UE va consolida drepturile cetatenilor la protectie si asistenta consulara in tarile terte
In situatii de urgenta sau de criza, precum cele din Japonia, Libia sau Egipt, cetatenii UE aflati in strainatate au dreptul de a solicita asistenta de la orice consulat sau ambasada UE, in cazul in care statul membru din care provin nu este reprezentat in tara respectiva. De asemenea, statele membre ale UE au obligatia de a ajuta la evacuarea cetatenilor, in aceleasi conditii ca cele destinate propriilor cetateni. Tratatele UE si Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene garanteaza acest drept, care este un element esential al cetateniei UE. Protectia se refera si la situatii curente, cum ar cazul unui pasaport furat, al unui accident grav sau al unei probleme de sanatate. Cu toate acestea, multi dintre europeni nu cunosc existenta acestui drept. Având in vedere ca din ce in ce mai multi cetateni traiesc, calatoresc si muncesc in strainatate (europenii efectueaza in fiecare an peste 90 de milioane de calatorii in afara UE, iar peste 30 de milioane de europeni locuiesc in tari terte), este mai important decât oricând ca acest drept sa fie cunoscut. In Comunicarea de astazi privind politica in materie de protectie consulara in tarile terte, Comisia Europeana instituie actiuni concrete privind modul in care cetatenii UE pot fi sensibilizati cu privire la drepturile de care dispun. Anul viitor, Comisia va propune masuri de coordonare pentru a facilita protectia consulara cotidiana a cetatenilor. In plus, Comisia lanseaza in prezent un site internet specializat in domeniul protectiei consulare. Acest site furnizeaza adresele misiunilor consulare sau diplomatice in tarile din afara UE si ofera acces la serviciile de consultanta in materie de calatorie oferite de toate statele membre.
„Europenii fac eforturi sa sprijine persoanele din Japonia si Libia, care se confrunta cu situatii nationale de urgenta”, a afirmat Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisar european pentru justitie. „In contextul acestor provocari, putem vedea in actiune solidaritatea europeana. Statele membre se sprijina reciproc pentru a-si evacua cetatenii. Având in vedere ca din ce in ce mai multi cetateni ai UE muncesc si calatoresc in strainatate, este esential ca toti cetatenii sa stie unde si cum pot obtine ajutor in cazul unei situatii de criza, indiferent de locul in care se afla in lume si indiferent de cetatenia lor”.
Numarul cetatenilor UE care calatoresc in tari terte este in crestere, cu peste 90 de milioane de calatorii efectuate in 2008, fata de peste 80 de milioane in 2005. Peste 30 de milioane de cetateni ai UE s-au stabilit definitiv intr-o tara terta, insa toate cele 27 de state membre sunt reprezentate diplomatic doar in trei tari (Statele Unite, China si Rusia).
Sondajele de opinie arata ca europenii au asteptari mari de a obtine asistenta in strainatate. 62 % se asteapta la acelasi tip de ajutor din partea ambasadei unei tari UE ca si cel pe care l-ar primi de la ambasada propriei tari (a se vedea anexa). Cu toate acestea, multi europeni si functionari consulari nu sunt la curent cu dreptul la o astfel de protectie pe care il au cetatenii UE. Comisia va spori gradul de sensibilizare in rândul cetatenilor UE si al functionarilor consulari privind dreptul de a apela la ambasadele/consulatele altor state membre decât cele de origine, modul in care se pot obtine aceste facilitati si tipul de ajutor care poate fi oferit. Statele membre si-ar putea informa cetatenii in legatura cu acest drept la eliberarea noilor pasapoarte. 20 de state membre au decis deja sa urmeze aceasta abordare[1].
Evenimentele recente din Japonia, Libia si Haiti au demonstrat importanta sprijinului consular pentru cetatenii straini blocati in strainatate in situatii de criza. In momentul declansarii crizei, in Libia se aflau aproximativ 6 000 de cetateni ai UE, dar numai opt dintre statele membre au o reprezentanta in aceasta tara. La 9 martie 2011, erau inca prezenti 1 345 de cetateni ai UE. Ajutorul a fost coordonat prin teleconferinte si prin site-ul internet securizat al Centrului comun de situatii al UE. Statele membre au furnizat cetatenilor altor state membre documente de calatorie provizorii si au pus la dispozitia unor cetateni din afara UE locuri in aeronavele de evacuare. In Haiti, aproximativ 2 700 de cetateni ai UE au fost afectati de seismul din 2010, insa numai jumatate dintre tarile UE aveau acolo o reprezentanta diplomatica. In Japonia, unde singurele state fara reprezentanta sunt Malta si Cipru, aproximativ 1 000 de cetateni au contactat serviciile consulare nationale si au solicitat asistenta pentru a parasi Japonia. Germania a ajutat la evacuarea din orasul Sendai a cetatenilor germani si a cel putin 18 cetateni ai UE, cu ajutorul unui autobuz inchiriat.
Solidaritatea europeana a avut o importanta capitala in cazul acestor situatii de urgenta. In Libia, UE a actionat rapid si a activat mecanismul de protectie civila, care sprijina coordonarea si cofinantarea costurilor de transport pentru evacuare. Ca rezultat, Ungaria – pentru a da un exemplu – a transportat cu avionul din Tripoli 29 de români, 27 de maghiari, 20 de bulgari, opt germani, sase cehi si sase alti cetateni UE si din afara UE. Niciun cetatean UE nu ar trebui abandonat. Delegatiile UE, ca parte a Serviciului European de Actiune Externa, pot sensibiliza cetatenii cu privire la protectia statelor membre si pot oferi sprijin. Aceasta s-a intâmplat deja in timpul crizei din 2009 din Gaza, când aproape 100 de persoane au fost evacuate in autobuze blindate cu ajutorul delegatiei UE.
Având o importanta cruciala intr-o situatie de criza, dreptul la protectie consulara se refera si la situatii mai obisnuite, cum ar cazul unui pasaport pierdut sau furat, al unui accident grav sau al unei probleme de sanatate ori in urma suportarii consecintelor savârsirii unei infractiuni cu violenta. Cu toate acestea, legislatia statelor membre in materie consulara variaza. In functie de tara careia un cetatean UE decide sa i se adreseze, nivelul de protectie oferit poate sa difere. Statele membre pot acorda asistenta financiara in principal pentru sume mici (de exemplu, pentru un zbor de intoarcere acasa sau pentru cazare la hotel). Statul membru care ofera asistenta trebuie sa solicite autorizarea prealabila din partea tarii de origine, care apoi trebuie sa ramburseze statul membru care a oferit asistenta. Țara de origine a cetateanului poate apoi solicita rambursarea de la cetateanul in cauza.
Statele membre primesc compensatii si in cazul in care evacueaza cetateni UE nereprezentati. Cu toate acestea, normele actuale privind rambursarea nu sunt aplicate frecvent in practica. Pentru a asigura asistenta in mod egal pentru cetatenii UE nereprezentati si pentru a incuraja statele membre sa isi asume un rol mai activ in timpul crizelor in care nu sunt implicati cetatenii proprii, Comisia examineaza in prezent modul in care se pot facilita si simplifica in continuare procedurile de rambursare.
De asemenea, Comisia va prezenta propuneri legislative in urmatoarele 12 luni cu scopul de:
– a spori gradul de securitate juridica in ceea ce priveste domeniul de aplicare, conditiile si procedurile legate de protectia consulara si de a optimiza utilizarea resurselor, inclusiv in situatii de criza;
– a institui masurile de coordonare si cooperare necesare pentru a facilita protectia consulara cotidiana pentru cetatenii UE nereprezentati si de a aborda problema compensatiilor financiare in materie de protectie consulara in situatii de criza.
Context
Tratatele UE garanteaza tuturor cetatenilor UE dreptul la tratament egal in materie de protectie din partea autoritatilor diplomatice si consulare ale oricarui stat membru, atunci când calatoresc sau locuiesc pe teritoriul unei tari terte in care propria tara nu este reprezentata [a se vedea articolul 20 alineatul (2) litera (c) si articolul 23 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si articolul 46 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene]. In aproape toate tarile lumii, cel putin un stat al UE nu este reprezentat.
In Raportul privind cetatenia din luna octombrie 2010 (a se vedea IP/10/1390 si MEMO/10/525), Comisia s-a angajat sa sporeasca eficacitatea dreptului cetatenilor UE de a beneficia de asistenta in tari terte, inclusiv in situatii de criza, din partea autoritatilor diplomatice si consulare ale tuturor statelor membre, prin propunerea unor masuri legislative si prin mai buna informare a cetatenilor prin intermediul unui site internet specializat si al unor masuri de comunicare specifice.
[1] Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Franta, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, România, Slovenia, Suedia, Spania, Regatul Unit, Țarile de Jos, Ungaria.
Sursa: Comisia Europeana