Deloitte Business Sentiment Index, editia a 4-a -Europa Centrala isi recapata optimismul in mod sustinut
Oamenii de afaceri romani: perspective mai optimiste pentru companii, in continuare prudenta in privinta economiei
Bucuresti, Romania – 13 octombrie 2010 – Romania a inregistrat cea mai accentuata imbunatatire a nivelului de incredere cu privire la perspectivele financiare ale companiilor, potrivit celei de-a patra editii Deloitte Business Sentiment Index (DBSI); 63% dintre directorii executivi chestionati impartasesc acest optimism (cu aproape 48% mai mult fata de prima editie in septembrie 2009 si de peste trei ori mai mult fata de editia anterioara, din aprilie).
In mod similar, respondentii din Romania si-au recapatat cel mai mult increderea cu privire la disponibilitatea creditarii, 87% dintre cei chestionati considerand ca acest tip de finantare este acum accesibil, fata de 53% in urma cu sase luni. Acesta este cel mai mare procent de raspunsuri pozitive inregistrat in cele sase tari incluse in studiu (alaturi de Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Croatia).
Separat, Romania asista la imbunatatirea constanta a asteptarilor privind veniturile din vanzari (de la 38%, in septembrie 2009, la 60%). Totodata, exista o tendinta in crestere si in ceea ce priveste planurile de lansare de noi produse si servicii in urmatoarele 12 luni (60%, un nivel similar cu cel inregistrat in septembrie 2009).
Pentru prima data de la lansarea acestui studiu, perspectivele pe piata fortei de munca din Romania s-au imbunatatit, 23% dintre respondenti aratand ca iau in calcul cresterea numarului de angajati (cu 15% in plus fata de acum un an); totodata, ponderea celor care vor sa isi reduca personalul a scazut de la 43% la 30%.
„Aceste concluzii confirma un raport lansat in vara de catre Deloitte Romania (a doua editie CEO Survey): majoritatea companiilor au incheiat etapa masurilor de reducere a costurilor si a remediilor imediate la criza financiara; tot mai multi directori executivi se gandesc acum la viitor, avand in plan majorarea veniturilor, extinderea ofertei de produse si servicii si cresterea numarului de angajati”, spune George Mucibabici, Presedintele Deloitte Romania. „Cu toate acestea, desi sunt increzatori in ceea ce priveste potentialul propriilor companii, exista in continuare ingrijorare cu privire la starea economiei in ansamblu”.
Ca si in editiile anterioare ale studiului, respondentii din Europa Centrala manifesta in continuare mai putina incredere in economiile nationale decat in perspectivele companiilor pe care le conduc. In Romania, 36,6% dintre intervievati cred ca economia se va imbunatati in urmatoarele sase luni, in scadere cu 10% fata de luna aprilie. In acelasi timp, 33,4% dintre respondenti considera ca situatia se va deteriora, fata de 26,6% in editia anterioara.
La intrebarea privind asteptarile legate de eventuale schimbari de reglementare in urmatoarele 12 luni, respondentii din Romania s-au aratat mai pesimisti: 33% dintre ei anticipeaza o inasprire, fata de 23%, in urma cu sase luni. In paralel, insa, procentul optimistilor care preconizeaza relaxarea mediului de reglementare a crescut si el, de la 7% in luna aprilie, la 20%.
Europa Centrala – concluzii principale
Slovacia se remarca printr-un optimism accentuat
Studiul arata ca directorii executivi din Europa Centrala, in frunte cu cei din Slovacia si Polonia, devin tot mai optimisti in ceea ce priveste economia, desi aceste sentimente pozitive nu pot fi generalizate. Per ansamblu, increderea in economia din regiune s-a imbunatatit (48,6% din numarul total de raspunsuri). Fata de acum un an, ponderea raspunsurilor pozitive a crescut cu 22%, in timp ce numarul de raspunsuri negative s-a redus cu un procent similar.
Aceasta atitudine pozitiva a contribuit la cresterea Indicelui Principal de la 97, in septembrie 2009, la 114. Indicele reflecta punctul de vedere al liderilor de afaceri din Romania, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Polonia. Rezultatele au la baza un studiu realizat la nivel executiv (CXO) in aproape 200 de companii. Esantionul a fost selectat din randul celor mai mari 200 de companii din fiecare tara.
Chiar daca sentimentul pozitiv per ansamblu s-a consolidat constant de la lansarea studiului, in septembrie 2009, parerile legate de ritmul de redresare al economiei raman impartite. Unele tari din Europa Centrala par sa isi revina din criza financiara mai repede decat altele.
Slovacia, de exemplu, este castigatorul clar al editiei actuale, 71% dintre directorii executivi chestionati considerand ca perspectivele economiei nationale pe urmatoarele sase luni se imbunatatesc. Este un salt semnificativ de peste 24% fata de editia din luna aprilie. Pana acum, Polonia era singura tara care manifesta constant o atitudine in general pozitiva, drept urmare este interesant ca Slovacia semnaleaza o tendinta similara cu cea a statului vecin.
Exista insa si semne mai putin bune. Unele tari raman in continuare mai rezervate decat Slovacia si Polonia. Ungaria, de exemplu, este relativ statica in opinii. Respondentii din Croatia si Cehia, chiar daca par sa capete mai multa incredere in economie, sunt relativ prudenti in ceea ce priveste evolutia din urmatoarele luni.
Alte concluzii:
• Respondentii sugereaza o crestere a cheltuielilor de capital in urmatoarele 12 luni. Fata de prima editie, de doua ori mai multi executivi sunt optimisti cu privire la aceste cheltuieli (41% dintre respondenti, fata de 19%, in septembrie 2009).
• In mod similar, de doua ori mai multi executivi (25%) cred acum ca numarul de angajati va creste in urmatoarele 12 luni, fata de 12%, in septembrie 2009.
• Directorii intervievati sunt din ce in ce mai optimisti cu privire la disponibilitatea creditarii, 40% dintre ei considerand ca aceste resurse de finantare sunt usor accesibile.
• Opiniile cu privire la modificarile de reglementare atrase de criza economica globala sunt, in mare parte, optimiste. Slovacia asista la o imbunatatire considerabila a increderii privind mediul de reglementare, 42% dintre respondenti considerand ca acesta va deveni mai putin restrictiv.
Mai multe detalii accesibile pe pagina de Internet www.deloitte.com/bsi.
###
Numele Deloitte se refera la organizatia Deloitte Touche Tohmatsu Limited, o companie cu raspundere limitata din Marea Britanie, la firmele membre ale acesteia, in cadrul careia fiecare firma membra este o persoana juridica independenta. Pentru o descriere amanuntita a structurii legale a Deloitte Touche Tohmatsu Limited si a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.
Deloitte furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele domenii profesionale – audit, taxe, consultanta, consultanta financiara – deservind numeroase industrii. Prin intermediul retelei sale globale de firme membre, care activeaza in 140 de tari, Deloitte pune la dispozitia clientilor sai resursele internationale, precum si priceperea locala pentru a-i ajuta sa exceleze indiferent de locul in care acestia isi desfasoara activitatea. Obiectivul celor 169.000 de profesionisti din Deloitte este acela de a deveni un standard de excelenta.