Comisia Europeana lanseaza un program ambitios vizand dezvoltarea pietei unice a serviciilor

In prezent, serviciile reprezinta doua treimi din PIB-ul si din ocuparea fortei de munca a UE, insa numai aproximativ o cincime din totalul schimburilor comerciale desfasurate in interiorul Uniunii. Astazi, doar circa 8% din IMM-urile europene fac afaceri in alte state membre. Aceasta lipsa de dinamism nu numai ca limiteaza posibilitatile de alegere ale consumatorilor, dar nici nu permite intreprinderilor mici si inovatoare sa creasca, sa-si dezvolte activitatile si sa devina mai competitive. Pentru a valorifica acest potential al pietei unice a serviciilor pana in 2012, Comisia Europeana a adoptat astazi un set de masuri speciale vizand solutionarea problemelor ramase nerezolvate. Directiva Servicii urmareste tocmai eliminarea obstacolelor inutile si impovaratoare din calea comertului cu servicii desfasurat in cadrul pietei unice. La un an dupa termenul limita de transpunere, Comisia si statele membre au finalizat o evaluare a modului in care directiva a fost pusa in aplicare pe teren. Rezultatele acestui exercitiu de „evaluare reciproca” au dus la concluzia ca, desi s-au realizat multe lucruri pana in prezent, piata unica a serviciilor nu functioneaza inca la intregul ei potential .

Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: „In aceste vremuri de criza, trebuie sa valorificam intregul potential de crestere inerent unei piete unice integrate a serviciilor. Acest lucru va ajuta intreprinderile sa creasca, sa inoveze si sa creeze mai multe locuri de munca, oferind totodata atat consumatorilor, cat si intreprinderilor din UE servicii mai competitive si de mai buna calitate.”

Masuri speciale de consolidare a pietelor serviciilor din UE

Directiva Servicii a constituit un important pas inainte, insa mai raman inca multe de facut pentru a imbunatati functionarea pietelor serviciilor din UE. In comunicarea „Catre un Act privind piata unica – (IP/10/1390) pentru o economie sociala de piata cu grad ridicat de competitivitate”, adoptata la 27 octombrie 2010, se estimeaza ca beneficiile anuale obtinute datorita unei mai bune functionari a pietei unice a serviciilor se vor situa intre 60 si 140 de miliarde de euro, ceea ce inseamna o crestere a PIB-ului cu 0,6 pana la 1,5%. In prezent, serviciile reprezinta doua treimi din PIB-ul si din ocuparea fortei de munca a UE, insa numai aproximativ o cincime din totalul schimburilor comerciale desfasurate interiorul Uniunii. Astazi, doar circa 8% din IMM-urile europene fac afaceri in alte state membre. Aceasta lipsa de dinamism nu numai ca limiteaza posibilitatile de alegere ale consumatorilor, dar impiedica totodata dezvoltarea activitatilor si cresterea intreprinderilor mici si inovatoare.

Pentru a remedia aceasta stare de fapt, Comisia a propus urmatoarele masuri:

–       Asigurarea functionarii pe teren a pietei unice: in 2011 si 2012, Comisia va efectua un „test de performanta” a pietei unice a serviciilor din perspectiva utilizatorilor, de exemplu, a unui arhitect suedez care doreste sa proiecteze o casa in Italia sau a unui rezident finlandez care utilizeaza serviciile unui contabil ceh.  „Testul de performanta” va tine seama de toate celelalte norme ale UE aplicabile serviciilor care nu intra sub incidenta directivei privind serviciile, si ar trebui sa evalueze modul in care interactioneaza diferitele norme ale UE in domeniu. Obiectivul urmarit este de a identifica problemele practice specifice care perturba piata interna a serviciilor si modul in care interactiunea dintre norme diferite poate avea efecte nedorite. Comisia a indicat deja ca este necesar sa se aiba in vedere masuri suplimentare cu privire la limitarile impuse anumitor prestatori din unele tari, de exemplu in ceea ce priveste statutul juridic pe care acestia l-ar putea adopta (de exemplu, interdictia pentru prestatorii de servicii mestesugaresti, cum ar fi tamplarii, de a se constitui in societati cu raspundere limitata) sau persoanele care pot detine capital in cadrul societatii acestora (de exemplu, obligatia ca o persoana sa fie consultant fiscal calificat pentru a detine capital intr-o societate care ofera servicii de consultanta fiscala).

–       Eliminarea elementelor care impiedica prestarea serviciilor transfrontaliere: „Evaluarea reciproca” a dovedit in mod concret existenta unor dificultati care afecteaza prestarea transfrontaliera a serviciilor in cazul societatilor fara sediu permanent (este vorba despre prestatorii de servicii care nu au un sediu permanent in tara in care isi ofera serviciile). Comisia urmeaza sa monitorizeze indeaproape efectele directivei privind serviciile asupra acestui sector prin intermediul unor rapoarte intermediare publicate anual; primul raport de acest gen va fi publicat pana la sfarsitul anului 2011. Trebuie evitata si aparitia in legislatia statelor membre a unor noi bariere de natura reglementara in calea serviciilor. Aceste bariere pot aparea cu ocazia reexaminarii de catre statele membre a prevederilor lor in materie de stabilire; Comisia va monitoriza indeaproape evolutia situatiei.

–       Asigurarea unei aplicari ambitioase si complete a directivei privind serviciile: Comisia va initia un dialog bilateral cu mai multe state membre in care au fost constatate probleme legate de implementarea directivei. De asemenea, in 2011 Comisia va efectua o prima evaluare economica a efectelor implementarii directivei si a impactului acesteia asupra functionarii pietelor serviciilor.

Context

Directiva Servicii reprezinta un act legislativ al UE care a intrat in vigoare cu scopul de a elimina obstacolele inutile si impovaratoare care impiedica furnizarea de servicii pe teritoriul UE. Serviciile reprezinta +/- 66% din PIB-ul UE. Directiva Servicii este un act legislativ orizontal vizand o gama larga de servicii care reprezinta aproximativ 40% din PIB-ul si din ocuparea fortei de munca a Uniunii. Directiva prevede ca, pana la sfarsitul anului 2009, statele membre trebuie sa-si simplifice procedurile administrative si sa stabileasca „ghisee unice” pentru a facilita prelucrarea electronica a documentelor de catre intreprinderi. Pentru a tine seama de progresele realizate si pentru a identifica problemele nesolutionate, directiva a prevazut un proces de „evaluare reciproca”, desfasurat in 2010. Acesta a reprezentat un exercitiu de „evaluare inter pares” inovator si bazat pe date concrete, in cadrul caruia statele membre si Comisia au analizat impreuna principalele rezultate ale implementarii directivei privind serviciile.

Dinamizarea sectorului serviciilor din UE reprezinta o prioritate centrala pentru Comisie. Serviciile constituie forta motrice a economiei UE, aproximativ noua din zece locuri de munca fiind create in acest sector. Potrivit constatarilor Comisiei din analiza anuala a cresterii (a se vedea IP/11/22), UE nu-si va putea indeplini obiectivele ambitioase ale strategiei Europa 2020 in ceea ce priveste cresterea durabila si favorabila incluziunii decat daca se acorda prioritate unor reforme structurale urgente ale pietelor de servicii si produse, in vederea imbunatatirii mediului de afaceri.

A se vedea, de asemenea, MEMO/11/49.

Informatii suplimentare:

http://ec.europa.eu/internal_market/services/services-dir/implementation_en.htm

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close