Catalin Predoiu invitat la „Tema zilei” difuzata la postul TVR 1, 14.02.2011 – transcrierea emisiunii
Mihai Constantin: In studio se afla ministrul Justitiei, Catalin Predoiu. Va spun buna seara, domnule ministru.
Catalin Predoiu: Buna seara.
Mihai Constantin: Si vreau sa incepem foarte repede, ca am avut un subiect pe care l-am urmarit toata ziua si dumneavoastra il urmariti de mult mai multa vreme, cel al noului CSM. S-a dat o solutie, astazi, in Senat. Va convine sau nu? Avem opt membri, cu patru nu stim ce se va intampla.
Catalin Predoiu: Nu e vorba de a-mi conveni mie sau altcuiva, aici e vorba de a respecta legea. In primul rand, cred ca este o solutie care, din punct de vedere, formal, constitutional, era fireasca. Decizia Curtii Constitutionale din 25 ianuarie era destul de limpede. Ea, potrivit Constitutiei, este obligatorie. Si cred ca, astazi, Senatul a luat, prin validarea celor opt magistrati care au candidat si au fost alesi in conformitate cu prevederile legale in CSM, o decizie corecta, o decizie normala, pe care eu, ca ministru de Justitie, o salut.
Mihai Constantin: O salutati. As vrea sa stiu ce parere are opozitia si il avem la telefon, imi spun colegii mei, pe domnul senator Adrian Tutuianu, senator PSD, din cadrul Comisiei juridice de la Senat, care a dat aviz negativ la aceasta propunere si, in plus, a spus, dupa votul Senatului, ca masura de fapt nu este legala. Buna seara, domnule senator. Cum e, de fapt, punctul dumneavoastra de vedere?
Adrian Tutuianu: Buna seara. Sigur ca ceea ce spune domnul ministru, deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii este corect, numai ca eu cred ca in aceasta situatie Curtea Constitutionala si-a depasit atributiile, a exercitat, daca vreti, cu exces de putere, a solutionat aceasta cauza si s-a pronuntat intr-o chestiune care, dupa parerea mea, era de competenta instantelor de judecata.
Mihai Constantin: Am inteles. Aveti vreo cale de atac pe care o luati in considerare sau sunt numai observatii juridice, dar totusi intr-un context politic?
Adrian Tutuianu: …juridice si daca veti urmari dezbaterea din Senat, de astazi, au fost multe opinii, in sensul ca avem decizii ale Curtii Constitutionale care sunt fundamental gresite, numai ca nu ne-am propus sa atacam hotararea de astazi, ci am atras atentia asupra unui precedent care, dupa parerea mea, este extrem de periculos.
Mihai Constantin: Am inteles. Asadar, ramanem la nivelul unui precedent, spune domnul senator.
Catalin Predoiu: Decizia e fundamental corecta si au fost aduse demonstratii multiple in spatiul public. N-as vrea sa incep acum o dezbatere juridica, cert este ca, dupa parerea mea, s-a intrat in normalitate, s-a facut un pas catre normalitate, catre deblocarea activitatii CSM si acum, dupa parerea mea, greul reformei trece pe umerii CSM. Noii membri au o responsabilitate imensa, pentru ca sunt foarte multe sperante care se leaga de performanta lor, sunt asteptati sa ia masuri radicale, masuri care au intarziat ani de zile in legatura cu integritatea in sistemul judiciar, in legatura cu programul optim de activitate, in legatura cu raspunderea magistratilor, in legatura cu raspunderea lor profesionala, pentru a pregati, impreuna cu ministerul, si sustinuti de minister, momentul implementarii codurilor fundamentale ale Romaniei.
Mihai Constantin: Este cumva insa un CSM schiop, fara un picior, pentru ca sunt opt membri; patru nu sunt?
Catalin Predoiu: De aceea am spus ca e vorba de un pas catre normalitate.
Mihai Constantin: Ce urmeaza ca sa se completeze formula?
Catalin Predoiu: In mod normal, trebuie sa mai avem o decizie a Senatului, care sa duca pana la capat prescriptiile celor doua decizii ale Curtii Constitutionale din 25 ianuarie, dar este un pas foarte mare inainte, este un pas imens, dupa parerea mea, si cred ca in acest moment avem deschise perspective certe ca in urmatoarele 12 luni sa facem ceea ce nu s-au facut in cei trei, patru, cinci ani precedenti.
Mihai Constantin: Bun. Fara a proiecta o prejudecata anume asupra celor care ne urmaresc, as vrea sa trecem la un subiect mai suculent, clar de interes general, toata lumea vede ce se intampla acum, o companie anticoruptie, cu aceste spectaculoase, zic, retineri si arestari de vamesi, in speta, lumea se intreaba in felul urmator: pana sa-si faca justitia treaba pana la capat, sa vedem condamnari definitive, eventual cu inchisoare sau de nevinovati, dar definitive…
Catalin Predoiu: De achitat.
Mihai Constantin: … de achitat, oamenii aceia au niste averi care bunul-simt noua ne spune ca nu au cum sa le justifice. Cum se poate recupera acest prejudiciu economic facut pana la urma din buzunarul tuturora dintre noi?
Catalin Predoiu: Tehnic, Codul de procedura penala prevede o serie de masuri asiguratorii, cum ar fi sechestru, poprirea asiguratorie in vederea masurii confiscarii speciale. De asemenea, art. 20, daca nu ma insel, din Legea 78/2000 privind sanctionarea faptelor de coruptie prevede confiscarea ca o masura obligatorie asiguratorie, masura popririi ca si a sechestrului, ca masuri asiguratorii, pentru fapte de coruptie, deci exista o serie de elemente tehnice in legile penale si de procedura penala. In acelasi timp, legile civile ofera o serie de mijloace tehnice pentru anularea unor contracte care au fost incheiate cu fraudarea alegerilor, cum ar fi constatarea nulitatii absolute pentru frauda absoluta, cum ar fi actiunea in constatarea simulatiei, in declararea simulatiei, ar fi actiunea revocatorie si asa mai departe, deci exista o serie de masuri tehnice care pot fi utilizate de catre organele de urmarire penala, de catre procurori in vederea recuperarii prejudiciului cauzat prin infractiune.
Mihai Constantin: Dar ce spuneti dumneavoastra, ministru al Justitiei, celui care se uita la televizor si spune „he, he, he, crezi ca nu m-a dus capul macar sa pun casele si conturile pe numele altcuiva?”
Catalin Predoiu: Asta spun: ca prin aceste masuri, in special de… civila, prin demonstrarea acestor operatiuni dolosive, manopere dolosive, prin construirea unor prezumtii, prin argumentatii in fata judecatorului se poate arata, nu foarte simplu, este adevarat, dar nu este imposibil sa recuperam aceste bunuri in vederea acoperirii prejudiciului. De altfel, cred ca aici trebuie insistat, trebuie operata si o schimbare de conceptie in ceea ce priveste sanctionarea acestor fapte de coruptie. Noi trebuie sa urmarim nu numai sanctionarea persoanei cu masuri privative de libertate, ci trebuie sa avem in vedere permanent si recuperarea prejudiciilor.
Mihai Constantin: Absolut, de aceea am si ridicat problema, insa am inteles ca…
Catalin Predoiu: Trebuie pus un accent mai mare.
Mihai Constantin: …au instrumentele, au accesul la tranzactii bancare, de exemplu, in Romania si in strainatate pentru a se putea urmari firul acesta?
Catalin Predoiu: Eu cred ca exista suficiente mijloace legate care pot fi optimizate in aplicare, astfel incat sa creasca procentul in care prejudiciile cauze prin infractiuni se recupereaza.
Mihai Constantin: Cat dureaza o astfel de instrumentare, ne puteti spune, in principiu, in baza instrumentelor existente deja?
Catalin Predoiu: Poate sa dureze si ani de zile, este adevarat, acest lucru, dar cred ca, pe de o parte, exista precedente chiar in practica curenta a organelor noastre de urmarire penala si pe de alta parte, odata ce aceste precedente sunt multiplicate, vor constitui un factor disuasiv, in sensul de descurajare a celor care planuiesc astfel de operatiuni care sunt…
Mihai Constantin: Sau au executat deja aceste operatiuni de delapidare sau luare de mita. Cred ca foarte multa lume asteapta sa vada capatul acestui drum, dincolo de, repet, spectaculozitatea acestei faze, descinderi masive, retineri si arestari masive, mai este un drum lung pana cand procurorii sa duca in instanta acele dosare, iar completul sa dea si o decizie definitiva. Vreau sa revenim la evenimentul sfarsitului de saptamana, care insa a ramas de mare actualitate. Raportul, monitorizarea in ceea ce priveste justitia din Romania. Deja stim foarte bine, suntem si aici in acest dosar cuplati cu tara vecina de la sud, cu Bulgaria, s-au recunoscut anumite probleme la granita bulgaro-turca. Unde suntem noi, care este punctul nostru nevralgic?
Catalin Predoiu: Va referiti la raportul pe justitie?
Mihai Constantin: Da, da, pe justitie.
Catalin Predoiu: Cele doua rapoarte nu sunt conexate. Este adevarat ca sufera sistemele judiciare cam de aceleasi vulnerabilitati, pot insa sa indraznesc sa spun ca situatia noastra este mult imbunatatita fata de situatia din vara, cand am avut un raport nefavorabil. Eu sper ca in acest raport interimar tehnic, care va fi dat publicitatii in curand, sa fie notate toate aceste progrese, toate aceste masuri pozitive, inclusiv cea de astazi, care a transat o situatie neclara.
Mihai Constantin: Votul din Senat, spuneti.
Catalin Predoiu: Clarificarea constituirii noului Consiliu Superior al Magistraturii in acord cu legea si aici trebuie sa spun, din nou, Curtea Constitutionala a venit sa corecteze o eroare care s-a facut pe parcursul acestui proces, inceput cu mai multe luni in urma, care putea fi corectata chiar de la Senat, pentru ca Senatul insusi putea sa valideze numai dupa ce verifica o serie de conditii de forma si de fond privind alegerile, dar, stiti cum se spune, totul este bine cand se termina cu bine si cu bine inseamna, pentru sistemul judiciar si pentru imaginea Romaniei, de ce nu, in fata partenerilor europeni si a Comisiei Europene. Deci cred ca avem mai multe motive sa asteptam mai linistiti acest raport. Daca este sa ne referim chiar si la dificultatile in legatura cu dosarele din Parlament, trebuie totusi remarcat faptul ca Parlamentul a dat curs cererilor de continuare a anchetelor desfasurate de procurori in cele doua cazuri.
Mihai Constantin: Este partea plina a paharului, spuneti dumneavoastra.
Catalin Predoiu: Este partea plina care… jumatatea mai mare, as vedea-o eu. Este adevarat ca doua cereri de natura tehnica au fost respinse, ceea ce nu este bine si cred ca trebuie avut in vedere pentru viitor o schimbare totala de optica, dar asta tine mai mult de Parlament. In concluzie, nu cred ca trebuie sa ne culcam pe lauri, suntem departe de finis, dar astazi, dupa parerea mea, s-a produs o schimbare strategica in ansamblul sistemului judiciar si sunt create premise ca in viitor sa acceleram mai repede cu reforma.
Mihai Constantin: Apropo de viitor, probabil ca maine veti fi in Camera Deputatilor, pentru ca acolo se discuta un proiect, acela de desfiintare a unor instante. Lumea face poate imediat legatura cu spitalele, ca si spitalele se desfiinteaza. Despre ce este vorba in justitie?
Catalin Predoiu: Sigur nu are nicio legatura cu spitalele, dar este vorba de faptul ca in sistemul judiciar avem cateva zeci de instante care au o schema de personal insuficienta pentru ceea ce se cheama o justitie moderna si mai ales insuficienta pentru implementarea noilor Coduri. Se produce in plan european o schimbare de conceptie, de deplasare, de atentie de la conceptul sau principiul apropierii justitiei de cetatean in sens fizic, adica prezenta in cat mai multe comunitati cu instante si parchete, spre o conceptie care imbratiseaza mai degraba importanta calitatii actului de justitiei. In alte cuvinte, este foarte important sa oferi ceea ce inseamna un act de calitate. Or, un act de justitie de calitate nu se poate organiza intr-o instanta cu 2-3 judecatori, dintre care unul este navetist, eu stiu, altul este bolnav si al treilea post este vacant.
Mihai Constantin: Bun. Este un proces cu multe implicatii, cu bataie pe termen lung, as putea zice.
Catalin Predoiu: Este un proces dureros, dificil de explicat, imi dau seama si de suspiciunile reprezentantilor locali, de interesul lor de buna-credinta pentru pastrarea instantelor in comunitatile respective. Eu sunt convins ca impreuna cu parlamentarii vom gasi un just echilibru in masurile pe care le vom lua.
Mihai Constantin: Trebuie sa va multumesc aici, domnule ministru. Chiar daca uneori nu vi se par spectaculoase aceste discursuri, reforma in justitie este un proces extrem de important, care ne afecteaza pe dedesubt cumva viata de zi cu zi. Multumesc ca ati urmarit “Tema zilei”, doamnelor si domnilor.
Sursa: Ministerul Justitiei