Studiu KPMG: Majoritatea liderilor in afaceri din Europa si Orientul Mijlociu considera ca moneda unica va supravietui crizei actuale

feature photo

Majoritatea liderilor in afaceri din Europa si Orientul Mijlociu (64%) sunt de acord ca Europa a atins apogeul ca supraputere economica si politica mondiala si ca importanta sa va scadea in anii urmatori, reiese dintr-un sondaj realizat de KPMG in cadrul caruia au fost intervievati peste 1.500 de directori executivi si financiari din 22 de tari din Europa (inclusiv Romania) si Orientul Mijlociu. In ciuda problemelor economice si politice actuale cu care se confrunta Europa, aproape doua treimi dintre respondenti (64%) sunt de parere ca EURO, in forma sa actuala, va mai exista si peste 5 ani.

Jeremy Kay, Partner al Operations Strategy Group din cadrul KPMG comenteaza: “Liderii politici si cei din afaceri cunosc foarte bine problemele cu care Europa, ca uniune economica si politica, se confrunta. Deja toata lumea stie ca aceasta criza a datoriilor in economiile periferice ale zonei euro ridica probleme serioase si ca pentru a ramane in aceasta zona vor fi necesare ajustari serioase de salarii/pret pentru a reinstaura competitivitatea, in plus fata de masurile de austeritate impuse finantelor publice.”

“Un stat care ar cauta sa-si rezolve problemele renuntand la moneda unica ar trebui sa se astepte la penalitati serioase. Repercusiunile pentru celelalte economii din zona euro ar fi uriase si rezultatele sondajului reflecta convingerea ca trebuie sa existe suficienta vointa politica pentru a se evita o astfel de situatie si pentru a impiedica o alta criza financiara la o scara similara cu Lehman. In ceea ce priveste pozitia Europei, majoritatea liderilor in afaceri recunosc ca in prezent are loc o deplasare de putere catre pietele in curs de dezvoltare si cele emergente, dar aceasta nu inseamna in mod necesar ca situatia este atat de sumbra pentru Europa. Termenul cheie in acest caz este ”relativ”. Cresterea globala nu este un joc in care castigul unui participant compenseaza exact pierderea altuia si nu exista nici un motiv pentru care Europa ar trebui sa piarda tot doar pentru ca alte tari au perspective de crestere mai bune. De fapt, o crestere robusta pe pietele emergente ar trebui sa contribuie la cresterea pietelor in Europa. Este mai mult decat probabil ca Europa s-ar afla intr-o situatie economica mult mai buna daca situatia la nivel mondial nu ar continua sa fie in declin.”

 Sondajul realizat de KPMG in randul liderilor in afaceri din Europa si Orientul Mijlociu prezinta o imagine interesanta asupra problemelor majore si subiectelor de actualitate din 15 sectoare. In mod deloc surprinzator,majoritatea respondentilor din toate tarile si toate sectoarele economice sunt ingrijorati de cresterea recenta a pretului petrolului si a produselor de larg consum iar 60% dintre acestia sunt de parere ca aprecierea preturilor va continua sa fie o piedica in calea redresarii economice.

 Dintre principalele masuri pentru societatile lor, prima pe lista indicata de respondenti a fost ”modificarea operatiunilor pentru a realiza eficiente de cost (51 %), urmata de “imbunatatirea gestionarii lichiditatilor si a fondului de rulment”(42 %). Al treilea demers de interes a fost ”exploatarea oportunitatilor de crestere prin tranzactii de succes” (36 %), un semn clar ca fuziunile si achizitiile sunt din nou in centrul interesului si pe numeroase agende de lucru.

 Jeremy Kay comenteaza: “Raspunsurile indica foarte bine in care parte a ciclului economic ne aflam. Acestea arata ca multe organizatii continua sa se concentreze pe valorile traditionale. Previziunile de crestere sunt criticate, conducand astfel la imprevizibilitatea oportunitatilor, si prin urmare cei aflati in pozitii executive se agata de singurul lucru pe care il pot controla – costurile propriilor operatiuni. Pana in prezent, multe organizatii au reusit sa reduca cheltuielile legate de utilizarea totala a capacitatii de productie, ca de exemplu costurile cu salariatii, cu stocurile etc. Acum insa, trebuie sa mearga mai departe si sa identifice cum pot eficientiza baza de cost astfel incat atunci cand in sfarsit va avea loc aceasta crestere, profiturile sa depaseasca investitiile.”

 “Atentia reinnoita de care se bucura activitatea tranzactionala sugereaza ca cresterea organica este inca dificil de atins si prin urmare organizatiile se indreapta spre achizitii pentru a se dezvolta. In general, pe piata Fuziunilor & Achizitiilor exista in prezent volum – dar nu valoare. Odata ce ultimele urme de pesimism sau teama de noi surprize se va atenua, am putea fi martorii unui numar sustinut de tranzactii de mare valoare, si astept sa vedem aceasta schimbare intr-o perioada de luni si nu ani. Pregatirea organizatiei dumneavoastra pentru schimbari majore” (33 %), ”abordarea riscurilor la nivelul intregii organizatii“ (30 %), au figurat de asemenea printre primele teme pe agenda de lucru a organizatiilor.

 Sondajul prezinta in detaliu rezultatele primite de la fiecaretaraparticipanta din 15 sectoare diferite de activitate, furnizand astfel informatii in legatura cu aspecte specifice fiecarui sector si fiecarei tari.

 Liderii in afaceri dinRomaniacare au participat la sondaj au avut in general pareri similare celor exprimate de respondentii din alte tari cu privire la prioritatile urmarite in vederea redresarii economice. S-a pus totusi un mai mare accent pe nevoia de a imbunatati gestionarea lichiditatilor si a fondului de comert (subliniata ca prioritate de 19% dintre respondentii dinRomaniacomparativ cu 14% in cadrul intregului sondaj). Liderii in afaceri dinRomaniaau subliniat, de asemenea, nevoia de schimbare a operatiunilor pentru a realiza eficiente de cost (un aspect considerat important de 22 % inRomaniacomparativ cu 17 % la nivel global).

 Daniela Nemoianu, Partener Executiv la KPMG in Romania explica: “Studiul arata ca societatile romanesti s-au adaptat in general bine la provocarile economice din ultimii cativa ani, cand a avut loc tranzitia de la boomul economic post-aderare la recesiune. Imbunatatirea fluxului de numerar si adaptarea operatiunilor pentru a raspunde unor nevoi diferite au fost esentiale pentru a face fata recesiunii si pentru a putea beneficia de redresarea economica, atunci cand aceasta va avea loc.”

 Șerban Toader, Senior Partner la KPMG in Romania adauga: “Recesiunea globala a afectat si economia Romaniei, dar programul de reforme sustinut de FMI, Uniunea Europeana si Banca Mondiala a contribuit la atenuarea dezechilibrelor si pregatirea terenului pentru adoptarea masurilor de redresare. Mai exista insa probleme de rezolvat. In mod deosebit, guvernul trebuie sa ia masuri pentru a imbunatati rata de absorbtie a fondurilor europene si a le utiliza pentru sustinerea proiectelor de infrastructura, de care este atat de mare nevoie intara. Dar exista cu certitudine un potential de crestere. Un raport recent al Bancii Mondiale a sugerat ca Romania are sanse sa fie prima tara intre cele zece state emergente din Europa de Est ale Uniunii Europene care se va dezvolta in viitorul apropiat , ceea ce inseamna numeroase oportunitati pentru investitori”.

 Daca ne uitam la sectoarele de activitate mentionate in cadrul sondajului, vom avea o imagine asupra problemelor specifice fiecarui domeniu economic.

 De exemplu, majoritatea covarsitoare a producatorilor care au participat la sondaj au fost de parere ca agenda de dezvoltare in viitor va fi caracterizata de o serie de factori ca de exemplu continuarea globalizarii si patrunderea pe pietele emergente (90 %). Respondentii au fost de acord ca principala caracteristica a viitoarelor lanturi de aprovizionare va fi o flexibilitate crescuta si capacitatea de a opri si a relua imediat procesul de aprovizionare.
Majoritatea executivilor din sectorul media & telecomunicatii (81 %) au subliniat nevoia urgenta de a depasi trecutul analog si a rescrie modelele de afaceri pentru a reusi in lumea digitala a viitorului.

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close