Curtea de Conturi Europeana: „Modul in care este controlat regimul vamal 42 este de natura sa previna si sa detecteze evaziunea in materie de TVA?”

Curtea de Conturi Europeana publica Raportul special nr. 13/2011 „Modul in care este controlat regimul vamal 42 este de natura sa previna si sa detecteze evaziunea in materie de TVA?”

Regimul vamal 42 este mecanismul utilizat de un importator din Uniunea Europeana (UE) cu scopul de a obtine o scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata (TVA) si se aplica atunci cand marfurile importate din afara UE intr-un stat membru urmeaza sa fie transportate catre un al doilea stat membru. În astfel de cazuri, TVA-ul este exigibil in acest din urma stat, si anume statul membru de destinatie. Exista riscul ca marfurile care fac obiectul importurilor respective sa ramana in statul membru de import fara sa se plateasca TVA sau sa fie consumate in statul membru de destinatie fara ca, in acest din urma stat, sa se colecteze TVA-ul aferent.

Prin intermediul acestui audit al performantei, Curtea de Conturi Europeana (CCE) a examinat daca exista un cadru de reglementare corespunzator in combaterea evaziunii in materie de TVA in ceea ce priveste regimul vamal 42. Curtea a elaborat un model de control pentru a examina daca exista o buna gestionare a acestei scutiri de TVA in cele sapte state membre de import auditate (Belgia, Danemarca, Spania, Franta, Austria, Slovenia si Suedia). De asemenea, Curtea a adresat intrebari celor 21 de state membre de destinatie a bunurilor care au fost transportate si care erau cuprinse in esantion pentru a verifica daca TVA-ul a fost intr‑adevar colectat in aceste state.

Curtea a constatat ca aplicarea regimului vamal 42 a dus la pierderi semnificative pentru bugetele nationale. Judecand pe baza rezultatelor testelor efectuate pe esantion, cuantumul extrapolat al pierderilor in 2009 este de aproximativ 2 200 de milioane de euro. Aceasta reprezinta 29 % din TVA-ul aplicabil in mod teoretic la baza de impozitare a tuturor importurilor efectuate sub regimul vamal 42 in 2009 in cele sapte state membre selectate. Din cuantumul pierderilor aferente anului 2009, 1 800 de milioane de euro s‑au inregistrat in cele sapte state membre de import auditate, iar 400 de milioane de euro s‑au inregistrat in cele 21 de state membre de destinatie a bunurilor importate cuprinse in esantion.

Curtea a luat nota de faptul ca Comisia a propus o serie de imbunatatiri in ceea ce priveste cadrul de reglementare al UE. Cu toate acestea, mai sunt necesare ameliorari. Cadrul de reglementare nu asigura o gestionare uniforma, la nivelul autoritatilor vamale, a acestei scutiri de TVA si nici nu garanteaza faptul ca informatiile privind aceste operatiuni sunt intotdeauna puse la dispozitia autoritatilor fiscale din statul membru de destinatie. Toate aceste deficiente pot fi exploatate de evazionisti.

De asemenea, Curtea a constatat ca, in statele membre, controlul prezenta deficiente. Statele membre nu asigura faptul ca sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea scutirii. Autoritatilor fiscale nu le sunt puse la dispoziție informatii esentiale pentru a se asigura faptul ca plata TVA-ului are loc in final. Mai mult, autoritatile fiscale nu exploateaza toate posibilitatile oferite de informatiile de care dispun pentru a detecta si a preveni evaziunea in materie de TVA. Nu in ultimul rand, nu exista niciun acord cu privire la impunerea raspunderii in solidar in cazul neraportarii de informatii privind acest tip de operatiuni intracomunitare.

Curtea recomanda Comisiei sa intreprinda urmatoarele masuri:

sa modifice dispozitiile de aplicare a Codului Vamal Comunitar cu scopul de a introduce comunicarea uniformizata a datelor complete privind TVA pentru fiecare transport care urmeaza a fi realizat;

importatorii ar trebui sa raspunda in solidar pentru pierderea de TVA din statul membru de destinatie in situatia in care acestia nu depun, in timp util, declaratia privind TVA;

sistemele electronice de vamuire ale statelor membre ar trebui sa efectueze o verificare automata a datelor privind TVA;

sa creeze un profil de risc la scara UE pentru aceste importuri si

sa se modifice legislatia pentru a imbunatati schimbul de informatii necesare pentru colectarea in mod corect a TVA-ului in statul membru de destinatie.

Se poate concluziona ca modul in care este controlat regimul vamal 42 nu este de natura sa previna si sa detecteze evaziunea in materie de TVA.

 

Sursa: Comisia Europeana

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close