Briefing de presa sustinut de ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, la finalul sedintei de Guvern din 3 martie 2010
Ioana Muntean:
Buna ziua. Sedinta s-a incheiat. Guvernul a adoptat astazi normele de implementare a programului de sprijin si criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru economia romaneasca finantate din instrumente structurale ale Uniunii Europene alocate Romaniei. Asa cum stiti, in sedinta din 17 februarie, Guvernul a aprobat programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru a veni in sprijinul autoritatilor locale. Domnul ministru Vladescu va va vorbi pe acest subiect si, de asemenea, va face unele precizari referitoare la comentariile aparute astazi cu privire la diferenta dintre produsul intern brut estimat de Ministerul Finantelor Publice in decembrie 2009 si datele prezentate astazi de Institutul National de Statistica.
Sebastian Vladescu:
O sa incep cu al doilea punct pentru ca mi se pare extrem de grav, si as vrea sa eliminati din start aceasta ipoteza care este total neintemeiata: Romania nu mistifica datele statistice.
Datele furnizate de Ministerul Finantelor Publice sunt datele pe care Ministerul Finantelor Publice le are la momentul la care face comunicarea, iar ele sunt corectate pe parcursul anului, in conformitate cu standardele statistice europene. Iar Romania nu a avut niciodata vreo problema cu EUROSTAT, vis-a-vis de datele statistice comunicate.
Nu exista nici un fel de eroare de intentie, de incercare de a mistifica datele statistice. Deci orice fel de prezentare in acest fel a unor date statistice reale este o mare eroare. Si va rog frumos sa incercati sa intelegeti exact cum functioneaza sistemul statistic. Si am va dau cateva date, vis-a-vis de anul 2008, pentru cateva tari europene, ca sa vedeti ca nu este o situatie romaneasca.
Stiti bine ca finalul stabilirii PIB-lui unei tari EUROSTAT-ul il face dupa doi ani. Dupa un an da o evaluare, o estimare. Si va dau estimarile de prognoza din toamna anului 2008, si realizarile conform prognozei din toamna anului 2009.
Belgia de exemplu, are o diferenta intre estimatul din 2008 si ceea ce s-a comunicat in 2009 de -1,22%. Polonia are o diferenta de +0,31, Danemarca o diferenta -1,9%, Italia o diferenta de 2,29. Deci, acest tip de diferente sunt rezultatele calculelor statistice, nu au nici o legatura cu vreo intentie a stasului respectiv.
Deci ceea ce a rezultat din calculul PIB-ului de catre statistica, evaluarea anului 2009, nu este evaluarea finala. Vor mai fi cifre despre 2009 pe parcursul anului 2010 si pe parcursul lui 2011, cand va aparea raportul EUROSTAT final, vis-a-vis de PIB-ul anului 2009.
Si este un lucru care s-a intamplat in fiecare an. Deci intentia de a amesteca acum Romania cu Grecia este cel putin rau voitoare.
Va dau datele pentru 2007. In 2007, primele estimari ale PIB-ului au fost de 404 miliarde de lei, iar datele definitive ale PIB-ului au fost de 416 miliarde de lei – o diferenta de 11,3 miliarde.
Pentru 2008, primele estimari ale PIB-ului au fost 504 miliarde de lei, datele semidefintive – pentru ca inca nu s-a dat definitivul anului 2008 -, sunt de 514,7: o diferenta de 10,7 miliarde. Iar definitivul va veni in cursul anului 2010 pentru 2008. Deci, din acest punct de vedere Romania nu mistifica nimic, Romania este in contact continuu si coerent cu EUROSTAT-ul si nu exista nici un fel de emotie vis-a-vis de datele statistice ale Romaniei.
In ceea ce priveste, cum se reflecta aceasta in deficitul bugetar anului 2009, si in relatia noastra cu Fondul Monetar International, in scrisoarea de intentie cu Fondul Monetar International, avem un deficit stabilit in termeni nominali: deficit in termeni nominali de 36,5 miliarde de lei, tinta de deficit care a fost atinsa.
Deci din acest punct de vedere nici vis-a-vis de raporturile noastre cu institutiile financiare internationale nu este vreo problema. Si tocmai pentru ca estimarile de PIB au fost facute impreuna cu ei si cu Comisia Europeana, si pentru ca se stie ca intre estimat si realizat exista intotdeauna diferente, de aceea se discuta in termeni nominali si nu in procente din PIB.
Vis-a-vis de celalalt subiect, ca sa mergem si la constructie nu numai la incercari de demolare. Este foarte grav sa incerci sa demolezi sistemul statistic al unei tari, dupa parerea mea, mai ales in conditiile de acum, si de aceea poate sunt putin mai pasional, ca sa spun asa.
Trecand la hotararea de Guvern privind aprobarea normelor de implementare a programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru economia romaneasca finantate din instrumente structurale ale UE: stiti ca acum 2 saptamani a fost aprobat, pe 1 martie a fost publicata ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 9/2010.
Prin normele care se publica astazi, programul devine functional. Va spun cateva lucruri pe care le stabileste actul normativ de astazi. Este vorba in primul rand de stabilirea plafonului garantiilor ce pot fi emise in 2010 care sunt in nivelul sumei de 300 de milioane de euro. Procedura de selectie a bancilor finantatoare se va realiza in conformitate cu prevederile ordonantei 34/2006. Finantarea garantata in cadrul programului este 80% din credit.
Creditul poate fi in euro sau in lei. Perioada de tragere a finantarii este de maximum 4 ani. Exista criterii de eligibilitate ale beneficiarilor, specificate in art. 11 al actului normativ. In primul rand trebuie sa aiba un contract finantat din fonduri europene, un contract castigat, finantat din fonduri europene, dupa care sunt operatiunile tehnice care trebuiesc efectuate de potentiali beneficiari.
Programul se va desfasura prin Fondul de garantare, la fel ca si programul prima Casa. Fiecare beneficiar de proiect european va organiza o procedura de selectie a finantatorului, pe ordonanta 34. Dupa care dosarul va fi trimis la Fond pentru a fi aprobat, pentru a beneficia de garantie in proportie de 80% din suma necesara, urmand ca institutia financiara, banca, sa finanteze proiectul pe baza garantiei.
Daca aveti intrebari.
Reporter:
As vrea sa lamurim aspectul cu produsul intern brut: spuneati ca Statistica a facut o estimare pentru cel initial anul trecut. Si acum avem o diferenta de 3,4 miliarde de euro. Puteti sa ne explicati cum s-a facut acest calcul, de unde vine aceasta diferenta? Totusi in urma ei rezulta un deficit bugetar mai mare decat cel agreat cu Fondul Monetar International.
Sebastian Vladescu:
Repet, deficitul bugetar in termen nominali este cel agreat cu Fondul Monetar International. In functie de estimarile finale ale PIB-ului vom vedea si care este diferenta in procente din PIB. Haideti sa spun pe limba romana: s-a estimat ca ultimul trimestru al anului trecut va fi un trimestru in care sa avem stabilitate, crestere economica 0 sau putin peste 0. Din pacate, asa cum ati vazut, datele finale au aratat ca si trimestrul patru a fost din punct de vedere al cresterii economice mai putin bun decat ne asteptam, si automat PIB-ul se ajusteaza.
Reporter:
Au fost incluse in aceasta suma si platile restante pe care Romania le are dinspre buget?
Sebastian Vladescu:
Nu au legatura cu PIB-ul platile restante.
Reporter:
Exista posibilitatea sa renuntati la impozitul forfetar, la introducerea impozitului forfetar? Am inteles ca s-au facut niste calcule si sumele rezultate sunt astronomice, nu se pot aplica.
Sebastian Vladescu:
Nu stiu la ce calcule va referiti. Lucram in continuare la o structura de impozit forfetar care sa fie functionala si aplicabila pentru domeniile cu risc de evaziune fiscala ridicata.
Reporter:
Imi cer scuze ati spus cumva ca autoritatile locale sunt finantate prin Fondul pentru IMM-uri.
Sebastian Vladescu:
Nu, sunt garantate prin fonduri pentru IMM-uri, finantatorul este banca.
Reporter:
Dar de ce prin acest Fond ?
Sebastian Vladescu:
Pentru ca acolo am dat in administrare acest sistem de garantii. Trebuia sa il administreze cineva. Ei au experienta prin programul Prima Casa. Este un model de garantare si l-am dat in administrarea lor.
Reporter:
Puteti sa ne lamuriti mai exact cand se va putea implementa programul Prima Casa 2? Cand vor putea merge oamenii la banci? Premierul a spus 8 martie, dar din cate stim mai trebuiesc aprobate niste proceduri, alte norme de aplicare.
Sebastian Vladescu:
Astazi voi incerca sa pun la masa Fondul si Asociatia Romana a Bancilor. Practic, documentul care trebuie agreat intre ei este gata, si, in mod normal, daca nu exista modificari, ar trebui ca pana vineri sa fie semnat si programul sa intre de luni in functiune. Deci nu mai exista, din punctul nostru de vedere, piedici obiective in implementarea programului.
Reporter:
Dar mai este vorba si de alte acte normative?
Sebastian Vladescu:
Nu este nevoie de nici un act normativ, este nevoie de acordul intre Fondul de garantare si banci, care depinde de fiecare banca. Dar am discutat cu Asociatia Romana a Bancilor, pentru a incerca sa obtinem o pozitie coerenta a Asociatiei, in asa fel incat acordul respectiv sa fie modificat in functie de aceasta pozitie coerenta, daca mai sunt necesare modificari. Se lucreaza la el de saptamana trecuta, in asa fel incat un numar important de banci sa-l semneze saptamana aceasta, si programul sa intre in functiune pentru toate bancile care il vor semna. Daca va ramane o banca, sau doua, care nu semneaza este problema bancii respective, nu a sistemului.
Reporter:
Deci de luni 8 martie ..
Sebastian Vladescu: De luni, bancile ar trebui sa reinceapa sa primeasca dosare.
Va multumesc, o zi buna.
Sursa: site-ul Guvernului Romaniei