Protestul benzinei

feature photo

Autor:

Lucian Tatu

Conf. univ. dr. ASE Bucuresti, Redactor-sef Curierul fiscal


Cresterea pretului la carburanti a dus in ultima perioada la o serie de proteste. In principiu, cred ca nici un consumator nu se bucura de aceasta crestere si de aceea o scadere a pretului ar fi salutara. Totusi, pretul benzinei (situat undeva in jurul a 5 lei/litru) din ce este el format? Costuri, taxe, profituri.

Voi urmari sa evidentiez in cele ce urmeaza cam care este ponderea impozitelor (indirecte) si a taxelor in pretul unui litru de benzina.

Astfel, conform OUG nr. 249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, art 1 “se constituie Fondul special pentru produse petroliere prin includerea in pretul produselor petroliere livrate, benzina si motorina, obtinute de producatori sau rezultate din procesare, a unei sume fixe in lei reprezentand echivalentul sumei de 0,01 dolari S.U.A./litru la cursul de schimb valutar din ultima zi a lunii anterioare livrarii”.

Astfel, pentru benzina livrata in luna ianuarie 2010 taxa pentru fondul special este 0,01 x 3,2045 = 0,03 bani

Discutiile actuale la tv, presa scrisa, bloguri includ in pretul benzinei si taxa speciala de drum. Aceasta a fost introdusa in 1996 prin Legea 118, numai ca ulterior ea a fost introdusa in pretul accizei (OG 3/2003). Un istoric al reglementarilor taxei speciale de drum poate fi consultat aici (http://blog.contiu.ro/2011/01/taxa-speciala-de-drum-nu-mai-exista-din-2003/). Deci aceasta taxa nu mai influenteaza pretul benzinei.

Acciza in cazul benzinei fara plumb  este 359,59 euro/1000 litri sau 467 euro/tona. Conform Codului fiscal, art 218 valoarea în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia internă, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit prezentului titlu în echivalent euro pe unitatea de măsură, se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Astfel, acciza pentru 1 litru este 359,59 euro/1000 x 4,2655 lei/euro = 1,53 lei.

La un pret de 5 lei TVA este 5 x 24 / 124 = 0,96 lei.

Insumand aceste trei taxe si impozite obtinem 0,03 + 1,53 + 0,96 = 2,52 lei. Deci ele reprezinta cam 50% din pretul benzinei. Restul sunt costuri (cuprins si ele impozitele pe profit, salarii, locale).

Solutii pentru diminuarea preturilor? Poate diminuarea accizelor sau a TVA (dar aici este afectat statul pe partea de incasari). Diminuarea costului de productie, livrare, comercializare. Cresterea eficientei intregului lant economic ce intervine in circuitul benzinei.

Usor de zis. Dar cine va actiona primul: statul?, companiile petroliere?. Deocamdata doar consumatorii.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close