Mare e gradina Carpatilor …. sau despre noul logo fiscal al Romaniei

Autor:

Lucian Tatu, conf.univ.dr., ASE Bucuresti, Catedra de Finante

Fara a avea vreo legatura cu sloganul de promovare a Romaniei, ci urmarind doar adaptarea traducerii lui la realitatile romanesti, mi-a venit ideea de a incerca un alt fel de articol despre ce impact poate avea articolul III din OUG nr. 58/2010 si normele de aplicare ale lui (HG nr. 791/2010). Fiind perioada de concedii sau vacante voi lasa la o parte stilul profesional, voi evita sa caut solutii (ca oricum nu prea gasesc la asa text de lege), incercand sa duc totul spre ceva de genul „sa facem haz de necaz”. Povestea urmatoare este rodul imaginatiei, dar avand, insa, la baza texte legislative publicate in Monitorul Oficial al Romaniei.

Venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale

Intr-o dupa amiaza de vineri (mai precis pe 18 iunie 2010) accesand site-ul Ministerului Finantelor Publice am dat de un proiect Ordonanta de urgenta care viza modificarea Codului fiscal. Citind proiectul mi-au atras atentia criteriile pe baza carora o activitate independenta poate fi incadrata ca fiind activitate dependenta. Nici nu imi trecea prin cap la momentul respectiv ca problema creata de reincadrarea activitatilor nu va fi cel mai mic rau al modificarilor fiscale. Pana la urma aceasta prevedere nu duce decat la o reincadrare fiscala a impozitarii unor venituri , dar macar modul de impozitare este clar (in paranteza fiind spus, si la ora actuala am unele dubii cu privire la posibilitatea aplicarii criteriilor fara a se crea abuzuri). Surpriza a aparut insa cand proiectul de ordonanta a devenit ordonanta de urgenta si, ca o noutate (sau mai bine spus surpriza), a aparut o noua notiune: venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale. Prima intrebare a fost: care sunt aceste venituri? Am intrebat in stanga, in dreapta, am cautat in legislatie, in carti, in stele, dar degeaba. Si cand spun ca am intrebat e bine de inteles ca intrebarile erau adresate unor persoane cu ceva cunostinte in domeniul economic si juridic, persoane in a caror rationament si experienta am incredere, nu au fost doar intrebari pentru o barfa profesionala (sper ca macar aceasta nu e impozitata). Aria de cuprindere a raspunsurilor era asa de vasta, incat singura speranta era ca se vor clarifica lucrurile prin norme (si intr-adevar normele au adus o definitie). Astfel, prin aparitia normelor, mi-au fost clarificate unele aspecte (cel putin pentru mine ca economist, ca poate juristii mai au unele dubii), dar au aparut adevaratele probleme.

Stopajul la sursa: o abordare fantezista

Sa incepem cu hazul de necaz. Citind ordonanta de urgenta, am aflat ca veniturile de natura profesionala (si zicand aceasta exceptez salariile de aici) sunt supuse impozitului pe venit si contributiilor individuale de asigurari sociale (daca statul asta vrea, asta vor face, pana la urma tine de politica fiscala dusa de stat si nu vreau sa comentez aceasta politica). Ordonanta spune si ceva in plus: obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor revine platitorului de venit. Asta parca seamana cu stopaj la sursa. Plecand de la aceste prevederi si tinand cont ca tocmai trebuia sa ma duc la frizerie mi-a venit o idee: daca e societate comerciala stau linistit la tuns si apoi plec acasa (eventual imi permit sa fac si niste glume si sa port o discutie despre mersul natiunii); dar daca e persoana fizica autorizata si desfasoara veniturile obtinute de la mine sunt de natura profesionala, nu cumva trebuie sa ii fac stopaj la sursa? Zis si facut, doar ca nu prea am avut curajul sa intreb inainte de tuns sub ce forma juridica isi desfasoara activitatea (imi era frica de rezultatul activitatii profesionale a frizerului) asa ca am intrebat la urma. Raspunsul fiind ca e SRL am scapat si eu, a scapat si el. Problema urmatoare ar putea sa apara pe plaja (gandeam eu) cand voi inchiria un sezlong. Numai ca problema a aparut inainte ca eu sa ajung pe plaja: au aparut normele de aplicare (anexa 2 la HG nr. 791/2010).

Citeste continuarea in Curierul fiscal nr. 8/2010, 60 pag., pret: 21,90 lei. La achizitionarea de pe site-ul www.beck.ro, beneficiati de 25% reducere. Pret redus: 16,43 lei!

Pentru a cumpara, click aici

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close