Aplicarea deciziilor emise de autoritatile vamale se suspenda obligatoriu, cand exista temerea unui prejudiciu irecuperabil
Aplicarea deciziilor emise de autoritatile vamale se suspenda obligatoriu, cand exista temerea unui prejudiciu irecuperabil sau atunci cand exista motive intemeiate sa se creada ca decizia contestata nu este in sprijinul legislatiei vamale, avertizeaza consultantii Deloitte Tax.
„Spre deosebire de procedura generala de suspendare a aplicarii deciziei unei autoritati fiscale prevazuta de codul de procedura fiscala din Romania, care trimite contribuabilul direct in instanta, deciziile emise de autoritatile vamale fac obiectul unei proceduri simplificate de suspendare, potrivit legislatiei comunitare care este in acest caz direct aplicabila in toate statele membre”, spune Mihai Petre, Manager Taxe Vamale si Accize, Deloitte Tax.
Ce inseamna acest lucru? In primul rand, contribuabilul are dreptul de a beneficia de suspendarea aplicarii unei decizii inca din faza administrativa, fara a ajunge in fata instantei judecatoresti. In al doilea rand, legislatia comunitara obliga autoritatea vamala sa reanalizeze cauza si sa decida daca (1) exista motive intemeiate sa se creada ca decizia contestata nu este in sprijinul legislatiei vamale sau daca (2) aplicarea deciziei sale poate produce un prejudiciu irecuperabil pentru contribuabil sau nu.
In plus fata de posibilitatea de suspendare, tot legislatia comunitara ofera si scutirea de la garantarea drepturilor contestate solicitata de regula de organele vamale in astfel de cazuri, in conditiile in care o asemenea cerinta este probabil sa provoace dificultati grave de ordin economic sau social. Legiuitorul european a sesizat importanta coroborarii celor doua prevederi pentru ca ele sa poata proteja cu adevarat contribuabilul pana la solutionarea disputei.
„Bineinteles, decizia luata in urma unei reanalizari nu poate fi aleatorie, ea trebuie sa fie obiectiva si sa ia in considerare principiile enuntate de jurisprundenta Curtii Europene de Justitie date in acest sens. Mentionam aici Cazul C-130/95 Giloy, care ofera directii clare cu privire la ce inseamna ‘prejudiciu irecuperabil’ si in ce conditii poate fi el invocat de catre contribuabil (de exemplu, faptul ca aplicarea unei decizii va conduce inevitabil la lichidarea societatii in cauza este considerat de Curte drept ‘prejudiciu irecuperabil’)”, mai spune managerul Deloitte Tax.
De la data aderarii la UE, Romania este obligata sa aplice Regulamentele comunitare, inclusiv pe cel care a instituit Codul Vamal Comunitar, adica Regulamentul 2913/1992, ele avand un efect direct in toate statele membre.
Desi legislatia nationala (art. 268 din Legea 86 privind Codul Vamal al Romaniei) prevede posibilitatea contribuabilului de a cere suspendarea aplicarii unei decizii direct la autoritatea vamala, formularea folosita este „autoritatea vamala poate suspenda executarea acestei decizii”, ceea ce in practica duce la respingerea automata a cererii. Totusi, tonul folosit de Codul Vamal Comunitar (art. 244 (2) din Regulamentul 2913/92) este unul imperativ, respectiv „autoritatea vamala va suspenda executarea acestei decizii”.
„Aplicarea unitara a legislatiei comunitare poate avea loc efectiv in statele membre atunci cand fiecare contribuabil solicita autoritatilor fiscale si vamale sa ii fie respectate drepturile la care aceasta il indreptateste. Atunci cand constata ca ii sunt incalcate aceste drepturi, trebuie sa sesiseze Comisia Europeana”, spune Mihai Petre. „De aceea, recomandam contribuabililor aflati in fata unei decizii de la autoritatea vamala sa ia in considerare dreptul lor de a cere suspendarea aplicarii acesteia”.