Proiect de Ordin comun pentru aprobarea obligatiilor care revin oficiilor nominalizate de Casa Nationala de Pensii Publice, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in aplicarea Procedurii de primire, prelucrare si transmitere a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat urmatorul proiect de act normativ:
Proiect de Ordin comun pentru aprobarea obligatiilor care revin oficiilor nominalizate de Casa Nationala de Pensii Publice, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in aplicarea Procedurii de primire, prelucrare si transmitere a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”
Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar – fiscale a fost introdus un nou titlu in Codul fiscal, Titlul IX^2 „Contributii sociale obligatorii”.
La art. 296^19 din Codul fiscal, se prevede obligatia persoanelor fizice si juridice care au calitatea de angajator sau entitate asimilata angajatorului de a depune Declaratia unica privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Astfel, s-a realizat simplificarea procedurilor declarative pentru contribuabili, acestia avand anterior implementarii declaratiei unice obligatia de a depune, pe de o parte, declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul de stat, bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, la autoritatea fiscala competenta si, pe de alta parte, cate o declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor pentru care exista obligatia platii contributiilor sociale in cadrul fiecarui sistem de asigurare sociala, la fiecare institutie care gestioneaza sistemul de asigurare sociala respectiv.
Prin modificarile mentionate, a fost prevazuta si simplificarea modalitatii de depunere a declaratiei. Astfel, contribuabilii vor depune declaratia unica prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul e-Romania.
Totodata, pentru o trecere treptata la noul sistem de depunere a declaratiei, pana la data de 1 iulie 2011, contribuabilii au posibilitatea depunerii noului formular si in format hartie, semnat si stampilat, conform legii, insotit de declaratia in format electronic, pe suport electronic, la organul fiscal competent sau la oficiile acreditate de Ministerul Finantelor Publice.
Prin Hotararea Guvernului nr.118, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.123 in data de 17 februarie 2011, au fost aprobate conditiile de acreditare a oficiilor pentru depunerea “Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”, precum si raspunderea in gestionarea informatiilor din declaratie.
Art.6 din acelasi act normativ, prevede ca oficiile nominalizate de Casa Nationala de Pensii Publice, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a acestei hotarari, sunt acreditate, din oficiu, de catre Ministerul Finantelor Publice.
Totodata, la art.6 alin.(4) s-a reglementat ca obligatiile care revin acestor oficii acreditate se stabilesc prin ordin comun al presedintilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Casei Nationale de Pensii Publice, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Prin prezentul proiect de ordin comun se stabilesc obligatiile care revin acestor oficii acreditate in aplicarea Procedurii de primire, prelucrare si transmitere a “Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
De asemenea, se reglementeaza si obligatiile care revin contribuabililor ale caror declaratii, in format electronic, nu au putut fi prelucrate de oficiile acreditate sau de catre organul fiscal competent.
Sursa: ANAF