Servicii on-line, la dispozitia cetatenilor si a intreprinderilor
Plan de actiune pe cinci ani vizand ameliorarea serviciilor publice bazate pe internet, pentru a-i ajuta pe cetateni sa faca economie de timp si bani si pentru a creste competitivitatea UE.
Desi dezvoltarea internetului a redus considerabil formalitatile birocratice, nu toate serviciile publice au valorificat posibilitatile oferite. Planul de actiune privind e-guvernarea prevede cresterea numarului operatiunilor administrative care pot fi efectuate on-line. Scopul acestui plan este sa reduca birocratia si neplacerile pe care aceasta le cauzeaza si sa ajute guvernele sa ofere cele mai bune servicii, fara costuri suplimentare.
Potrivit planului, pana in 2015, 50% din cetateni si 80% din intreprinderi ar trebui sa utilizeze serviciile publice bazate pe internet.
Tarile membre vor colabora cu Comisia pentru a dezvolta servicii e-guvernare functionale pe tot teritoriul UE. Impreuna, vor incerca, in special, sa elimine unul dintre obstacolele aflate in calea competitivitatii europene, si anume dificultatile aditionale cu care se confrunta cetatenii si intreprinderile care locuiesc sau isi desfasoara activitatea in afara tarii de origine.
Cetateni
Unele formalitati, precum declararea unei nasteri sau plata taxelor, se vor putea efectua de acasa. Persoanele care nu dispun de conectare la internet vor putea accesa serviciile on-line folosind televizorul, telefonul sau un alt dispozitiv portabil.
Serviciile on-line vor veni si in sprijinul celor care doresc sa se deplaseze dintr-un stat membru in altul. De exemplu, una dintre prioritatile planului este gasirea unor modalitati prin care studentii sa se poata inscrie on-line la orice universitate din UE. Astfel, ei vor fi incurajati sa ia in considerare si universitati din alte state membre, intrucat le va fi la fel de usor sa studieze in strainatate ca si in propria tara. In acest sens, se desfasoara deja un proiect-pilot in care sunt implicate cinci tari europene.
Cetatenii vor avea posibilitatea de a se implica activ in procesul de luare a deciziilor, participand la dezbaterile si consultarile on-line.
Intreprinderi
Antreprenorii vor economisi timp si bani, efectuand on-line o mare parte din operatiunile administrative, cum ar fi inregistrarea unei intreprinderi. Serviciile transfrontaliere on-line vor ajuta intreprinderile sa-si desfasoare sau sa-si extinda activitatile in alte tari ale Uniunii.
Statele membre vor dezvolta o serie de servicii transfrontaliere care vor fi lansate progresiv in perioada 2012-2015. In paralel, Comisia va evalua in ce masura serviciile on-line contribuie la reducerea amprentei de carbon a administratiilor nationale.
Sursa: Comisia Europeana