Catalin Predoiu despre proiectul legii raspunderii disciplinare a magistratilor si consolidarea Inspectiei Judiciare, promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie si analiza eficientei sistemului judiciar

Proiectul legii raspunderii disciplinare a magistratilor si consolidarea Inspectiei Judiciare

  Ministerul Justitiei va propune Guvernului un proiect de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor si consolidarea Inspectiei Judiciare.

 Sursa de inspiratie a proiectului a fost legea spaniola, – dat fiind ca s-a derulat de catre Consiliul Superior al Magistraturii Programul de Twinning Light – Consolidarea Inspectiei Judiciare din Romania – raspunderea disciplinara – cu experti spanioli, fara ca acest demers sa fi imbracat forma unui act normativ. Am studiat insa si am avut in vedere si modul de structurare a acestei institutii in alte state europene, precum Franta, Germania, Olanda.

 Principalele schimbari preconizate sunt legate de consolidarea Inspectiei Judiciare.

 Inspectia Judiciara va functiona in continuare pe langa CSM, dar va avea personalitate juridica si va fi ordonator principal de credite.

 Lucrarile cu care este sesizata inspectia vor fi repartizate aleatoriu, iar procedurile vor fi simplificate.

 Titularii actiunii disciplinare vor fi:

 a)     in cazul raspunderii disciplinare a judecatorilor, Inspectorul Sef al Inspectiei Judiciare, inspectorii, Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul Justitiei;

b)     in cazul raspunderii disciplinare a procurorilor, Inspectorul Sef al Inspectiei Judiciare, inspectorii, Procurorul General al PICCJ, ministrul Justitiei.

 Doresc sa insist asupra faptului ca extinderea titularilor actiunii disciplinare reprezinta o solutie echilibrata, avand in vedere necesitatea intaririi disciplinei profesionale.

 De asemenea, subliniez faptul ca, in statele europene, ministrul Justitiei este titular al actiunii disciplinare, calitate partajata sau nu, in functie de sistemul adoptat de fiecare stat. Solutia din legea noastra din 2004, in care ministrul Justitiei nu este titular al actiunii disciplinare este o particularitate in Europa si a reprezentat o solutie gresita, care si-a produs efectele nedorite in ultimii ani in special.

 Se consacra dreptul de recurs in favoarea inspectorilor in raport cu Hotararile pronuntate de Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii.

 Va fi extinsa sfera abaterilor disciplinare si se va modifica sistemul de sanctiuni disciplinare.

 Desigur, proiectul va cuprinde si alte noutati tehnice, care vor fi prezentate si discutate in cadrul dezbaterilor publice.

 As dori sa multumesc CSM, asociatiilor profesionale si magistratilor din sistem care au trimis Ministerului materiale si sugestii.

 Doresc, de asemenea, sa multumesc senatorului Iulian Urban, care a sprijinit institutional initiativa noastra si impreuna cu care am discutat unele solutii, ca si altor colegi din sfera executiva care si-au adus aportul, nu in ultimul rand echipei din Minister care a lucrat la proiect si comisiilor de specialitate ale celor doua camere ale Parlamentului.

 Proiectul este in stadiu de finalizare si corectura si va fi pus in dezbatere publica cel tarziu marti, 14 iunie.

  Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie

 Ministerul Justitiei este gata sa promoveze in Guvern un proiect de ordonanta de urgenta pentru rezolvarea problemei promovarii judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ).

 Ministerul este pregatit sa ia aceasta masura, datorita faptului ca timp de mai bine de 7 luni nu s-a putut ajunge la un consens intre Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) si ICCJ, in legatura cu modalitatea de promovare la ICCJ.

 Conducerea ICCJ a solicitat in repetate randuri promovarea de noi judecatori la ICCJ, in special pentru Sectia Penala. Conducerea CSM a solicitat o procedura mai transparenta si mai corecta pentru recrutarea acestora. Consensul a fost gasit in urma medierii Ministerului Justitiei si a fost exprimat in proiectul de lege adoptat de Guvern si aflat in prezent in dezbaterea Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor.

 Acest consens a fost insa rupt in urma solicitarii ICCJ de a impune un aviz conform pentru promovarea judecatorilor de catre CSM. Acest aviz conform echivaleaza practic cu mutarea centrului de greutate a deciziei privind promovarea, de la CSM catre ICCJ.

 ICCJ nu a acceptat revenirea la consensul initial in jurul proiectului.

 Blocajul creat poate conduce la amanarea sine die a adoptarii proiectului, a promovarii judecatorilor,  si mentinerea in functiune a unei proceduri de recrutare care nu ofera garantii de transparenta si corectitudine.

 S-a produs deja o intarziere care poate afecta atat functionarea justitiei, cat si concluziile Raportului de tara.

 Fata de aceasta situatie de blocaj trebuie sa intervenim. In calitate de institutie cu initiativa legislativa, Ministerul Justitiei are responsabilitatea interventiei pentru rezolvarea problemei.

 Vom trimite astazi proiectul OUG catre CSM pentru avizare.

 Proiectul ordonantei de urgenta va avea in linii mari continutul normativ al proiectului de lege similar trimis de Guvern Parlamentului. 

 Reamintesc principiile care stau la baza proiectului: 

  1. Cerinta de vechime in functia de magistrat

–          se preconizeaza o vechime in functia de judecator/procuror de cel putin  15 ani, careia i se alatura conditia ca magistratul candidat  sa fi indeplinit cel putin 5 ani functia de judecator/procuror la curtea de apel/parchetul corespunzator  din ultimii 10 ani  de activitate.

 2. Evaluarea si verificarea pregatirii profesionale a candidatilor este atribuita unei comisii alcatuita din 3 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, numita de Consiliul Superior al Magistraturii.

 3. Rezultatul evaluarii si verificarii pregatirii profesionale se consemneaza intr-un  raport motivat  si aprobat  de Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care va fi inaintat Consiliului Superior al Magistraturii.

 4. Evaluarea competentelor  socio-umane ale candidatilor, inclusiv a aspectelor de integritate  cade in sarcina Consiliului Superior  al Magistraturii, care beneficiaza si de pozitia exprimata de un psiholog, care asista  la interviul sustinut  de candidat, in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

 5. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii  dispune  motivat, prin Hotarare, asupra promovarii, conform Constitutiei.

 Pentru a oferi toate detaliile legate de imprejurarile in care facem aceasta propunere, anexam o cronologie recenta a problematicii promovarii in functia de judecator la ICCJ.

 As dori sa multumesc magistratilor de la ICCJ si CSM care s-au implicat in redactarea proiectului initial, echipei ministerului si Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor, care a facut la randul ei eforturi substantiale pentru ajungerea la o solutie fezabila.

  Analiza eficientei sistemului judiciar

 Ministerul Justitiei continua activitatile preparatorii pentru lansarea programului analizei eficientei sistemului judiciar.

 In acest context, ma voi intalni maine cu domnul François Rantrua, managerul de tara in Romania al Bancii Mondiale, si domnul Peter Harrold, director al Bancii Mondiale pentru Europa Centrala, Tarile Baltice si Regiunea Asiei Centrale.

 Discutiile noastre vor viza elementele structurale ale proiectului.

 Dorim sa ne asiguram ca echipa Bancii Mondiale va include specialisti cu experienta.

 Dupa cum stiti, acest studiu a fost solicitat de Comisia Europeana prin rapoartele de tara ale Mecanismului de Cooperare si Verificare.

 In opinia noastra, studiul se impune cu necesitate, pentru a evalua eficienta institutiilor din justitie dupa 7 ani de la reorganizarea functionala efectuata prin legile din 2004.

 Obiectivele studiului sunt: 

  1. analiza organizarii si functionarii institutiilor din sistemul judiciar;
  2. managementul resurselor sistemului (resurse umane, resurse materiale);
  3. procesele suport ale sistemului.  

Programul va avea o durata de 9 luni de la lansarea sa.

 In prezent, Ministerul parcurge procedurile pentru obtinerea finantarilor si structurarea operatiunilor si activitatilor echipei de proiect.

Sursa: Ministerul Justitiei

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close