Deloitte: Previziuni privind tendințele din industria de tehnologie în 2010
Recesiunea globală generează tehnologii orientate spre eficiența costurilor și protecția mediului înconjurător
București, România – 21 ianuarie, 2010 – Condițiile economice fără precedent care au marcat lumea afacerilor în ultimul an au pregătit terenul pentru noile tendințe în tehnologie, accentul căzând acum pe concepte eficiente din punct de vedere al costurilor și protecția mediului înconjurător; în paralel, granița dintre tehnologiile aplicate în mediul de lucru și în viața personală se estompează, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat în tehnologie, media și telecomunicații (TMT) din cadrul Deloitte.
„Nu este ușor să anticipezi viitorul într-un mediu atât de nesigur pe plan global,” spune Ahmed Hassan, Partener și lider TMT în cadrul Deloitte Balcani. „Cu toate acestea, raportul de față reprezintă rezultatul unei analize aprofundate la nivel internațional, mii de experți interni și externi împărtășindu-și opiniile și experiența. Părerea generală este că perspectivele economice incerte vor determina companiile să se concentreze pe costuri, ceea ce reprezintă de fapt factor cheie pentru toate industriile TMT în acest an. Revenirea la conceputul thin client computing în cadrul întreprinderilor, realizarea achizițiilor de tehnologie pornind de la nevoile angajatului individual (factorul cheie fiind realizarea de economii), precum și interesul crescut pentru conceptul cloud computing, chiar dacă ritmul de adoptare este moderat – sunt doar câteva dintre tendințele identificate de Deloitte în 2010”.
„Tehnologia este unul dintre sectoarele în care România nu își permite să rămână în urmă și evenimente recente au dovedit că facem progrese serioase în acest domeniu”, spune Andrei Ionescu, ERS Senior Manager în cadrul Deloitte Romania. „Chiar dacă o parte dintre tendințele enumerate în raport s-ar putea manifesta mai târziu în România decât în alte țări, implicațiile în ceea ce privește consumul sunt foarte interesante. Consumatorii români au dovedit în mod tradițional că sunt utilizatori pasionați care adoptă rapid cele mai recente tehnologii. De asemenea, companii industriale mari și-au subliniat adesea interesul pentru tehnologii care protejează mediul înconjurători, astfel încât ne putem aștepta ca aceste previziuni să aibă ecou și în industria locală, într-un viitor apropiat. Un exemplu ar fi producția de ciment fără emisii de dioxid de carbon, o oportunitate surprinzătoare și plină de potențial identificată în raportul de față”.
Principalele previziuni Deloitte privind industria globală de tehnologie în 2010
1. Mai mici decât un netbook și mai mari decât un telefon ‘smart’ – tabletele (netTabs) se lansează
Istoric vorbind, segmentul dintre cele mai mici laptop-uri și cele mai mari telefoane mobile a fost o zonă „moartă” din punct de vedere tehnologic. Anul 2010 ar putea rezolva această problemă, odată cu lansarea așa-numitelor Net Tablets / netTabs (tablete).
Potrivit estimărilor, vânzările de tablete vor ajunge la câteva zeci de milioane de unități în 2010. Deși este dificil de anticipat volumul vânzărilor, caracteristicile acestor dispozitive nefiind cunoscute pe deplin, unii analiști estimează că ele vor depăși un miliard de dolari, la un an de la lansare.
Urmărind să ofere un echilibru atrăgător între formă și funcționalitate, dispozitivele vor avea un preț de vânzare cuprins între 400 și 800 de dolari, vor cântări mai puțin de 500 de grame și vor avea dimensiuni de 20 / 12 / 2,5 centimetri. Funcțiile vor include acces la telefonia mobilă și tehnologia WiFi.
Tabletele prezintă un avantaj față de telefoanele smart, care sunt prea mici pentru vizualizarea de fișiere video sau navigarea pe Internet, dar și față de calculatoarele notebook, netbook sau „ultra-thin”, care sunt prea grele sau mai scumpe. Cu toate acestea, impactul tabletelor asupra producătorilor de calculatoare și telefoane mobile va fi redus, din moment ce noile dispozitive se adresează unei nevoi specifice care nu are corespondent pe piață în acest moment.
Potrivit informațiilor apărute la târgul Consumer Electronics Show din această lună, producători precum Apple și Microsoft în colaborare cu Hewlett-Packard se pregătesc să lanseze aceste produse la începutul anului. Totodată, și alte companii start-up ar putea intra pe acest segment de piață; producători de telefoane mobile sau calculatoare PC, lideri pe segmentul netbook și diverși alți producători mai mici folosesc sisteme de operare de tip open-source.
2. Legea lui Moore rămâne valabilă și în 2010
(În 1965, co-fondatorul Intel Gordon Moore a făcut o estimare, cunoscută astăzi drept Legea lui Moore, potrivit căreia numărul de tranzistori pe un cip se va dubla la fiecare doi ani. Intel a menținut acest ritm timp de aproape 40 de ani).
Capacitatea tradițională a industriei globale de semiconductoare de a dubla numărul de tranzistori pe centimetru pătrat la fiecare 18 – 24 de luni nu se va diminua. De fapt, este posibil ca ritmul acesta să nu încetinească deloc. Însă această densitate în creștere nu va produce cipuri mai mari sau cu putere de procesare mai mare, ci va încuraja producția de cipuri „suficient de bune”, care folosesc mai puțină electricitate, costă mai puțin și sunt mai mici.
În condițiile în care pe piața calculatoarelor mobile se remarcă preferința pentru laptopuri mai ieftine sau netbook-uri foarte ieftine, generațiile viitoare de cipuri vor fi optimizate din punct de vedere al prețului și al puterii de consum, fără a se pune mare accent pe performanță. În cazul altor tipuri de echipamente cu vânzări ridicate, cum sunt telefoanele smart sau tabletele, cipurile vor fi optimizate cu precădere din punct de vedere al puterii de consum, cu accent totodată și pe preț. Din nou, performanța ar putea fi aproape irelevantă.
3. Conceputul „cloud computing”: interes crescut, dar în continuare moderat
Conceputul „cloud computing” vizează transformarea centrelor de date tradiționale în super-calculoare folosite de clienți-utilizatori externi. Exemple includ aplicații personale (adesea susținute prin publicitate) precum Gmail, Hotmail, Facebook sau Twitter; aplicații destinate consumatorului precum Google, eBay și Amazon; sau aplicații de business precum Saleforce.com sau NetSuite.
În 2010, acest concept ar putea să se extindă într-un ritm mult mai rapid decât majoritatea celorlalte tehnologii verticale, dar nu se va ajunge încă la nivelul anticipat de susținătorii cei mai entuziasmați.
Din motive de securitate, adoptarea acestui concept va avea loc cu precădere în țările dezvoltate, care au o infrastructură IT sigură și fiabilă. Țările din America de Nord și Europa de Vest sunt în prezent cele mai importante utilizatoare ale acestui model, situație care se va menține, cel puțin pe termen lung. Pe termen mediu, țările în curs de dezvoltare vor prinde din urmă această tendință, din moment ce soluțiile „cloud” sunt ideale pentru piețe care dispun de rețele hardware și software tradiționale mici.
Furnizorii de soluții „cloud computing” trebuie să se concentreze asupra a două lucruri: să înțeleagă că oportunitatea veniturilor pe termen mediu vine de la aplicațiile pentru piața de consum și că principala provocare pe segmentul corporate și guvernamental este să rezolve problemele de securitate și fiabilitate.
4. Infrastructurile Desktop Virtuale revin în forță în detrimentul PC-urilor
Față de anii trecuți, industria ia din ce în ce mai serios Infrastructura Desktop Virtuală, un model bazat pe clienții „thin” sau apatrizi, cu aplicații centralizate și putere de procesare.
Confluența fără precedent a priorităților companiilor, precum reducerea costurilor, eficiența energetică, constrângerile de securitate și productivitatea individuală aduce modelul „thin client” într-o postură suficient de avantajoasă pentru a încuraja o rată semnificativă de adopție. Majoritatea corporațiilor de mărimi medii sau mari ar putea lua în calcul varianta Infrastructurii Desktop Virtuale, în acest an. Peste un milion de unități s-ar putea transforma în clienți „thin”, cele mai importante migrații fiind realizate pentru zeci de mii de unități odată. Până în 2015, ponderea acestui model ar putea ajunge la 10% din totalul infrastructurii oferite clienților-companii.
5. Achizițiile IT se orientează către angajat
În 2010, mai multe companii vor lua decizii de achiziții de tehnologie și echipamente pentru telecomunicații cu precădere în baza preferințelor exprimate de angajați, și mai puțin pe baza criteriilor tradiționale impuse de departamentele de IT.
Până acum, producătorii de hardware și software în tehnologie și telecomunicații își lansau cele mai recente produse mai întâi pe piața corporate, vizând cu precădere departamentele IT. Companiile erau printre primele care adoptau noile produse, fiind utilizatori sofisticați, dispuși să plătească prețuri premium pentru produse premium. După câțiva ani, soluțiile respective erau introduse și pe piața de consum, unde cererea este în mod obișnuit definită de prețuri mai mici. Producătorul obținea astfel marje mai scăzute, contrabalansate însă de volume mai mari de vânzări.
Modelul de afaceri tradițional este acum răsturnat. Marile companii producătoare de cipuri folosesc cele mai avansate tehnici în producția dispozitivelor destinate pieței de consum, și nu pieței corporate. Mai mult, noile aplicații software folosite de companii pentru networking social intern sau extern au fost mai întâi implementate și validate de piața de consum.
Acest nou model de achiziții axat mai mult pe consum va avea probabil un efect evident asupra modului tradițional de vânzare de echipamente, care va deveni mult mai dificil sau cel puțin diferit. Totodată, departamentele IT se vor vedea nevoite să devină mult mai flexibile. Viitorul instrumentelor ‚corporate’ de calcul și telecomunicații va fi cel mai probabil unul în care granița dintre viața la serviciu și viața personală se estompează.
6. Tehnologia CleanTech revine, dar tehnologia solară rămâne în umbră
Echipa TMT a Deloitte anticipează performanțe mixte pentru sectorul CleanTech în 2010. După ce criza economică recentă aproape că a adus în pragul colapsului valoarea pe piața de capital a acestei industrii, stimulentele guvernamentale și interesul investitorilor au catalizat o redresare rapidă. Cu toate acestea, nu toate segmentele se bucură de acest salt. Subsectorul tehnologiei solare nu va avea o performanță pe măsura restului industriei CleanTech. Prețul echipamentelor solare, al instrumentelor și materialelor prime va rămâne sub presiune, pe fondul unei supra-capacități la nivel global și a unei creșteri insuficiente a cererii.
7. De la gri la verde: tehnologia reinventează cimentul
Pe parcursul anului 2010, contribuția tehnologiei la reducerea emisiilor de dioxid de carbon va include și inițiative precum construcția de mașini electrice, aeronave mai eficiente și centre de date de dimensiuni mai mici. Există însă un alt segment industrial neglijat la scară largă până acum, care ar putea genera beneficii la fel de importante: cimentul.
Progresele tehnologice ar putea conduce în curând la construcția primei fabrici de ciment din lume care nu emite carbon. Pe termen mediu, acest lucru poate atrage o reducere semnificativă (de cel puțin 5%) a emisiilor globale de dioxid de carbon.
Despre TMT
Grupul de profesioniști specializați în tehnologie, media și telecomunicații (TMT) din cadrul Deloitte Touche Tohmatsu (DTT) este alcătuit din departamentele TMT ale numeroaselor firme membre DTT. El include peste 7.000 de parteneri și profesioniști seniori din lumea întreagă, care ajută clienții să evalueze aspecte complexe, să identifice noi abordări în situații dificile și să implementeze soluții practice. Deloitte deține echipe specializate TMT în 45 de locații pe continentele americane, regiunea EMEA și Asia Pacific. Firmele membre DTT oferă servicii unui procent de 92% dintre companiile TMT incluse în Fortune Global 500. Printre clienții firmelor membre Deloitte se numără unii dintre cele mai mari dezvoltatori de software din lume, producători de calculatoare, semiconductoare, operatori wireless, furnizori de servicii prin cablu, agenții de publicitate și case de publishing.
Previziunile TMT pe 2010 au la bază opinii interne și externe care au reieșit din discuții cu clienții firmelor membre Deloitte Touche Tohmatsu, contribuțiile celor 7.000 de parteneri și seniori specializați din cadrul Deloitte, precum și interviuri cu analiști și lideri în industrie la nivel global.
Raportul complet al Deloitte poate fi vizualizat la http://www.deloitte.com/view/ro_RO/ro/industrii/tehnologie-media-telecomunicatii/tendinte-tmt/index.htm
###
Despre Deloitte
“Deloitte” este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii – audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein). Fiecare firma membra ofera servicii intr-o anumita zona geografica si este supusa legislatiei si reglementarilor profesionale din tara/tarile respective. DTT contribuie la coordonarea activitatilor firmelor membre insa serviciile nu sunt furnizate de catre DTT. DTT si firmele membre sunt persoane juridice separate si independente, prin urmare acestea nu au nicio obligatie fata de celelalte firme membre. DTT si firmele membre nu isi asuma responsabilitatea fata de actele sau omisiunile celorlaltor firme membre. Fiecare firma membra DTT este structurata in mod diferit conform legislatiei nationale, reglementarilor, practicilor cotidiene si altor factori, si poate furniza servicii in zonele de activitate prin intermediul sucursalelor, filialelor si/sau altor entitati.
Despre Deloitte Central Europe
Deloitte Central Europe este o organizatie regionala de entitati grupate sub denumirea Deloitte Central Europe Holdings Limited, firma membra a Deloitte Touche Tohmatsu in Europa Centrala. Serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Central Europe Holdings Limited , sucursalele si firmele afiliate, care sunt persoane juridice separate si independente. Sucursalele si firmele afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited sunt printre cele mai importante firme de servicii profesionale din regiune si ofera servicii printr-o echipa de peste 3.800 de angajati, in mai mult de 30 de birouri din 17 tari.
Despre Deloitte in Romania
In Romania, serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Tax S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L. si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din Romania care furnizeaza servicii in urmatoarele domenii: audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 400 de profesionisti romani si expatriati.