Omul potrivit la locul potrivit
Intr-o economie in schimbare rapida, formarea profesionala trebuie sa dezvolte competentele cerute de piata – Strategie pe urmatorii 10 ani
In prezent, aproape 76 de milioane de europeni de varsta activa sunt necalificati sau au calificari inferioare, in timp ce piata muncii solicita din ce in ce mai des angajati calificati. Se estimeaza ca aceasta tendinta se va amplifica in urmatorii 10 ani, ceea ce va face ca tinerii si adultii fara competente adecvate sa-si gaseasca din ce in ce mai greu un loc de munca. Chiar daca vor intra pe piata muncii, acestia vor castiga mai putin decat personalul calificat.
Noua strategie privind formarea profesionala isi propune sa faciliteze dezvoltarea de competente generale si specifice adecvate economiei moderne, imbunatatind calitatea sistemului de educatie si formare, incurajand creativitatea si spiritul antreprenorial si facilitand invatarea de-a lungul vietii pentru persoane de orice profesie si indiferent de calificare.
De asemenea, se urmareste ca si persoanele cu venituri scazute, cu nevoi speciale sau persoanele in varsta sa aiba acces la cursuri de formare profesionala.
Strategia prevede un plan de actiune care permite concentrarea eforturilor statelor membre si ale UE in urmatorii patru ani. Printre obiectivele sale se numara:
• colaborarea cu societatile comerciale, pentru a identifica deficientele in materie de competente
• infiintarea mai multor institutii care sa ofere formare profesionala
• elaborarea unor strategii care sa stimuleze formarea in strainatate
• punerea in valoare a beneficiilor formarii profesionale
• stabilirea unor standarde comune pentru formarea profesionala, in aplicarea recomandarii UE privind asigurarea calitatii (2009)
• evaluarea modalitatilor prin care europenii ar putea fi incurajati sa urmeze cursuri de formare profesionala.
Formarea profesionala poate consolida economia si competitivitatea Europei. Firmele europene ar putea ocupa o pozitie mai buna la nivel global, daca ar gasi cu usurinta personalul de care au nevoie.
Strategia reprezinta cea mai recenta revizuire a procesului Copenhaga – un cadru mai amplu lansat in 2002, care vizeaza dezvoltarea sistemelor de educatie si formare profesionala in Europa. La acest proces participa 33 de tari (cele 27 de state membre ale UE, Croatia, Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia) si reprezentanti ai sindicatelor, ai angajatilor si ai Comisiei.
Informatii suplimentare pe tema educatiei si formarii profesionale
Sursa: Comisia Europeana