Noi reguli privind competentele de executare ale Comisiei Europene

Dupa 9 luni de negocieri, Parlamentul European a confirmat astazi ca a ajuns la un acord cu Consiliul asupra noului regulament privind competentele de executare ale Comisiei. Acest nou regulament, propus de Comisie la scurt timp dupa intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona, implica o reforma de amploare a asa-numitului sistemul de „comitologie”. Regulamentul va intra in vigoare la 1 martie si va inlocui automat sistemul existent.
„Sunt foarte multumit sa constat ca, la un an de la intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona si la numai 9 luni de la propunerea prezentata de Comisie in acest sens, am reusit sa ajungem la un acord cu privire la acest act legislativ foarte important, care va avea un impact major asupra modului in care Comisia pune in aplicare politicile europene,” a declarat Maroš Šefčovič, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru relatii interinstitutionale si administratie. „Negocierile nu au fost intotdeauna usoare, insa obiectivele noastre principale au fost atinse. Noile reguli instituie un sistem de control de catre statele membre al competentelor de executare ale Comisiei, care va fi mai simplu, mai eficient, mai transparent si pe deplin conform cu dispozitiile tratatului.”
Tratatul de la Lisabona prevede doua tipuri de competente pentru Comisie: competente delegate pentru masurile cvasilegislative si competente de executare. In trecut, toate actele erau supuse asa-numitelor proceduri de comitologie. In timp ce dispozitiile din tratat privind actele delegate (articolul 290) sunt direct aplicabile, nu presupun proceduri de comitologie si sunt in vigoare din decembrie 2009, dispozitiile din tratat privind competentele de executare (articolul 291) prevad adoptarea unui regulament care sa stabileasca conditiile in care are loc controlul de catre statele membre al modului in care Comisia isi exercita competentele de executare.
Ca si in trecut, mecanismul de control prevazut de regulament se bazeaza pe „comitologie” – respectiv pe activitatea comitetelor alcatuite din reprezentanti ai statelor membre, carora Comisia le transmite proiecte de masuri de executare – insa, spre deosebire de sistemul actual, nu este posibila interventia Consiliului ca instanta de apel. In unele cazuri specifice, ar putea fi necesar sa se sesizeze un „comitet de apel”, insa acesta este de fapt un comitet „obisnuit”, prezidat de Comisie, caracterizat insa de un nivel superior de reprezentare. Aceasta masura permite reexaminarea proiectelor de masuri sau introducerea de modificari, daca este cazul.
In plus, regulamentul prevede aplicarea procedurilor normale in cazul masurilor de executare in domenii de politica precum masurile de protectie comerciala. Pana acum aceste masuri erau supuse unor proceduri speciale, in cadrul carora Consiliul avea, in mod frecvent, ultimul cuvant. Prin supunerea acestor masuri procedurilor normale, noul regulament sporeste transparenta si eficacitatea executarii politicilor in aceste domenii extrem de importante.
Noul regulament simplifica procedurile existente si va incepe sa se aplice tuturor actelor legislative existente din „prima zi”. Noile reguli reflecta pe deplin rolul Comisiei conform tratatelor: adoptarea de catre Comisie a unui proiect de act de executare nu poate fi impiedicata decat prin votul cu majoritate calificata al comitetului impotriva proiectului respectiv, insa, desigur, Comisia intentioneaza sa continue sa lucreze in deplin parteneriat cu statele membre.
Noile proceduri confera, de asemenea, Comisiei mai multa flexibilitate , precum si o mai mare responsabilitate politica. In absenta unei majoritati calificate impotriva sau in favoarea unui proiect de act de executare al Comisiei, aceasta va putea opta intre adoptarea actului si revizuirea acestuia.
Singura situatie in care Comisia are nevoie de avizul pozitiv al comitetului pentru a adopta proiectul de act de executare se refera la masurile de protectie comerciala multilaterale si cu caracter definitiv. Comisia regreta aceasta exceptie de la regulile normale. Cu toate acestea, majoritatea masurilor de protectie comerciala, de exemplu masurile antidumping si masurile compensatorii definitive, vor fi supuse noilor reguli standard. In acest fel se va evita politizarea procesului, se va limita marja de manevra lasata actiunilor de lobby ale partidelor sau tarilor terte si se va asigura o politica de protectie comerciala mai robusta.
Toate procedurile de comitologie se vor derula cu respectarea deplina a principiului transparentei: toate documentele transmise comitetelor sunt puse simultan la dispozitia Parlamentului European si a Consiliului. Aceste doua institutii vor avea, de asemenea, pe picior de egalitate, un „drept de control” asupra acestor acte, putand indica, in orice moment, daca li se pare ca proiectul de act de executare depaseste sfera de competente conferita Comisiei in baza temeiului juridic relevant. Intr-un astfel de caz, Comisia va reexamina proiectul de masura in cauza si va explica Parlamentului European si Consiliului ce intentioneaza sa faca.
Comisia saluta acordul ca reprezentand o baza foarte solida pentru punerea in aplicare corecta a legislatiei UE si o imbunatatire binevenita a procesului decizional, in sensul unei mai mari transparente si eficiente.

 Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close