Reducerea birocratiei prin eliminarea procedurii de exequatur – propusa de Comisia Europeana
O intreprindere cu sediul in Franta a incheiat un contract de constructie cu un antreprenor cu sediul in Polonia in vederea construirii unei fabrici langa Paris. Cele doua firme convin ca orice litigiu privind contractele va fi solutionat de o instanta din Varsovia. Firma poloneza da in judecata intreprinderea franceza pentru ca aceasta este in urma cu platile. Instanta din Varsovia dispune ca intreprinderea franceza sa plateasca suma restanta. Ulterior, intreprinderea poloneza doreste ca hotararea sa se aplice activelor intreprinderii franceze detinute de aceasta din urma in Franta. Acest lucru necesita, in prezent, ca intreprinderea poloneza sa parcurga mai intai o procedura indelungata in fata unei instante franceze, denumita „exequatur”, ale carei costuri se pot ridica pana la 3 000 de EUR. Procedura de exequatur, initiata de peste 10 000 de ori pe an in UE, este depasita, avand in vedere dezvoltarea pietei unice europene si nivelul de incredere intre sistemele juridice ale statelor membre in materie civila si comerciala. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeana a propus astazi eliminarea procedurii de exequatur, actiune care ar putea contribui la economisirea a pana la 48 de milioane EUR pe an si la facilitarea activitatilor economice transfrontaliere, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri). Reducerea costurilor este unul din obiectivele propunerii Comisiei privind o ampla reforma a asa-numitului Regulament Bruxelles I din 2001, un set de norme ale UE care determina instanta competenta in cazurile transfrontaliere si modul in care hotararile judecatoresti emise intr-un stat membru al UE sunt recunoscute si executate intr-un alt stat membru. Reforma are ca scop consolidarea pietei unice si reducerea birocratiei. De asemenea, aceasta va consolida protectia consumatorilor europeni in relatiile lor cu intreprinderi din tari terte, va spori securitatea juridica in cazul alegerii de catre intreprinderi a legislatiei aplicabile si va imbunatati competitivitatea organismelor europene de arbitraj.
„Comisia propune astazi eliminarea unei proceduri complicate si costisitoare privind recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala intre statele membre. Aceasta este o veste buna pentru cetatenii si IMM-urile din Europa. Propunerile noastre vor conduce la o solutionare mai rapida si mai putin costisitoare a litigiilor transfrontaliere, cu realizarea unor economii cuprinse intre 2 000 si 12 000 de EUR in cazuri individuale”, a declarat José Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene.
„Intr-o veritabila piata unica, hotararile judecatoresti in materie civila si comerciala pronuntate intr-un stat membru ar trebui sa beneficieze de incredere deplina in toate celelalte state membre ale Uniunii Europene. Acesta este motivul pentru care actionam astazi in vederea eliminarii procedurii de exequatur, care este depasita si excesiv de birocratica, inlaturand astfel un factor de descurajare important pentru tranzactiile transfrontaliere in Europa.”, a precizat Viviane Reding, comisarul european pentru justitie si vicepresedinte al Comisiei Europene. „Obiectivul meu este ca, pana in 2013, hotararile judecatoresti in materie civila si comerciala sa poata fi executate in mod eficient, rapid si la preturi rezonabile in intreaga UE, indiferent daca sunt pronuntate de o instanta nationala sau de o instanta dintr-un alt stat membru al UE”.
Chiar daca piata unica a UE ofera intreprinderilor accesul la o piata de 500 de milioane de consumatori, doar un sfert din cele 20 de milioane de IMM-uri din Europa sunt implicate in comertul transfrontalier. Un studiu recent a aratat ca aproape 40 la suta din intreprinderi ar fi dispuse intr-o mai mare masura sa desfasoare activitati comerciale in afara pietei lor nationale, in cazul in care procedurile pentru solutionarea litigiilor in fata instantelor din strainatate ar fi simplificate. Prin urmare, inlaturarea obstacolelor birocratice care impun intreprinderilor costuri suplimentare si creeaza incertitudine juridica pentru acestea, constituie o parte esentiala a actiunilor Comisiei de a face viata mai usoara pentru intreprinderi si cetateni (a se vedea IP/10/1390 si MEMO/10/525).
Astazi, Comisia a convenit asupra unei reforme a Regulamentului Bruxelles I din 2001. Acest regulament are un rol fundamental pentru litigiile transfrontaliere, deoarece determina instanta care are competenta in cazurile transfrontaliere. De asemenea, permite ca hotararile judecatoresti pronuntate intr-un stat membru sa fie recunoscute intr-un alt stat membru.
Reforma propusa astazi de Comisie cuprinde patru modificari-cheie:
– eliminarea procedurii greoaie de exequatur: conform normelor in vigoare, o hotarare pronuntata intr-un stat membru nu produce efecte in mod automat intr-un alt stat membru. Aceasta trebuie mai intai sa fie recunoscuta si declarata executorie in cadrul unei etape intermediare speciale de catre o instanta din statul membru de executare – asa-numita procedura de exequatur. In cazurile complexe, costurile procedurii pot ajunge pana la 12 700 de EUR pentru onorariile avocatilor, traduceri si cheltuielile de judecata. De asemenea, in unele tari ar putea dura cateva luni pana cand o hotarare este recunoscuta si executata. In aproape 95% din cazuri, procedura este doar o formalitate. Prin urmare, Comisia propune eliminarea acesteia. In viitor, hotararile in materie civila si comerciala pronuntate de catre o instanta intr-un stat membru vor deveni, astfel, in mod automat, executorii pe intreg teritoriul UE. Cu toate acestea, executarea unei hotarari judecatoresti ar putea fi oprita de catre o instanta, dar numai in circumstante exceptionale (cum ar fi incalcarea dreptului la un proces echitabil de catre instanta care a pronuntat hotararea in strainatate);
– consolidarea protectiei consumatorilor in ceea ce priveste litigiile care implica tari din afara UE: in prezent, normele nationale privind competenta in cazul paratilor din tari terte difera foarte mult intre statele membre. Legislatia nationala a unei tari poate permite unui cetatean sau unei intreprinderi sa cheme in judecata un parat din afara UE in fata instantei nationale, in timp ce acest lucru nu este posibil in alte tari. Reformele propuse astazi vor schimba acest lucru. In special in relatiile dintre un consumator domiciliat in UE si o intreprindere cu sediul in afara UE, instantele din tara de rezidenta a consumatorului vor avea competenta in viitor, indiferent de statul membru;
– asigurarea securitatii juridice in cazul acordurilor de alegere a forului incheiate intre intreprinderi: in cadrul relatiilor dintre intreprinderi, acestea convin de multe ori ca toate litigiile sa fie solutionate de catre o anumita instanta. Cu toate acestea, tacticile privind litigiile au condus la o situatie in care validitatea unei astfel de alegeri a forului este contestata in instanta intr-un alt stat membru al UE, cu scopul de a intarzia solutionarea litigiului – o practica denumita uneori „torpila italiana”. Comisia a propus astazi masuri in vederea eliminarii unor astfel de tactici abuzive prin asigurarea faptului ca instanta aleasa in cadrul acordului de alegere a forului este intotdeauna prima care poate stabili daca acordul este valabil sau nu;
– consolidarea competitivitatii organismelor europene de arbitraj: propunerile de reforma ale Comisiei vor aduce clarificari privind procesul de arbitraj, care, pana in prezent, nu este reglementat de Regulamentul Bruxelles I. Pentru solutionarea litigiilor comerciale, peste 60% din marile intreprinderi europene prefera mai degraba arbitrajul, decat litigiile in instanta. Organismele de arbitraj europene de la Londra si Paris instrumenteaza cazuri cu o valoare totala de peste 50 de miliarde EUR. Aceasta este o afacere de 4 miliarde EUR pe an in UE. Cu toate acestea, in prezent, o intreprindere care doreste sa renunte la un acord de arbitraj poate relativ usor sa invoce faptul ca intelegerea nu este valabila si sa intenteze un proces in fata unei instante dintr-un stat membru in care este posibila obtinerea unei decizii favorabile care sa conteste validitatea acordului de arbitraj. Acesta este motivul pentru care Comisia a propus astazi conferirea unei sigurante intreprinderilor cu privire la faptul ca alegerea instantelor arbitrale este in afara influentei tacticilor abuzive in cadrul proceselor.
Istoricul dosarului
Regulamentul Bruxelles I faciliteaza cooperarea judiciara in materie civila in UE prin determinarea instantei cele mai adecvate pentru solutionarea unui litigiu transfrontalier si prin asigurarea unei recunoasteri si executari rapide a hotararilor judecatoresti pronuntate intr-un alt stat membru. Acestea contribuie la buna functionare a pietei unice.
La opt ani de la intrarea in vigoare a regulamentului initial, propunerile de reforma ale Comisiei incearca in prezent sa-i confere acestuia o mai mare eficienta.
Propunerea de eliminare a procedurii de exequatur vine in completarea unor actiuni anterioare, cum ar fi somatia europeana de plata (o procedura simplificata pentru creantele necontestate transfrontaliere), procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa (pentru creante transfrontaliere de mai putin de 2 000 de EUR) si Regulamentul privind obligatiile de intretinere.
Comisia a prezentat un raport privind aplicarea Regulamentului Bruxelles I in aprilie 2009, impreuna cu un document care defineste diferitele optiuni politice.
De asemenea, Comisia a publicat astazi o carte verde care prezinta mai multe optiuni privind facilitarea liberei circulatii a documentelor de stare civila (a se vedea IP/10/1704).
Etapele urmatoare
Urmeaza ca Parlamentul European si Consiliul de Ministri sa ajunga la un acord privind propunerile Comisiei de reforma a Regulamentului Bruxelles I.
Sursa: Comisia Europeana