Promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Proceduri pentru calitate, transparenta si performanta

CHEMARE LA ACTIUNE
Luni, 21 februarie 2011, sediul INM, Bucuresti
Consiliul Superior al Magistraturii deruleaza un amplu proces de consultare a instantelor si parchetelor, a asociatiilor profesionale, a mediului universitar si a societatii civile cu privire la perfectionarea mecanismelor de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Promovarile la ICCJ au suscitat de-a lungul timpului, atat in interiorul sistemului judiciar, cat si in mass media sau in rapoartele independente, nenumarate discutii, suspiciuni si neincredere. Fie ca au fost sau nu justificate, o procedura transparenta, obiectiva si acceptata general este de natura sa intareasca autoritatea profesionala a instantei supreme si sa sporeasca increderea in aceasta institutie fundamentala a statului de drept.
Aveti acum ocazia sa va exprimati punctul de vedere fata de procedurile optime pentru promovarea judecatorilor la ICCJ, intr-o formula riguroasa si argumentata!
Intrebarile la care asteptam raspuns sunt urmatoarele:
1. Tinand cont de prestigiul si rolul instantei supreme, ce mecanism garanteaza realizarea selectiei in baza unor criterii obiective (evaluare dosar si/sau examinare candidati si/sau concurs sau orice alta modalitate)?
2. Cine trebuie sa faca verificarea pregatirii profesionale a candidatilor (Consiliul Superior al Magistraturii si/sau o comisie de experti si/sau Inalta Curte de Casatie si Justitie si/sau alta entitate)?
3. Este necesar si un interviu sau o prezentare a candidaturii in fata Plenului CSM? Cum trebuie sa se desfasoare (intrebari prestabilite, fise de punctaj sau orice alta modalitate)?
4. Ce acte rezultate din procedura de promovare la ICCJ urmeaza sa fie publicate (rezultatul evaluarii si/sau verificarii pregatirii profesionale, recomandarile, rapoartele consultative, hotararile Consiliului Superior al Magistraturii)? Limitele transparentei procedurii de promovare in functia de judecator la ICCJ.
5. Va rugam sa va exprimati punctul de vedere cu privire la procedura pusa in dezbatere publica pe site-ul CSM.
Pe scurt procedura presupune urmatoarele:
a) Depunerea candidaturilor la ICCJ, in termen de 30 de zile de la anuntarea posturilor, insotite de inscrisuri considerate relevante de catre candidat si opinia motivata a sectiei si colegiului de conducere ale curtii de apel sau tribunalului de la care provine candidatul.
b) Intocmirea unui raport consultativ de catre colegiul de conducere al ICCJ, care sa contina o optiune pozitiva sau negativa motivata pentru fiecare candidat.
c) Evaluarea si verificarea profesionala a candidatilor de catre o comisie de evaluare si verificare compusa din profesori de drept si judecatori recomandati de Inalta Curte de Casatie si Justitie si curtile de apel, numita de CSM, in trei etape (verificarea prealabila, proba scrisa si interviu), cu intocmirea unei recomandari motivate, care va fi publicata pe pagina de internet a CSM.
d) Sustinerea candidaturii in fata Plenului CSM, intr-o procedura publica.
Toate intrebarile sunt deschise si permit maximum de libertate. Solutiile prezentate sunt orientative si nu exclud nici o alta varianta.
La adresa www.csm1909.ro – consultare publica – puteti consulta:
• formularul de inregistrare online
• regulamentul evenimentului
• proiectul Ghidului privind selectia candidatilor pentru functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie
• bibliografia
– scurt istoric
– consultare instante si parchete 2010
– aspecte de drept comparat
Va invitam sa va exprimati opinia urmand instructiunile procedurii de audiere publica, astfel:
a. inregistrarea on line sau la adresa consultarepublicaiccj@csm1909.ro cu optiunea dorita;
b. transmiterea unei opinii scrise, de maxim 2 pagini, la adresa consultarepublicaiccj@csm1909.ro;
c. sustinerea verbala a opiniei, in cadrul evenimentului.
Precizam ca vor putea lua cuvantul doar persoanele care anterior s-au inregistrat si au trimis in scris opinia lor. Pentru alte detalii va rugam consultati regulamentul.
Evenimentul de audiere publica va avea loc in data de 21 februarie 2011, intre orele 11 :00 – 14 :00, la sediul Institutului National al Magistraturii, sala de conferinte, etaj 1, B- dul Regina Elisabeta, nr. 53, sect. 5, Bucuresti.
Pentru un acces facil va rugam sa completati formularul on line al evenimentului si sa va prezentati incepand cu orele 10:30.
Parteneri media
www.juridice.ro
www.avocatnet.ro
www.dreptonline.ro
www.infolegal.ro