Impozitul pe veniturile microintreprinderilor – o veche versiune cu o haina noua
Autor:
Lucian Tatu,
Conf. univ. dr. Catedra de Finante, ASE Bucuresti
Redactor-sef Curierul fiscal
Incepand cu 1 ianuarie 2011 a revenit impozitul pe veniturile microintreprinderilor (1121 – 11211 C.fisc.). Reinstituirea acestui impozit dupa numai 1 an de la controversata (in prima faza) eliminare nu face decat sa dea apa la moara celor care anul trecut au contestat vehement eliminarea lui. Si, daca acum atat contestatarii de anul trecut, cat si sustinatorii eliminarii au ajuns la concluzia ca e mai bine cu acest impozit, inseamna ca eliminarea lui in 2010 a fost cam pripita.
Totusi, ce aduce acest nou si in acelasi timp vechi impozit? In principiu, reglementarea actuala nu difera foarte mult de cea anterioara.. Astfel, pentru a se putea incadra in categoria platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, contribuabilii, persoane juridice romane trebuie sa indeplioneasca la 31 decembrie, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor, altele decat cele din domeniul bancar, domeniul asigurarilor si asigurarilor (cu exceptia activitatii de intermediere), domeniul pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), domeniul jocurilor de noroc, consultantei si managementului (schimbarea radicala fata de reglementarea anterioara este data de faptul ca in anul 2009 puteau opta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor si societatile care desfasurau activitati in domeniul consultantei si managementului, dar ponderea acestor venituri era era sub 50% din total venituri, urmand ca la depasirea ponderii sa treaca la impozitul pe profit.
b) au intre 1 si 9 angajati (persoanele juridice nou infiintate trebuie sa indeplineasca aceasta conditie in termen de 60 de zile, inclusiv de la data inregistrarii la registrul comertului). Totusi, in conditiile in care instituirea acestui impozit se doreste a fi o masura ce sa poata fi aplicata in vederea relansarii activitatii unor societati comerciale, apare intrebarea (raspunsul la aceasta intrebare poate va fi reglementat prin norme, daca nu va fi prea tarziu pentru anul 2010): de ce reglementarea a fost data atat de tarziu ca societatile comerciale fara salariati in 2010 sa fie puse in dificultate sau chiar in imposibilitatea de a indeplini aceasta conditie la 31 decembrie 2010? Si apoi ce se intampla cu societatile care si-au suspendat temporar activitatea? Daca isi reiau activitatea in 2011 (considerand ca eliminarea impozitului minim si posibilitatea de a opta pentru impozitul pe veniturile microantreprinderilor va duce la relansarea activitatii) cum se va interpreta obligativitatea de incadrare intre numarul minim si maxim de salariati? Exact cum scrie la lege? E posibil ca statul sa vrea sa ajute pe cei care asi desfasoare activitatea in orice conditii fiscale, nu si pe cei care desfasoara activitatea doar daca regimul fiscal le convine.
c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro. Aici apare o mica problema: care este cursul de schimb ce se va lua in calcul? Pe reglementarea anterioara cursul de schimb in functie de care se facea analiza la finele anului era cursul de schimb de la incheierea exercitiului financiar (reglementarea era prevazuta in norme). Daca nu apar normele pana la 31 decembrie, ora inchiderii programului de lucru al adiministrattiilor fiscale ce curs de schimb vom lua in calcul (Codul fiscal, la reglementarile generale are prevederi doar cu privire la cursul de schimb folosit pentru convertirea unei valute in moneda nationala, nu si invers. Si daca totusi s-ar aplica aceste prevederi cred ca ar fi destul de dificil de transformat in euro deoarece reglementarile suna cam asa: „Art 9 (3) Sumele exprimate intr-o moneda straina se convertesc in moneda nationala a Romaniei, dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei persoane care desfasoara o activitate intr-un stat strain si isi tine contabilitatea acestei activitati in moneda statului strain, profitul impozabil sau venitul net din activitati independente si impozitul platit statului strain se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar pentru perioada careia ii este aferent profitul impozabil sau venitul net;
b) in oricare alt caz, sumele se convertesc in moneda nationala a Romaniei prin utilizarea cursului de schimb valutar la data la care se primesc sau se platesc sumele respective ori la alta data prevazuta in norme.
(4) In intelesul prevederilor alin. (3), cursul de schimb valutar, folosit pentru a converti in moneda nationala a Romaniei sumele exprimate in moneda straina, este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, exceptand cazurile prevazute expres in norme.)”?
Deci, asteptam normele.
d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul sau autoritatile locale
De asemenea, daca societatile au capital social detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 de angajati, societatile comerciale nu pot aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
Daca respecta conditiile mentionate anterior, societatile comerciale care se incadreaza din punct de vedere fiscal in categoria microintreprinderilor platitoare de impozit pe profit, pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor (prevederea ca au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor nu se aplica an anul 2011, conform aliniatului (3) al art 1122). Optiunea se exercita prin depunerea Declaratiei de mentiuni pentru persoane juridice, asociatii famuiliale si asociatii fara personalitate juridica (Formularul 010) la organul fiscal pana pe data de 31 ianuarie 2011, inclusiv.
Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal inscriu optiunea in cerearea de inregistrare la registrul comertului.
Daca pe parcusul anului contribuabili, platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor depasesc limita de 100.000 euro a veniturilor, vor trece, la fel ca si pe reglementarea valabila pana la 1 ianuarie 2010, la determinarea impozitului pe profit (luand in calcul veniturile si cheltuielile intregului an). Trecerea are loc incepand cu trimestrul in care limita a fost depasita. Si in acest caz exista un vid de reglementare cu privire la echivalarea in euro a veniturilor in lei. Reglementarea anterioara prevedea, tot la normele metodologice, ca se ia in calcul cursul de schimb LEU/EUR comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a fiecarei luni a perioadei careia ii este aferent venitul respectiv. Deci, asteptam normele.
In rest, impozitul se calculeaza si se plateste trimestrial, in baza impozabila nu se includ o serie de venituri (art 1127), cota este de 3%, se acorda facilitatea constand in dominuarea bazei impozabile cu valoarea casei de marcat achizitionate (in luna punerii in functiune).