Desfiintarea unor judecatorii si parchete care nu functioneaza sau au volum redus de activitate

La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul Romaniei a aprobat luni, 06 decembrie, si va transmite Parlamentului pentru adoptare, un proiect de Lege pentru redistribuirea resurselor umane in sistemul judiciar, in vederea eficientizarii activitatii instantelor judecatoresti si a parchetelor, prin desfiintarea judecatoriilor si a parchetelor de pe langa acestea care nu functioneaza sau care au un volum redus de activitate.

Proiectul de Lege tine seama de recomandarile Comisiei Europene (CE) cuprinse atat in Raportul din iulie 2010 privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV), cat si in alte rapoarte anterioare ale CE vizand MCV in sensul adoptarii de masuri urgente in vederea echilibrarii volumului de munca al instantelor si parchetelor. Gradul de indeplinire a acestor recomandari va fi evaluat in urmatorul raport intermediar al CE privind MCV, prognozat a fi dat publicitatii in luna ianuarie 2011.

Proiectul va avea ca efect redistribuirea resurselor financiare, materiale si umane acolo unde este nevoie, lucru care va conduce la imbunatatirea functionarii instantelor/parchetelor cu deficit de personal si eliminarea supraincarcarii. Acest aspect este de natura a asigura premisele unui act de justitie eficient si de calitate.

Prin proiect se propune:

– desfiintarea a 9 judecatorii si parchetele de pe langa acestea care nu functioneaza in prezent (Judecatoriile Bocsa, Cernavoda, Bechet, Baneasa, Comana, Sangeorgiu de Padure, Scornicesti, Urlati si Jimbolia);

– desfiintarea urmatoarelor judecatorii si a parchetelor de pe langa acestea cu volum mic de activitate: Orastie, Agnita, Podu Turcului, Rupea, Intorsura Buzaului, Somcuta Mare, Baia de Arama, Harsova, Insuratei, Murgeni, Pogoanele, Tarnaveni, Chisineu Cris, Bozovici, Faget.

Desfiintarea va fi insotita de o rearondare a localitatilor din circumscriptia acestora la instantele, respectiv parchetele cele mai apropiate.

            Proiectul prevede, de asemenea, procedura de redistribuire a posturilor, transferul magistratilor si a celorlalte categorii de personal si reglementeaza situatia cauzelor aflate pe rolul acestor instante.

Informatii de background:

 

            O prima analiza a posibilitatilor de rationalizare a instantelor de judecata din Romania a fost realizata de Ministerul Justitiei in perioada ianuarie-mai 2003.

De asemenea, in anul 2006 a fost constituit un nou grup de lucru care a realizat un nou studiu pentru perioada 2005-2007. Concluziile si propunerile grupului de lucru au fost analizate in sedinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii din data de 08.01.2007, care a decis „amanarea studiului privind reorganizarea celor 11 instante cu volum mic de activitate….., in vederea extinderii evaluarii si asupra celorlalte instante cu volum mic de activitate, cat si pentru reevaluarea posibilitatii de redistribuire a judecatorilor”.

In raport cu imprejurarea ca volumul de activitate la un numar semnificativ de judecatorii si parchete s-a situat si se situeaza, in continuare, sub pragul de 2000 de cauze iar aceasta tendinta s-a cristalizat, in intervalul 2005 – 2009, luat ca perioada de referinta,   iar incarcatura de dosare/post de judecator/procuror la aceasta categorie de instante si parchete se afla – de asemenea – sub media inregistrata la nivel national, s-a apreciat ca se impune reluarea studiului privind rationalizarea instantelor si parchetelor cu volum mic de activitate.

In aceste conditii, prin Ordinul ministrului justitiei, in luna februarie 2010, a fost constituit un grup de lucru, format din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, avand ca obiectiv analizarea situatiei instantelor si parchetelor cu volum redus de activitate, precum si a celor care nu functioneaza, in vederea reorganizarii acestora.

            In cadrul intalnirilor grupului de lucru constituitprin Ordinul ministrului justitiei, nr. 535/C/2010 au fost stabilite urmatoarele etape in procesul de fundamentare a concluziilor si propunerilor:

1.      identificarea instantelor si parchetelor care nu functioneaza in vederea desfiintarii;

2.      stabilirea unei perioade semnificative pentru analiza evolutiei volumului de activitate si a numarului de cauze/post de judecator/procuror la nivelul judecatoriilor si parchetelor de pe langa acestea;

3.      stabilirea numarului mediu de cauze/instanta/parchet si la nivelul fiecarui grad de jurisdictie la care se va face raportarea in vederea reorganizarii;

4.      stabilirea numarului mediu de cauze/post de judecator/procuror, ca indicator de referinta, prin raportarea mediei numarului de cauze la numarul total de posturi de judecator/procuror;

5.      stabilirea altor criterii, complementare, ce urmeaza a fi avute in vedere in procesul de analiza;

6.      identificarea de solutii posibile in vederea realizarii obiectivului de eficientizare a sistemului judiciar.

 

In realizarea primei etape de activitate, in baza analizei efectuate de membrii grupului de lucru asupra instantelor si parchetelor infiintate prin diverse acte normative, dar care nu functioneaza in prezent, analiza care a vizat circumscriptiile teritoriale ale acestora sau cele preconizate, numarul estimativ de cauze care sunt judecate/instrumentate in prezent de instantele sau parchetele in circumscriptiile carora se regasesc localitatile ce le sunt sau ar urma sa le fie arondate, numarul necesar de judecatori/procurori si de personal auxiliar, conex, contractual si functionari publici, posibilitatile de ocupare a posturilor si, nu in ultimul rand, gradul de incarcare pe post de judecator/procuror, s-a concluzionat ca toate cele 9 judecatorii si parchetele de pe langa acestea care nu functioneaza (Judecatoriile Bocsa, Cernavoda, Bechet, Baneasa, Comana, Sangeorgiu de Padure, Scornicesti, Urlati si Jimbolia) sa fie propuse spre desfiintare.

Grupul de lucru a considerat ca fiind relevante in aceasta faza a procesului de rationalizare si urmatoarele criterii complementare:

v          situatia sediului, sub aspectul regimului juridic (proprietate, administrare, inchiriere) si functional (adecvat nevoilor instantei/parchetului);

v          circumscriptia teritoriala si posibilitatile de extindere a instantei/parchetului; populatia deservita si infrastructura;

v           cheltuielile de intretinere inregistrate in anul 2009;

v          gradul de ocupare a posturilor de judecator/procuror si dificultatile de asigurare a resurselor umane necesare;

v          domiciliul personalului;

v          stabilitatea personalului;

v          propunerile ordonatorilor de credite.

Avand in vedere criteriile stabilite, grupul de lucru a realizat pe baza analizei la fata locului pentru fiecare instanta si parchet vizate fisele de analiza, care cuprind atat propuneri cat si concluzii si a solicitat presedintilor tribunalelor si curtilor de apel, prim procurorilor si procurorilor generali puncte de vedere cu privire la modalitatea de reorganizare adecvata.

In fundamentarea propunerilor au fost avute in vedere, in final, urmatoarele argumente pentru desfiintarea unui numar de 15 instante si parchete care functioneaza efectiv, respectiv:

a.      volumul redus de activitate in intreaga perioada de referinta;

b.      incarcatura/post de judecator/procuror aflata sub media nationala, in intregul interval de timp analizat in raport cu schema de personal stabilita;

c.      fluctuatia accentuata a resurselor umane la respectivele instante/parchete si dificultatile de ocupare a posturilor de judecator/procuror;

d.      dificultatile inerente de gestionare a incidentelor procedurale (specifice instantelor judecatoresti, respectiv: abtinere, recuzare, etc.);

e.      imposibilitatea reala de desfasurare a activitatii intr-un mediu stimulativ, specific instantelor/parchetelor cu un numar sporit de judecatori/procurori;

f.        circumscriptii teritoriale restranse sub raportul populatiei deservite. 

 Sursa: Ministerul Justitiei

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close