Sa invatam din greselile altora: cele mai frecvente greseli in procesul de contractare a proiectelor POS DRU

Autor:
Aura Banica,
Coordonator Proiecte POS DRU, Bostina & Associates Financial Consulting
Bostina & Associates Financial Consulting are deja o experienta suficient de indelungata si suficient de consistenta in domeniul proiectelor europene si al contractarii finantarilor de la Uniunea Europeana, experienta care ne-a permis sa intocmim un catalog al celor mai frecvente greseli comise de beneficiari in procesul de accesare a banilor europeni.
Cum intelepciunea inseamna abilitatea de a invata din greselile altora, iar prostia – inabilitatea de a invata din propriile greseli, am compilat o lista a celor mai des intalnite greseli comise de beneficiarii aflati in stadiul de contractare a proiectelor. Evident ca ea nu este nici definitiva si nici exhaustiva.
Va prezentam, sintetic, principalele greseli ale beneficiarilor in procesul de contractare a proiectelor finantate in cadrul POS DRU:
Certificat constatator ORC:
- copie simpla (desi se solicita in original),
- formular incomplet,
- cu perioada de valabilitate expirata la depunerea documentelor,
- valabilitate sediu expirata;
Imputernicire Adunarea Generala a Actionarilor pentru persoana desemnata sa semneze contractul:
- copie simpla (desi se solicita in original),
- formular incomplet,
- lipsa semnaturilor si/sau a stampilelor;
Contul rezultatului exercitiului financiar:
- neconcordante intre inregistrarile din cererea de finantare si situatiile financiare prezentate,
- documente nevizate de Administratia Financiara,
- lipsa unor documente sau documente completate partial;
Certificate de atestare fiscala:
- atestare datorii peste limitele admise,
- decizii amanare/compensare/esalonare datorii,
- valabilitate expirata la momentul depunerii documentelor,
- copii simple, desi se solicitau originale;
CV-urile echipei de implementare a proiectului:
- nerespectarea formatului transmis,
- documente nesemnate, nedatate, neconcordante cu functiile mentionate in cererea de finantare,
- neprezentarea functiilor/rolurilor in proiect, respectiv activitatea/activitatile pentru implementarea carora sunt responsabili sau contribuie la realizarea lor,
- nerespectarea profilelor descrise in cererea de finantare, in ceea ce priveste experienta si pregatirea profesionala;
Documente suport (diplome, certificate, adeverinte) care sa certifice experienta declarata in CV:
- lipsa documentelor suport,
- documente incomplete,
- documente necertificate cu originalul;
Declaratie privind existenta resurselor administrative:
- lipsa unor documente,
- copie simpla, desi se solicita documentul in original,
- neconcordante cu mentiunile din cererea de finantare,
- declaratiile privitoare la numarul de angajati nu concorda cu datele din situatiile financiare inregistrate;
Nerespectarea conditionalitatilor financiare in intocmirea bugetului cererii de finantare;
Raport de audit:
- lipsa unui document,
- transmitere raport de cenzori;
Extras din Registrul Asociatiilor si Fundatiilor:
- lipsa unui document,
- copie simpla, cand se solicita originalul,
- inadvertente intre mentiunile certificatului si celelalte documente;
In cazul proiectelor cu parteneri transnationali:
- documente netraduse,
- documente incomplete.