Editorialul lunii septembrie

Viata scurta au avut unele prevederi din O.U.G. nr. 58/2010 si H.G. nr. 791/2010. Fiind prevederi incendiare au ars repede (mai ales dupa ce ne-au perpelit destul de mult si pe noi). Noile prevederi sunt mai clare, macar fiecare stie ce are de facut. Chiar ignorand senzatia de bataie de joc la care am fost supusi, mai raman cateva intrebari: ce principii au stat la baza definirii (si automat includerii in baza de impozitare) veniturilor profesionale conform normelor din H.G. nr. 791/2010 si ce principii au stat la baza definirii veniturilor profesionale conform O.U.G. nr. 82/2010 de modificare a O.U.G. nr. 58/2010 (ca aria de cuprindere s-a schimbat in interval de doar 1 luna)? Conform principiilor avute in vedere in asezarea contributiilor (daca au existat principii) nu trebuia sa ramana aceleasi categorii de venituri in categoria veniturilor din activitati profesionale (nu pledam neaparat pentru vechea forma a textelor de lege, ci intrebarea are ca scop doar incercarea urmaririi unui fir logic in intelegerea sistemului fiscal din Romania)? Sau daca noile prevederi respecta anumite principii de politica fiscala, de ce nu au fost aplicate de la inceput? Nu cumva statul nu este pregatit sa enunte anumite principii de politica fiscala, sociala sau daca intr-un final le-a enuntat nu poate sa le puna in practica? Oare cozile au redus aria de cuprindere a veniturilor profesionale sau cele excluse in noile prevederi legale nu aveau nici o logica sa fie supuse impozitarii? Sunt doar niste intrebari. Probabil ca vor ramane fara raspunsuri.
Problema reala insa ramane: nu stim sau nu vrem sa avem politici coerente, durabile in timp, luam doar masuri pompieristice, urmarindu-se doar incasarea banilor la buget in functie de necesitatile de moment. Stat social cu impozite scazute sau cu arie de impozitare scazuta nu exista. De asemenea, nici stat liberal, cu impozite scazute si cu protectie sociala mare nu prea se poate. E bine sa stim ce vrem, e bine ca si contribuabilii sa stie care e directia (de fapt sensul, ca directia poate fi buna, dar sensul gresit). Nu putem merge pe a dori doar avantajele, atat ale politicilor de stanga, cat si ale politicilor de dreapta, fara sa ne asumam si dezavantajele. Daca platim impozite si contributii mari, atunci si serviciile prestate de stat catre noi sa fie pe masura (si mai ales palpabile, nu doar declarative; plus ca in cazul protectiei sociale, cat de cat previzibile). In caz contrar, sa platim mai putin si fiecare sa se descurce cum poate. Dar sa stim cum stam, ca riscam sa platim mult si sa nu beneficiem de nimic.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close