Studiu KPMG: Combustibilul alternativ, specializarea vehiculelor si supra-productia contureaza o noua foaie de parcurs pentru industria auto

  • Planificarea urbana si specializarea vehiculelor dicteaza solutiile de mobilitate
  • Tehnologiile noi si siguranta imbunatatita sunt percepute ca avantaje cheie
  • Aliantele sunt percepute ca o solutie la modelul de afaceri in schimbare
  • Exportul catre alte piete este considerat drept o solutie pentru supra-productie, dar pietele emergente devin supraincarcate

 Nevoia crescuta din partea consumatorilor pentru vehicule specializate in Europa si America de Nord, si pentru masini sigure si necostisitoare in piete emergente precum China, i-au determinat pe actorii de pe pietele auto globale sa evalueze modalitatea optima de a raspunde nevoilor unui mediu ce trece prin schimbari dramatice. KPMG International a realizat cel de al 12-lea studiu anual global privind industria auto, in urma unui sondaj in randul personalului executiv din cadrul companiilor de varf din domeniu, la care au raspuns cum isi propun sa reactioneze la noile provocari si sa preia conducerea in domeniul inovarii  in urmatorii cinci ani, in conditiile unui lant de valori in schimbare.

  • Cititi studiul aici

“Acest studiu anticipeaza schimbarea”, a spus Dieter Becker, Global Head al KPMG pentru Industria Auto. “In 2004, s-a anticipat ca eficienta consumului de carburant va creste ca pondere in criteriile de cumparare; astazi, consumul de carburant este preocuparea primordiala a consumatorilor”.

“O noua foaie de parcurs pentru industria auto” este rezultatul sondajului realizat de KPMG la nivel global in randul personalului executiv din industria auto la care au participat peste 200 de producatori auto, furnizori si dealeri din domeniu. Intrebarile puse in cadrul sondajului s-au referit la provocarile si oportunitatile preconizate in preferintele consumatorilor, inovatiile tehnologice; noile modele de afaceri, oportunitatile de crestere si profitabilitate s pietele emergente in urmatorii 5-10 ani.

“In multe privinte, exista o piata globala structurata pe doua nivele”, a afirmat Becker. “Țarile mai mature incearca sa faca fata unei atitudini in schimbare fata de mobilitate, in timp ce in regiuni emergente din Asia, de exemplu, exista o presiune pentru a oferi o varietate de automobile unei populatii interesate intr-o mobilitate crescuta. Producatorii auto vor trebui sa reactioneze rapid pentru a raspunde acestor asteptari”.

Dupa cum spune Bill Bowman, Deputy Senior Partner la KPMG in Romania: “Intr-un mediu economic turbulent si cu un viitor nesigur, piata auto din Romania a profitat de oportunitati pentru a se remarca intre cele 27 de tari ale Uniunii Europene”. La nivel european, producatorul Dacia din Romania a devenit unul dintre jucatorii de varf din perspectiva vanzarilor in ianuarie 2011, cu o crestere de 19% fata de aceeasi luna a anului trecut. Dacia se situeaza pe locul trei, precedata doar de producatorul japonez Mitsubishi cu o crestere de 43% si de Alfa Romeo din Italia cu o crestere a vanzarilor de 39% comparativ cu ianuarie 2010. Aceste rezultate confirma pozitionarea producatorului roman printre producatorii auto cu cea mai rapida dezvoltare pe piata UE.

“In ceea ce priveste piata nationala, Romania pare sa fi gasit un antidot pentru recesiune, inregistrand o crestere de 24,8% la inmatricularile de masini noi in prima luna a anului in curs comparativ cu ianuarie 2010, conform informatiilor furnizate de Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA)”, a adaugat Bowman.

La nivel national, Dacia a ramas lider pe piata, triplandu-si numarul de unitati vandute fata de cel mai apropiat competitor in ianuarie 2011, conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Preferintele consumatorilor se indreapta spre vehicule specializate, “solutii de mobilitate”

Cresterea populatiei si urbanizarea stau la baza unei schimbari semnificative a intregului peisaj auto. O crestere a zonelor de emisii scazute si restrictionarea accesului in centrul oraselor ar putea fi doar inceputul, asa cum o demonstreaza orasele pietonale ca de exemplu, Masdar din Emiratele Arabe Unite.

Aceste trenduri emergente se regasesc cu preponderenta in raspunsurile participantilor la studiu, 73% dintre ei considerand ca vehiculele vor fi proiectate pentru scopuri specifice, si 76% mentionand ca designul vehiculelor va fi determinat de planificarea urbana.

In timp ce lumea asteapta vehiculele electrice, pentru care in prezent activitatea de cercetare – dezvoltare este foarte intensa, studiul a aratat ca “solutiile de asigurare a mobilitatii ” sunt percepute de unii respondenti ca avand potentialul de a schimba industria. In timp ce doar 9% dintre respondenti cred ca solutiile de mobiltiate vor reprezenta o parte semnificativa a strategiei lor, unii producatori, precum Daimler, Peugeot, BMW si altii deja fac investitii in acest domeniu.

Daniela Strusevici, Director in Departamentul de Audit al KPMG in Romania si coordonator al biroului din Timisoara, a afirmat: “In Romania, ambii producatori auto cat si numerosi furnizori de inalta calitate au investit si continua sa investeasca in centre de Cercetare si Dezvoltare. In urma emiterii Ordinului 2086/2010 pentru aprobarea normelor privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare dezvoltare la determinarea profitului, aceste companii au acum cadrul legal pentru a beneficia de o deducere suplimentara de 20% pentru cheltuieli eligibile investite in activitati de C&D. Producatorii auto si furnizorii de componente auto ar trebui sa profite de avantajul oferit de aceste masuri pentru a creste competitivitatea.

“O astfel de abordare progresista ar putea deveni un avantaj competitiv care va propulsa aceste companii intr-o pozitie de lider intr-un nou lant al valorilor industriei auto”, a completat Bowman. “Cei care detin schema de mobilitate ar putea fi aceiasi cu cei care detin piata”.

Odata cu aparitia solutiilor de asigurare a mobilitatii – si in conditiile in care eficienta consumului de carburant continua sa ramana fara echivoc criteriul cel mai important in achizitia unei masini, aproximativ 80% dintre respondenti spun ca vehiculele hibride si electrice vor avea partea leului in dezvoltarea oricarei categorii de vehicule in urmatorii cinci ani. Cu toate acestea, multi respondenti se asteapta ca guvernele sa joace in continuare un rol important, avand in vedere ca automobilele electrice nu vor deveni curand accesibile in lipsa unor subventii.

Noi tehnologii si schimbarea responsabilitatilor in lantul valorilor

Desi majoritatea respondentilor au spus ca automobilele electrice nu vor fi accesibile pentru piata larga in urmatorii cinci ani, investitiile in aceasta categorie sunt importante – dintre toate tehnologiile disponibile cu combustibil alternativ, aproape 90% dintre participanti intentioneaza sa investeasca in sisteme hibrid, baterii electrice sau celule de combustibil cu hidrogen in urmatorii cinci ani.

Presiunea pentru gasirea combustibililor alternativi si a tehnologiilor de propulsare hibrida va pune un accent si mai puternic asupra elementului de siguranta.

“Pe masura ce tot mai multe vehicule sunt actionate prin tehnologii noi”, a comentat Becker, “creste riscul unor alte pericole oferind atat furnizorilor, cat si producatorilor de echipamente originale sansa de a prelua conducerea in domeniul asigurarii sigurantei ca o cale de a obtine un avantaj competitiv vital.

In cursa pentru a ocupa locul intai in inovatia tehnologica in domeniul combustibililor alternativi, 68% dintre marii jucatori opteaza pentru o alianta strategica sau o asociere in participatiune cu furnizori, mai degraba decat sa caute capital si sa incerce pe cont propriu. Aceasta viziune este comuna mai ales in randul jucatorilor globali din regiunea Europei, Orientului Mijlociu si Asiei si a Americii; cei din Asia Pacific vor incerca cu cea mai mare probabilitate sa obtina imprumuturi pentru a finanta aceste investitii.

Aceste miscari ar putea avea implicatii semnificative asupra evolutiei lantului de valori din industria auto.

“Aliantele sunt o modalitate buna de a obtine acces la know-how tehnologic specializat, in plus fata impartirea costurilor si riscurilor”, a afirmat Bowman. “Aceasta situatie se aplica indeosebi tehnologiilor cu propulsare hibrida si electrica. Ceea ce trebuie remarcat este ca aceste actiuni comune ar putea sterge diferentele dintre furnizori si producatori”.

Jumatate dintre participantii la sondaj considera ca, in conditiile in care parteneriatul strategic joaca un rol atat de critic pentru o inovare tehnologica rapida, industria ar putea cunoaste o evolutie a lantului de valori cu o noua dinamica conturandu-se intre producatorii de echipamente originale, furnizori, jucatorii nou intrati pe piata si cei de nisa.

Aceste schimbari, despre care respondentii cred ca se vor desfasura pe parcursul mai multor ani, vor ridica noi intrebari ca de exemplu unde anume in lantul valorii brandul va ocupa locul dominant sau daca liderii in tehnologiile de propulsie hibrida vor fi producatorii de echipamente originale sau partenerii lor. Peste doua treimi dintre respondenti considera ca producatorii de echipamente originale vor fi cei care vor detine drepturile pentru tehnologia inovatoare in acest domeniu pana in 2020.

“In aceasta noua lume caracterizata de conditii de piata in schimbare, de evolutia furnizorilor si necesitatea de a inova rapid, acumularea de cunostinte devine obligatorie”, a adaugat Becker. “Cu toate acestea, producatorii auto trebuie sa inceapa sa se gandeasca la noi modele de afaceri pentru a-si pastra tehnologiile, know-how-ul si reputatia brandului. Raportul nostru le ofera cateva sugestii de astfel de modele”.

In ceea ce priveste profitabilitatea, majoritatea respondentilor cred ca producatorii de echipamente originale vor fi cei mai profitabili in urmatorii cinci ani. Desi respondentii nu percep in prezent serviciile financiare ca fiind printre cele mai profitabile segmente de afaceri ale industriei de automobile, acestea au un potential impresionant, in special in pietele emergente unde sectorul este relativ sub-dezvoltat, a adaugat Becker.

Supra-productia este o problema, dar exportul catre alte piete ofera o solutie

Pe masura ce producatorii auto se lupta cu schimbarile inevitabile care vor recontura viitorul sectorului, supra-productia continua sa reprezinte un motiv de ingrijorare serioasa atat in pietele mature, cat si in cele emergente. Aproape doua treimi dintre cei intervievati considera ca Statele Unite au cea mai mare supra-productie, urmate de Japonia si Germania. Foarte interesant este si estimarea ca India si China vor ajunge in aceeasi situatie in cel mult cinci ani.

”Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, o povara fiscala redusa, salarii competitive, personal tehnic cu o inalta calificare si investitiile anuntate de mari companii auto fac din Romania o destinatie atractiva pentru furnizorii de componente auto” a adaugat Daniela Strusevici.

“Supraproductia in China trebuie luata in considerare, dar daca nu investim in fabricile noastre atunci vom rata oportunitatile de vanzare. Este un risc pe care merita sa ni-l asumam”, a declarat Bernd Pichler, Managing Director Volkswagen China.

Majoritatea producatorilor auto considera ca cresterea exporturilor catre noi piete ar putea fi o solutie. Cu toate acestea, in conditiile in care numerosi producatori de echipamente originale isi construiesc fabrici in noi piete, oportunitatile de export ar putea fi limitate in viitor.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close