Comisia invita statele membre sa-si intensifice campaniile de informare cu privire la numarul european unic de urgenta „112”

Pentru a marca „Ziua Europeana 112”, care se sarbatoreste la data de 11 februarie, Comisia Europeana indeamna statele membre sa-si intensifice eforturile in vederea unei mai bune informari a publicului cu privire la existenta numarului 112, care poate fi folosit in toate statele membre ale UE pentru a apela serviciile de urgenta. Un studiu la nivelul UE publicat astazi arata ca aproximativ trei din patru cetateni ai UE nu cunosc inca acest numar salvator de vieti. Cu toate acestea, normele UE in materie de telecomunicatii obliga statele membre sa-si informeze cetatenii cu privire la numarul 112. Pentru a spori nivelul de protectie a cetatenilor UE, statele membre trebuie, de asemenea, sa amelioreze precizia si fiabilitatea informatiilor de localizare a apelantului, in temeiul noilor norme ale UE in materie de telecomunicatii, care trebuie transpuse in legislatia nationala pana la 25 mai anul curent (a se vedea MEMO/09/568).

 Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu agenda digitala, a declarat: „Numarul european de urgenta ‹‹112›› salveaza vieti, dar numai daca oameni stiu de existenta lui. Statele membre trebuie sa-si intensifice eforturile pentru a se asigura ca toata lumea stie ca poate suna la ‹‹112›› in orice situatie de urgenta.”

 Campaniile de informare lasa de dorit

 Un studiu Eurobarometru recent arata ca doar ceva mai mult de un sfert (26%) dintre cetatenii UE intervievati au putut identifica in mod spontan 112 ca fiind numarul la care pot apela politia, pompierii sau serviciile de ambulanta oriunde in UE. Numai in cinci tari (Finlanda, Luxemburg, Polonia, Republica Ceha si Slovacia) majoritatea locuitorilor au putut identifica 112 ca fiind numarul de urgenta care poate fi apelat oriunde in UE. In Grecia, Italia si Regatul Unit, sub 10% dintre cetateni stiu acest lucru.

 La nivelul UE, progresele in acest sens au fost minime in ultimii ani (de la 22% in 2008, la 26% in 2011). In unele tari insa ponderea cetatenilor informati in legatura cu numarul de urgenta 112 a crescut considerabil fata de anul trecut: Austria (de la 31% la 39%), Finlanda (de la 50% la 56%) si Țarile de Jos (de la 45% la 50%).

 Desi majoritatea tarilor din UE au declarat ca au luat unele masuri de promovare a numarului 112 (cum ar fi indicarea acestuia pe vehiculele de urgenta), potrivit raportului, numai 27% dintre cetatenii UE au afirmat ca au primit informatii in legatura cu acest numar in cursul anului trecut. Avand in vedere ritmul lent al progreselor, Comisia verifica in prezent daca statele membre isi indeplinesc in mod adecvat obligatia de a-si informa cetatenii cu privire la numarul 112.

 
Informarea calatorilor

 Incepand din iulie 2009, persoanele care-si folosesc telefonul sau dispozitivele mobile atunci cand calatoresc in alte tari din UE trebuie sa primeasca din partea operatorilor de retele un SMS sau un mesaj de alerta cu informatii despre numarul 112 . Cu toate acestea, potrivit studiului, 81% dintre cetatenii UE care calatoresc intr‑un alt stat membru declara ca nu au primit astfel de informatii. In temeiul noilor norme ale UE in materie de telecomunicatii care urmeaza sa fie transpuse pana in luna mai 2011, informatiile respective trebuie aduse si la cunostinta calatorilor, de exemplu in aeroporturi, in gari si in autogarile internationale.

 Informatiile de localizare

 Disponibilitatea unor informatii precise de localizare a persoanelor care suna la 112 poate determina sosirea mai rapida a serviciilor de urgenta, reducerea gravitatii accidentelor si salvarea de vieti omenesti. Noile norme ale UE in materie de telecomunicatii stipuleaza ca localizarea apelantului trebuie comunicata in mod gratuit de indata ce serviciile de urgenta primesc apelul acestuia si ca sistemele trebuie imbunatatite astfel incat sa poata transmite informatii mai precise si mai fiabile in vederea stabilirii cu exactitate a locului unde se afla apelantul.

 Pentru a garanta buna functionare a numarului 112, Comisia a actionat in justitie 14 state membre pentru indisponibilitatea informatiilor de localizare a apelantului; 13 dintre aceste state au aplicat masuri corective si, prin urmare, procedurile impotriva lor au fost inchise (in cazul Italiei, procedura este inca in curs: IP/09/1784). De asemenea, Comisia a lansat proceduri impotriva Poloniei si Bulgariei pentru probleme legate de disponibilitatea numarului 112 (IP/05/1585, IP/09/163) si impotriva Italiei, pentru gestionarea necorespunzatoare de catre serviciile de urgenta a apelurilor la 112 (IP/10/65). Aceste proceduri au fost ulterior inchise. In prezent, Comisia continua sa analizeze situatia din mai multe state membre, unde se pare ca informatiile de localizare a apelantului nu sunt comunicate in cazul tuturor abonatilor la retelele de telefonie fixa si/sau al tuturor utilizatorilor serviciilor de roaming ale retelelor de telefonie mobila.  

 Context

 Numarul european de urgenta 112 poate fi apelat gratuit de pe telefoane fixe si mobile in toate statele membre ale UE (IP/08/1968). Și Danemarca, Finlanda, Malta, Țarile de Jos, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina propriul lor numar national de urgenta.  In plus, 112 poate fi apelat si in tari din afara UE, precum Croatia, Muntenegru si Turcia. Si Ucraina a prevazut introducerea acestui numar.

 Website-ul Comisiei dedicat numarului 112: www.ec.europa.eu/112

 Clip de promovare a numarului 112: www.ec.europa.eu/112

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close