Multinaţionalele sunt mai prudente în 2010
O parte semnificativă dintre ele planifică însă o creştere agresivă
Un sondaj realizat de Ernst & Young la nivel global pe parcursul lunilor noiembrie şi decembrie 2009, numit Lecţiile schimbării – Semnale din piaţă, la care au răspuns directori executivi din aproape 900 de multinaţionale, dezvăluie un mediu de afaceri foarte diferit faţă de cel de existent cu un an în urmă.
În ianuarie 2009 un alt studiu efectuat de Ernst & Young, Oportunităţi pe timp de criză, a chestionat companiile în legătură cu priorităţile lor strategice pentru anul 2009. Aproape trei sferturi din multinaţionalele intervievate atunci au indicat supravieţuirea afacerilor lor ca fiind o prioritate strategică, în timp ce doar 19% au declarat că se gândesc să profite de recesiune pentru a descoperi şi exploata noi oportunităţi de piaţă. Studiul recent realizat de Ernst & Young, Lecţiile schimbării – Semnale din piaţă, arată că până la începutul lunii decembrie 2009 procentul celor care doreau să caute noi oportunităţi în 2010 a crescut la 34%. Totuşi peste jumătate (53%) dintre companii cred în continuare că în anul 2010 supravieţuirea va rămâne o provocare.
După ce măsurile luate de companii în prima parte a anului 2009 au început să dea rezultate, s-a observat că un număr mai mic dintre ele s-a axat în continuare pe îmbunătăţirea performanţei activelor lor (27% faţă de 39%), iar numărul celor care încă îşi restructurau afacerile a scăzut de asemenea de la 37% la 27%.
John Murphy, Global Managing Partner al Ernst & Young a declarat: “O creştere a încrederii nu este surprinzătoare, având în vedere că stimulentele guvernamentale îşi fac efectul la nivel mondial, iar ţările dezvoltate şi economiile emergente încep să dea semne de refacere. Companiile vor fi mai puţin îngrijorate de supravieţuire în următoarele 12 luni, dar revenirea la un mediu de funcţionare sănătos este departe de a fi completă. ”
Peste o treime dintre companii au înregistrat o creştere a EBITDA
În mod surprinzător, pentru o parte semnificativă dintre companii anul 2009 a fost un an în care profiturile s-au îmbunătăţit. Un procent de 7% din totalul companiilor a înregistrat o creştere cu mai mult de 20% a câştigurilor. De asemenea, remarcabil în contextul recesiunii globale este faptul că mai mult de o treime din companiile intervievate au raportat că veniturile înainte de scăderea cheltuielilor cu dobânzi, taxe şi amortizare (EBITDA) au crescut cu peste 5% în ultimele 12 luni.
O treime dintre cele mai mari organizaţii intervievate (cu cifra de afaceri de peste 10 miliarde de dolari) a raportat, de asemenea, o creştere a EBITDA de peste 5%.
Patruzeci şi cinci la sută din companiile cu sediul în zona Asia-Pacific, cu o cifra de afaceri între 100 şi 500 de milioane de dolari au raportat o creştere a EBITDA de peste 5%.
În America Latină (26%), Europa de Vest (28%) şi Europa de Est (29%) din companiile care au luat parte la studiu au raportat o creştere a EBITDA de 5% sau mai mare.
La nivel de sector, mai mult de 40% din companiile din industria farmaceutică, industria aeronautică şi de apărare, şi cea financiar-bancară au depăşit pragul de creştere de 5%.
Veniturile vor ajunge la niveluri comparabile cu cele de dinainte de recesiune în 6 luni – 2 ani
Aproximativ o treime dintre companiile intervievate au afirmat că veniturile pe care le aveau înainte de recesiune vor fi atinse după primul semestru al anului 2010, o treime a declarat că acest lucru va fi posibil la începutul anului 2011, iar o treime în cel puţin doi ani. Numai 1% dintre companii sunt de părere că nu vor mai reveni niciodată la nivelurile de venit anterioare crizei. Însă, după cum menţionează John Murphy, Partener Ernst & Young: “creşterea veniturilor – nu doar a câştigurilor – este acum cel mai important punct pe agenda corporaţiilor, multe dintre ele afirmând că recuperarea lor pe termen scurt şi mediu va fi un proces anevoios.”
Ce se va întâmpla în 2010?
Ce planuri au multinaţionalele pentru a-şi îmbunătăţii performanţa în acest an? Trei sferturi dintre respondenţi au declarat că încă trebuie făcute reduceri importante de costuri, acest lucru presupunând creşterea eficienţei. De asemenea, 72% dintre companii au indicat necesitatea creşterii flexibilităţii operaţiunilor lor, prin reducerea costurilor fixe, în special în rândul funcţiilor de suport şi prin îmbunătăţirea productivităţii.
Intrarea pe pieţe noi, introducerea de produse sau de canale noi, revitalizarea modelului de afaceri, regândirea structurii organizatorice, competenţelor de bază şi noi colaborări de afaceri au fost menţionate de 64% dintre companiile intervievate.
De asemenea respondenţii au indicat următoarele aspecte critice pentru îmbunătăţirea şanselor lor de succes: accelerarea proceselor de luare a deciziilor şi de implementare a lor (63%) şi consolidarea capacităţii lor de management a angajaţilor performanţi (62%).
79% dintre companii preconizează creştere, în ciuda problemelor legate de accesarea capitalului
Un procent de 50% din companiile participante la studiu au declarat că accesul limitat la capital va continua să le restrângă perspectivele de creştere pe parcursul anului 2010.
În acelaşi timp, 30% dintre ele au spus că intenţionează să ia o atitudine orientată pe o creştere agresivă pe măsuă ce perspectivele creşterii cererii în pieţele lor se îmbunătăţesc, iar 49% au spus că intenţionează să urmărească creşterea economică în mod oportunist, deoarece perspectivele de recuperare a cererii în pieţele lor rămân neclare. Restul de 21% au spus că se concentreză pe controlul costurilor, până când piaţa se îmbunătăţeşte.
În concluzie, John Murphy precizează: “Este clar că multe companii învaţă lecţiile schimbării. Deşi nu există nici o formulă magică care să ducă la succes, studiul nostru a identificat o serie de acţiuni care diferenţiază companiile performante. Spre exemplu, ele au o înţelegere mai profundă a pieţelor pe care activează şi a riscurilor implicate. Mai mult, sunt mai inovatoare în strategie şi structură comparativ cu concurenţii şi colaborează mai mult cu partenerii lor de afaceri.”
Citeste studiul “Lectiile schimbarii – semnale din piata”
– Sfârşit –
Notă pentru editor
Economist Intelligence Unit a efectuat studiul Lecţiile schimbării: Semnale din piaţă, prin intervievarea a 876 de directori executivi la nivel mondial în noiembrie şi decembrie 2009. Jumătate din companiile care au participat la studiu au cifra de afaceri anuală de peste 1 miliard de dolari, iar 22% au cifra de afaceri anuală de peste 10 miliarde de dolari.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari companii la nivel mondial în domeniul serviciilor de audit financiar, consultanţă fiscală şi consultanţă în tranzacţii, având peste 144.000 de angajaţi în întreaga lume. În România, Ernst & Young s-a impus ca unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale chiar de la înfiinţarea sa în anul 1992. Cu o echipă formată din 450 de angajaţi, Ernst & Young oferă în România servicii de audit şi consultanţă unor clienţi prestigioşi, de la firme multinaţionale la companii locale, având birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com.