Deloitte: Previziuni privind tendințele din industria de telecomunicații în 2010
Ritmul rapid de extindere a serviciilor mobile în bandă largă împinge rețelele la limită
București, România – 25 ianuarie, 2010 – Tendințele din industria de telecomunicații sunt determinate în acest an de evoluția tehnologică și perspectivele economice, piața de profil fiind orientată spre strategii eficiente din punct de vedere al costurilor, dar și spre soluții noi care să facă față ratelor tot mai ridicate de utilizare și rețelelor aglomerate, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat în tehnologie, media și telecomunicații (TMT) din cadrul Deloitte.
„În pofida nesiguranței economice actuale, industria de telecomunicații nu poate urma decât o singură direcție, pentru că odată ce lumea s-a conectat la rețelele mobile, nu se mai poate întoarce înapoi”, spune Ahmed Hassan, Partener și lider TMT în cadrul Deloitte Balcani. „În contextul unui ritm accelerat de adopție a rețelelor mobile în bandă largă, întreaga industrie de telecomunicații, de la producători de echipamente și operatori la clienți și autorități de reglementare încearcă să facă față. Drept rezultat, piața filtrează acum cele mai bune abordări de business atât din punctul de vedere al furnizorului, cât și din punctul de vedere al clientului, căutând cel mai bun echilibru între costuri și beneficii”.
„În ultimii ani, piața românească de telecomunicații a avansat într-un ritm alert și a ajuns acum la o etapă de stabilizare care este mai puțin determinată de recesiunea globală, cât de maturizarea inerentă spre care tinde o piață aflată în curs de dezvoltare”, spune Andrei Ionescu, ERS Senior Manager în cadrul Deloitte România. „Într-o oarecare măsură, identificăm tendințele globale în noile modele de consum de pe plan local: consumatorii se lasă purtați de valul tehnologiilor noi și sofisticate, cum sunt telefoanele smart, rețelele mobile în bandă largă sau rețelele sociale, dar așteptările legate de calitatea serviciilor și a metodelor de plată avantajoase sunt tot mai ridicate. Din punctul de vedere al furnizorului de servicii, competiția acerbă și mediul dificil de activitate transformă inovația, flexibilitatea și capacitatea de a te reinventa în elemente cheie de diferențiere pe piață. În 2010, va fi interesant de urmărit evoluția pieței 3G din România, considerând mișcările de pe piață”.
Principalele previziuni Deloitte privind industria globală de telecomunicații în 2010
1. Telefoanele smart devin instrumente de căutare
Succesul telefoanelor smart va continua, dar cea mai importantă bătălie din acest an se va da pe piața de căutare cu ajutorul dispozitivelor mobile, miză care ar putea trece neobservată de către analiști sau mass media.
Veniturile pe acest segment sunt estimate la un nivel modest de 1 – 2 miliarde de dolari, dar până la sfârșitul anului această funcție ar putea intra în rândul primelor cinci cele mai populare aplicații disponibile pe telefoanele smart, pe lângă voce, trimitere de mesaje, calendar și navigare pe Internet.
Până în 2011, vânzările de telefoane mobile sunt estimate să depășească vânzările de calculatoare (mobile și desktop-uri laolaltă), cu un volum de 400 de milioane de unități. Această evoluție ar putea încuraja producătorii de calculatoare să își diversifice activitate cu producția de telefoane mobile. Până în 2012, livrările de telefoane smart ar putea depăși pragul de 500 de milioane de unități. În același an, funcția de căutare ar putea genera cea mai mare parte din valoarea pieței de publicitate prin telefonia mobilă, de 7,2 miliarde de dolari.
De asemenea, o serie de aspecte ale căutării pe telefoane mobile s-ar putea dovedi superioare celei tradiționale prin calculator, până la sfârșitul lui 2010. De exemplu, prin acțiuni de căutare mobilă utilizatorul poate primi nu doar sugestii privind locul poate servi masa sau de unde poate cumpăra un cadou, ci și indicații pas cu pas specifice sistemelor de navigare GPS. Valoarea acestei funcții pentru publicitari și furnizori de astfel de servicii va fi foarte importantă.
Separat, interfața de utilizator va deveni un element important de diferențiere în acest an. Dezvoltatorii trebuie să ofere o diversitate de interfețe de utilizatori, pentru fiecare context în parte. Ei trebuie să integreze o multitudine de tehnologii – recunoașterea vocală pentru cei care se află în autovehicule, de exemplu, sau căutarea vizuală pentru situațiile în care operațiunea de căutare este realizată prin selecția de imagini, în cazul pietonilor. Tehnologiile existente, cum este cea sensibilă la atingere, vor fi în continuare supuse proceselor de actualizare și îmbunătățire.
2. VoIP-ul mobil devine rețea socială
Experții Deloitte TMT estimează că în 2010, utilizatorii și rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simplă nișă la o tendință principală, datorită apariției de noi servicii care combină caracteristicile Protocolului Internet cu experiența transmisiei de date audio pe mobil.
Aceste servicii oferă convorbiri la cost redus, dar și o varietate de funcționalități printre care convorbirile între un interlocutor și mai mulți interlocutori, servicii de poștă electronică pe bază de voce, și servicii voce – text. Numărul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifuncționale ar putea crește la câteva zeci de milioane până la sfârșitul anului.
3. Tehnologia telecom contribuie la decongestionarea rețelelor mobile
Numărul conexiunilor mobile broadband între laptop-uri, netbook-uri și telefoane smart ar putea totaliza în acest moment 600 de milioane. În consecință, rețelele wireless de date la nivel global vor ajunge în 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor în trafic). Acest lucru îi pune pe furnizorii de servicii wireless în situația de a rezolva problema capacității insuficiente a rețelelor.
Până în 2014, aceste probleme ar putea fi rezolvate prin tehnologiile 4G, dar în majoritatea zonelor niciuna dintre aceste tehnologii nu va fi încă implementată în acest an. Provocarea operatorilor este să găsească soluții până atunci. De altfel, problema s-ar putea agrava din moment ce telefoanele smart câștigă în continuare teren, iar dispozitive noi cu acces în bandă foarte largă precum tabletele (netTabs) devin tot mai populare.
4. Operatorii schimbă tarifele și se conformează autorităților de reglementare
Industria, cu precădere piața de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai rațional. Chiar dacă utilizatorii aderă în număr record la serviciile broadband, adesea fiind încurajați de tarifele unice, rețelele se aglomerează și fie funcționează greoi, fie resping complet accesul. Clienții nemulțumiți își manifestă dezamăgirea, dar nu se arată dispuși să plătească mai mult pentru servicii îmbunătățite.
Acest fenomen este mai evident în rețelele mobile suprasolicitate prin telefoanele smart, dar chiar și rețelele terestre broadband de mare viteză încep să resimtă această problemă, cu atât mai mult cu cât obișnuințele de utilizare se schimbă. Înainte, vârful de utilizare era atins între orele 18.00 și 23.00, dar acum segmentul orar s-a scurtat cu două ore, între orele 19.00 și 22.00.
În acest an, operatorii nord-americani de rețele wireless sau terestre ar putea migra de la planurile de tarifare în bloc, la cele calculate pe baza volumului, a intervalelor orare și chiar a modului în care clienții folosesc datele. Aceste noi scheme de tarifare vor fi încurajate și de autoritățile de reglementare.
5. Fiabilitatea serviciilor este redefinită și reevaluată
Una dintre cerințele cheie atât pentru furnizori, cât și pentru clienți este să înțeleagă exact implicațiile și diferențele dintre calitatea serviciilor oferite. În acest an, companiile ar putea deveni din ce în ce mai pragmatice cu privire la calitatea serviciilor de telecomunicații pe care le achiziționează. Motivul principal este costul. Redresarea economică fragilă din acest an va determina companiile să identifice produsele și serviciile care nu sunt necesare.
Industria de telecomuncații, cu precădere furnizorii și clienții lor direcți, vor încerca să definească angajamente mai ușor de înțeles. De exemplu, companiile ar putea conveni mai degrabă asupra unui număr acceptabil de ore în care serviciile furnizate nu sunt disponibile sau nu funcționează, decât un nivel acceptabil exprimat sub formă de zecimale. Această abordare ajută la determinarea facilă a nevoii, dar și fezabilității.
Departamentele de IT și telecomunicații, care sunt în general responsabile pentru aprobarea condițiilor de furnizare de servicii, trebuie să reevalueze în mod constant necesitățile utilizatorilor interni și nivelele de toleranță pentru perioadele în care serviciile respective nu sunt disponibile.
6. Soluțiile pe termen lung se scurtează și se multiplică
Până acum, cele mai bune practici pentru achiziția de tehnologie și telecomunicații favorizau soluțiile oferite în baza contractelor pe termen lung (de până la zece ani). Pentru furnizor, contractele pe termen lung asigurau un flux stabil al veniturilor. La rândul său, clientul se asigura că beneficiază de servicii superioare calitativ, la costuri mai mici. În 2008, valoarea contractelor pe termen lung pentru servicii de tehnologie sau telecomunicații (de peste un miliard de dolari) ajungea la 17,1 miliarde de dolari.
În acest an, cererea companiilor pentru soluții de telecomunicații va crește, dar condițiile contractuale se vor restrânge de la perioade de cinci – zece ani la o minimă de trei ani. Accentul pe care companiile îl pun acum în mod susținut pe costuri va încuraja cererea pentru soluții. Perspectivele economice incerte și o loialitate în scădere pentru diversele platforme tehnologice sau furnizori vor atrage o reducere ca durată a contractelor în domeniu. În unele cazuri, furnizorii și consumatorii ar putea ajunge la concluzia că cel mai eficient mod de a identifica prețul corect este prin modelul de plată per grad de utilizare (pay-per-use).
7. Industria devine „verde”
În 2010, sectorul global de telecomunicații se va concentra serios asupra reducerii emisiilor directe sau indirecte de dioxid de carbon. Această industrie, care oferă servicii unui număr de patru miliarde de clienți, fiecăruia revenindu-i în medie 1,5 linii de telefonie, generează emisii de 183 de milioane de tone de dioxid de carbon pe an. Acest volum reprezintă aproape 0,7% din emisiile globale, procent comparabil cu cel din industria auto sau aviație.
Efortul operatorilor de a reduce emisiile se bazează pe doi factori cheie, costul fiind numitorul comun. În țările dezvoltate, motivul principal va fi reducerea costurilor. În țările în curs de dezvoltare, unde numărul de abonați crește în continuare, controlul costurilor se va dovedi de importanță capitală.
Producătorii de echipamente vor căuta noi soluții pentru îmbunătățirea eficienței rețelelor. De exemplu, rețelele sunt alimentate la capacitate normală în permanență, deși gradul lor de utilizare variază. Majoritatea rețelelor sunt accesate mai puțin în timpul nopții și în astfel de momente puterea de alimentare ar trebui să fie redusă.
Pe lângă reducere consumului intern, industria de servicii mobile ar trebui să se concentreze și pe reducerea consumului indirect de energie. Inițiative precum închiderea încărcătoarelor odată ce bateriile de telefon sunt pline și stabilirea unui standard unic pentru încărcătoare ar putea avea un impact masiv în acest sens.
Despre TMT
Grupul de profesioniști specializați în tehnologie, media și telecomunicații (TMT) din cadrul Deloitte Touche Tohmatsu (DTT) este alcătuit din departamentele TMT ale numeroaselor firme membre DTT. El include peste 7.000 de parteneri și profesioniști seniori din lumea întreagă, care ajută clienții să evalueze aspecte complexe, să identifice noi abordări în situații dificile și să implementeze soluții practice. Deloitte deține echipe specializate TMT în 45 de locații pe continentele americane, regiunea EMEA și Asia Pacific. Firmele membre DTT oferă servicii unui procent de 92% dintre companiile TMT incluse în Fortune Global 500. Printre clienții firmelor membre Deloitte se numără unii dintre cele mai mari dezvoltatori de software din lume, producători de calculatoare, semiconductoare, operatori wireless, furnizori de servicii prin cablu, agenții de publicitate și case de publishing.
Previziunile TMT pe 2010 au la bază opinii interne și externe care au reieșit din discuții cu clienții firmelor membre Deloitte Touche Tohmatsu, contribuțiile celor 7.000 de parteneri și seniori specializați din cadrul Deloitte, precum și interviuri cu analiști și lideri în industrie la nivel global.
###
Despre Deloitte
“Deloitte” este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intrega lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii – audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein). Fiecare firma membra ofera servicii intr-o anumita zona geografica si este supusa legislatiei si reglementarilor profesionale din tara/tarile respective. DTT contribuie la coordonarea activitatilor firmelor membre insa serviciile nu sunt furnizate de catre DTT. DTT si firmele membre sunt persoane juridice separate si independente, prin urmare acestea nu au nicio obligatie fata de celelalte firme membre. DTT si firmele membre nu isi asuma responsabilitatea fata de actele sau omisiunile celorlaltor firme membre. Fiecare firma membra DTT este structurata in mod diferit conform legislatiei nationale, reglementarilor, practicilor cotidiene si altor factori, si poate furniza servicii in zonele de activitate prin intermediul sucursalelor, filialelor si/sau altor entitati.
Despre Deloitte Central Europe
Deloitte Central Europe este o organizatie regionala de entitati grupate sub denumirea Deloitte Central Europe Holdings Limited, firma membra a Deloitte Touche Tohmatsu in Europa Centrala. Serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Central Europe Holdings Limited , sucursalele si firmele afiliate, care sunt persoane juridice separate si independente. Sucursalele si firmele afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited sunt printre cele mai importante firme de servicii profesionale din regiune si ofera servicii printr-o echipa de peste 3.800 de angajati, in mai mult de 30 de birouri din 17 tari.
Despre Deloitte in Romania
In Romania, serviciile sunt furnizate de catre Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Tax S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L. si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din Romania care furnizeaza servicii in urmatoarele domenii: audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 400 de profesionisti romani si expatriati.