Masuri dure de combatere a utilizarilor abuzive ale informatiilor privilegiate si a manipularilor pietei

In ultimii ani, pietele financiare au trecut printr-un proces accelerat de globalizare, ceea ce a creat conditii propice pentru dezvoltarea unor noi platforme si tehnologii de tranzactionare. Din pacate, acest lucru a condus si la aparitia unor noi posibilitati de manipulare a pietelor. In cadrul demersurilor sale de consolidare si crestere a transparentei pietelor financiare, Comisia Europeana a adoptat astazi o propunere de regulament privind utilizarile abuzive ale informatiilor privilegiate si manipularile pietei (abuzul de piata). Propunerea vizeaza actualizarea si consolidarea cadrului existent, pentru a garanta integritatea pietei si protectia investitorilor prevazute de Directiva privind abuzul de piata (2003/6/EC). Noul cadru va asigura concordanta reglementarilor in vigoare cu evolutiile pietei, va accentua masurile de combatere a abuzului de piata pe pietele instrumentelor derivate pe marfuri si ale altor instrumente derivate conexe, va consolida competentele entitatilor de reglementare in materie de investigare si sanctionare si va reduce complexitatea procedurilor administrative aflate in sarcina emitentilor din categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
Michel Barnier, Comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat in legatura cu acest subiect: „Abuzul de piata este o abatere care lasa in urma victime. Prin distorsionarea preturilor de pe piata, utilizarile abuzive ale informatiilor privilegiate si manipularile pietei submineaza increderea investitorilor si integritatea pietei. Prin largirea si consolidarea cadrului legislativ si prin extinderea competentelor si inasprirea sanctiunilor aflate la indemana autoritatilor de reglementare, masurile propuse astazi le vor oferi acestora instrumentele necesare pentru a asigura corectitudinea si transparenta pietelor.”
Scopul propunerii prezentate astazi este sa adapteze normele UE la noua realitate a pietei, mai ales prin extinderea domeniului lor de aplicare la instrumente financiare tranzactionate numai pe noi platforme si extrabursier (over the counter – OTC), nefiind reglementate de legislatia UE, si prin adaptarea normelor la noile tehnologii. Propunerea clarifica faptul ca interdictiile se refera la abuzurile de piata care se produc pe pietele de marfuri si de instrumente derivate conexe si consolideaza cooperarea dintre entitatile de reglementare a acestor piete. Propunerea include o serie de masuri menite sa asigure accesul autoritatilor de reglementare la informatiile de care au nevoie pentru a detecta si sanctiona abuzul de piata. Deoarece sanctiunile aflate in prezent la dispozitia autoritatilor de reglementare nu au, de cele mai multe ori, efecte disuasive, propunerea introduce o armonizare mai accentuata si mai stricta a sanctiunilor, inclusiv in ceea ce priveste eventualele sanctiuni penale, care fac obiectul unei propuneri separate, dar complementare (a se vedea si IP/11/1218). Pentru a raspunde preocuparilor exprimate in legatura cu faptul ca legislatia UE reprezinta o bariera in calea accesului pe pietele financiare, greu de trecut de catre emitentii din categoria intreprinderilor mici si mijlocii, propunerea adapteaza in acelasi timp, in mai multe privinte, si normele aplicabile IMM-urilor.
 
Obiectivele revizuirii:
In pas cu evolutiile pietei: Cadrul de reglementare oferit de directiva initiala privind abuzul de piata a fost depasit de dezvoltarea noilor platforme de tranzactionare, a tranzactiilor OTC si a noilor tehnologii, cum ar fi tranzactionarea de inalta frecventa (high frequency trading – HFT). Noua propunere extinde domeniul de aplicare al legislatiei UE existente la instrumentele financiare tranzactionate numai in cadrul sistemelor multilaterale de tranzactionare (multilateral trading facilities – MTF), al altor sisteme organizate de tranzactionare (organised trading facilities – OTF) si extrabursier, astfel incat in sfera de aplicare a legislatiei privind abuzul de piata sa intre tranzactiile desfasurate pe toate platformele si cu toate instrumentele financiare. Propunerea aduce totodata precizari cu privire la strategiile HFT care constituie manipulari interzise ale pietei, cum ar fi, de exemplu, transmiterea de ordine fara a avea intentia de a efectua tranzactii, ci cu scopul de a perturba sistemul de tranzactionare („quote stuffing”). Pietele de marfuri au devenit din ce in ce mai globale si mai interconectate cu pietele instrumentelor derivate, fapt care a permis aparitia unor noi posibilitati de abuz transfrontalier si pe mai multe piete simultan. Domeniul de aplicare a legislatiei este asadar extins la abuzurile care apar pe pietele de marfuri si de instrumente derivate conexe.
Consolidarea competentelor autoritatilor de reglementare in materie de investigare si sanctionare: Propunerea extinde totodata obligatiile de raportare a tranzactiilor suspecte pentru a include si ordinele neexecutate si tranzactiile OTC suspecte. Ea confera autoritatilor de reglementare dreptul de a obtine de la operatorii de telecomunicatii informatii referitoare la schimburile de date si convorbirile telefonice sau de a accesa documente sau locatii private, in cazul in care exista banuieli intemeiate legate de utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate sau de manipulari ale pietei. Pentru a avea acces la sedii private este necesar un mandat judecatoresc prealabil. Propunerea prevede, de asemenea, obligatia statelor membre de a-i proteja pe informatori si stabileste norme comune in ceea ce priveste oferirea de stimulente pentru raportarea informatiilor referitoare la abuzul de piata. In fine, se introduce o noua infractiune, „tentativa de manipulare a pietei”, pentru a li se permite autoritatilor de reglementare sa impuna sanctiuni in cazul in care se incearca manipularea pietei, insa fara succes in tranzactionarea efectiva.
Se propun principii comune, mai ales in ceea ce priveste valoarea amenzilor, care nu trebuie sa fie mai mica decat profitul obtinut in urma abuzului de piata, in cazul in care acesta poate fi determinat; de asemenea, amenda maxima nu trebuie sa fie mai mica decat dublul profitului astfel obtinut. In paralel, propunerea de directiva privind sanctiunile penale pentru abuzul de piata prevede obligatia statelor membre de a introduce sanctiuni penale pentru infractiunile de utilizare abuziva a informatiilor privilegiate si manipulare a pietei in cazurile in care sunt comise intentionat.
Reducerea sarcinilor administrative care le revin emitentilor din categoria IMM-urilor: Cerintele privind comunicarea de informatii impuse emitentilor de pe pietele IMM-urilor vor fi adaptate la nevoile acestora, iar emitentii de pe aceste piete vor fi scutiti de obligatia de a elabora liste cu persoanele care au acces la informatii privilegiate, cu exceptia cazului in care autoritatile de supraveghere formuleaza alte cerinte in acest sens. In acelasi timp, va creste si pragul pentru raportarea tranzactiilor efectuate de personalul de conducere.
 
Etapele urmatoare
Propunerea urmeaza sa fie prezentata Parlamentului European si Consiliului pentru negociere si adoptare. Dupa adoptare, regulamentul se va aplica la 24 de luni de la data intrarii in vigoare.
Despre abuzul de piata
Utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate se refera la situatia in care o persoana efectueaza tranzactii cu instrumente financiare aflandu-se in posesia unor informatii din interior, de natura sa influenteze preturile, referitoare la instrumentele respective. Manipularea pietei are loc atunci cand o persoana manipuleaza in mod artificial preturile instrumentelor financiare prin practici precum raspandirea de informatii sau zvonuri false si desfasurarea de tranzactii cu instrumentele respective. Impreuna, aceste practici sunt cunoscute sub numele de abuz de piata.
A se vedea si MEMO/11/715

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close