialul de a se extinde sunt cu adevărat globale. Chiar dacă în prezent companiile pun accent pe activităţile lor de bază, asta nu le împiedică să caute clienţii şi pieţe noi”.
* * *
Citeste studiul “Lessons from change”

Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari companii la nivel mondial în domeniul serviciilor de audit financiar, consultanţă fiscală şi consultanţă în tranzacţii, având peste 144.000 de angajaţi în întreaga lume. În România    Ernst & Young s-a impus ca unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale chiar de la înfiinţarea sa în anul 1992. Cu o echipă formată din 450 de angajaţi, Ernst & Young România oferă servicii de audit şi consultanţă unor clienţi prestigioşi, de la firme multinaţionale la companii locale. În România avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com.


Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close