Studiu KPMG: Implementarea Infrastructurii Broadband de Generatie Noua – Rolul Critic al Sectorului Public

Infrastructura de broadband de generatie noua (NGN) se afla pe lista de prioritati ale guvernelor la nivel mondial in vederea obtinerii unei competitivitati economice sporite.

 Cititi studiul aici.

Pe masura ce creste apetitul pentru viteze sporite de procesare a datelor si pentru largime de banda mai mare, rolul politicilor publice in accelerarea dezvoltarii infrastructurii de generatie noua (NGN), bazata pe fibra optica, va fi esential pentru mentinerea unei competitivitati economice la nivel mondial, conform unui raport al KPMG International.

Raportul “Dezvoltarea retelelor de generatie noua (Next Generation Networks) – Investitia in conectivitate pentru secolul 21” publicat de KPMG, examineaza modul in care noua tari avansate din diverse zone ale lumii aplica abordari diferite pentru a incuraja dezvoltarea infrastructurii pentru transferul de date de banda larga atat de necesare pentru avansul economiilor bazate pe cunoastere. Cele noua tari cu cea mai mare rata de penetrare a accesului broadband conventional per capita sunt Australia, Franta, Japonia, Noua Zeelanda, Singapore, Coreea de Sud , Suedia, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii.

Printre subiectele cheie analizate in studiul KPMG se regasesc si tipurile de interventii – de reglementare, de piata sau financiare – pe care institutiile guvernamentale ar trebui sa le aplice pentru a accelera implementarea infrastructurii nationale fara sa afecteze rolul sectorului privat si astfel sa descurajeze libera competitie in piata. Studiul KPMG arata ca interventiile de natura financiara sunt cele mai des folosite in cele noua tari analizate.

Alte considerente importante care stau la baza deciziei de a interveni a sectorului public sunt densitatea populatiei si PIB-ul pe cap de locuitor, care determina cat de eficiente pot deveni dezvoltarile de retele broadband in raport cu costurile mari implicate. Acesti factori, impreuna cu segmentarea pietei in niveluri separate de infrastructura si servicii, pot stimula investitiile si competitia si pot crea cadrul care sa permita o interventie adecvata din partea guvernului.

Cu o strategie nationala de broadband aprobata de MCSI in 2009, un organism activ de reglementare a pietei de comunicatii electronice, cu rol de creare a cadrului competitiv si de incurajare a liberei concurente, ANCOM si cu operatori de telecomunicatii locali de talie internationala, piata romaneasca de servicii de comunicatii de banda larga este extrem de competitiva. Atat operatorii de comunicatiifixe cat si cei mobili investesc in tehnologii broadband de generatie noua (DSL, FTTH, HSDPA, etc.) in ciuda unui grad relativ scazut de penetrare a acestor servicii si a unor preturi de vanzare printre cele mai scazute din regiune.

“Aflat sub presiunea competitiei axate pe preturi si a unei tendinte generale de scadere a bugetelor alocate serviciilor de comunicatii atat de consumatori cat si de segmentul de business, intreg ecosistemul local de comunicatii in banda larga poate beneficia de pe urma experientei organismelor guvernamentale din tarile cu cele mai dezvoltate piete de telecom.” a declarat Aurelia Costache, Partener in cadrul Departamentului Tehnologie si Performanta, KPMG Romania.

Raportul KPMG arata ca Japonia, Coreea de Sud si Singapore au dezvoltat modele de interventie mixta foarte eficiente si modele de segmentare a pietei care incurajeaza o competitie activa in piata precum si dezvoltarea unei infrastructuri avansate. In 2001, Coreea de Sud a fost prima tara care a introdus tehnologii broadband conventionale fiind urmata de Japonia si Suedia. Astazi, Coreea de Sud si Japonia sunt cele mai avansate piete in ceea ce priveste atat viteza de transfer de banda larga cat si dezvoltarea de infrastructura de “fibra pana la resedinta/cladire” (FTTH). Franta si Suedia sunt si ele in fruntea clasamentului privind stadiul de dezvoltare al infrastructurii.

“Critic in acest process este momentul de timp la care se face investitia si masura in care guvernele intervin in finantare”, spune Nick Chism, Seful Global pe Infrastructura si partener in KPMG in UK. “Un numar de guverne la nivel global sunt preocupate active de aceasta dezvoltare si investesc semnificativ in infrastructura de generatie noua (NGN). A nu face nimic pur si simplu nu este o optiune viabila pentru majoritatea tarilor din cauza riscului de a ramane in urma in competitia pentru competitivitate economica.”

In ciuda unei cereri in crestere pentru serviciile de banda larga din partea consumatorilor, business case-ul operatorilor referitor la investitia in retele noi de fibra nu este totdeauna atractiv. Costul ridicat al capitalului si timpul indelungat de dezvoltare pot constitui bariere semnificative pentru operatori. In cazul in care structura acestui ecosistem nu reuseste sa favorizeze dezvoltarea infrastructurii, guvernele trebuie sa intervina cu programe de asistenta financiara.

“Interventia guvernului in asigurarea disponibilitatii pe scara larga a serviciilor de generatie noua (NGN) este justificata de beneficiile generale, la nivelul intregii societati” a declarat Mihai Rada, Senior Manager, KPMG Romania “chiar daca investitiile directe nu se justifica din perspectiva strict financiara a investitorilor privati”.
Raportul KPMG demonstreaza ca aplicand forme diverse de interventionism masurate in raport cu PIB-ul, densitatea de populatie si mediul concurential se pot obtine solutii de stimulare a pietei, care sporesc beneficiile pentru utilizatorii finali si ajuta la imbunatatirea indicatorilor de eficienta a investitiilor. In Japonia si Coreea de Sud vitezele de transfer de date mai ridicate sunt oferite la preturi mai mici. In tari precum Australia si Suedia unde densitatea populatiei precum si competitia in piata sunt mai scazute, costul unor largimi de banda mai mari este mai ridicat.

“Tendinta pe care o observam este aceea ca guvernele se implica in sprijinirea dezvoltarii de infrastructura de generatie noua (NGN)” a declarat Aurelia Costache. ”In calitate de consultanti pentru guvern si operatori, firmele membre ale KPMG au experienta in asistenta pe programe de infrastructura, ajutand clientii in adoptarea celor mai bune practici pe parcursul intregului ciclu de viata al proiectelor lor. Acest raport sumarizeaza cateva dintre preocuparile noastre la nivel international si aduce in atentia pietei locale cateva dintre abordarile de success de la nivel mondial.”

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close