Antitrust: raportul privind pretul automobilelor arata, in 2010, o reducere a diferentelor de pret pentru automobilele noi in UE

Ultimul raport al Comisiei Europene privind preturile automobilelor arata ca, in 2010, acestea au scazut cu 2,5%, in termeni reali, in intreaga Uniune Europeana, in paralel cu o usoara convergenta a preturilor de catalog pentru automobilele noi. Aceste tendinte pe termen lung in materie de preturi se inscriu in directia deciziei adoptate anul trecut de catre Comisie, conform careia regulile specifice in materie de concurenta pentru vanzarea automobilelor noi nu mai sunt justificate.

Ma bucura sa constat ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de concurenta existenta pe pietele de vanzare a automobilelor noi si de o scadere semnificativa a preturilor in termeni reali. Faptul ca diferentele de pret intre statele membre au continuat sa scada este un indicator pozitiv al concurentei transfrontaliere. De asemenea, sunt incantat sa observ ca, pentru prima data in decursul unui deceniu, preturile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparatie si de intretinere au incetat sa creasca, semn ca sectorul a inteles noile reguli ale jocului” a declarat Joaquín Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.

In general, diferentele de pret pentru autoturisme intre statele membre au scazut, astfel cum rezulta din preturile de catalog ale producatorilor. Insa diferentele raman ridicate in anumite cazuri, ceea ce conduce la realizarea de economii importante pentru consumatorii care efectueaza achizitii transfrontaliere. In zona euro, indicatorul diferentelor de pret a ramas neschimbat (a se vedea tabelul 1).

Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, fata de cresterea cu 2,8% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere puternica a preturilor reale la automobile de 2,5%.

In total, 24 de tari ale UE au inregistrat o scadere a preturilor reale la automobile (a se vedea tabelul 1). Preturile au ramas stabile in alte doua tari (+0,2% in Italia si in Malta), dar au crescut in Portugalia (+2,6%). Totusi, trebuie notat faptul ca, in cazul Portugaliei, cumparatorii au beneficiat in anul precedent de o scadere a preturilor reale ale automobilelor superioara mediei (-6,7%).

Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) si Republica Ceha (-9,0%). In Polonia, preturile au scazut cu 5,6%. In ceea ce priveste pietele mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Regatul Unit (-3,7%), in timp ce in Germania, Spania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% si, respectiv, -0,9%).

Scaderea preturilor reale ale automobilelor in intreaga UE confirma o tendinta observata de peste zece ani, care arata ca, in randul producatorilor de automobile noi pe piata, concurenta functioneaza.

 

Preturile reale ale serviciilor de reparatie si intretinere, care crescusera in decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflatiei, nu au mai crescut in 2010.

Raportul privind preturile automobilelor

Raportul privind preturile automobilelor se inscrie in cadrul monitorizarii de catre Comisie a sectorului autovehiculelor. El prezinta preturile de catalog pentru cele mai vandute 89 de modele de automobile, reprezentand 26 de marci de pe intreg teritoriul UE. Raportul permite consumatorilor sa compare preturile automobilelor in Europa si sa valorifice oportunitatile pe care le ofera piata unica a UE.

Un memorandum care contine o analiza suplimentara privind evolutiile preturilor este disponibil la adresa:

http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html

Regulile in materie de concurenta in sectorul automobilelor

In iunie 2010 aintrat in vigoare un nou cadru legislativ in materie de concurenta pentru sectorul automobilelor (a se vedea IP/10/619 si MEMO/10/217). Noul cadru legislativ are drept obiectiv principal consolidarea si imbunatatirea concurentei pe pietele post-vanzare (reparatie si intretinere), care reprezinta o parte semnificativa a costurilor legate de detinerea unui automobil pe parcursul duratei sale de viata. Noile reguli vor facilita lupta impotriva anumitor practici, precum refuzurile de transmitere a informatiilor tehnice catre atelierele independente sau folosirea necorespunzatoare a garantiilor. Pe de alta parte, producatorii de automobile vor fi in masura sa isi organizeze retelele de vanzari de o maniera optima, intrucat experienta dovedeste existenta unei concurente acerbe intre diferitele marci.

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close