Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala
In M. Of. nr. 921 din 23 decembrie 2011 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala.
Din cuprins:
Avand in vedere prevederile art. 107 din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, pentru activitatea de stabilire si plata a beneficiilor de asistenta sociala asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si pentru activitatea de inspectie, se pot organiza institutii de specialitate, cu sau fara personalitate juridica, in scopul realizarii unui sistem unitar de administrare a beneficiilor de asistenta sociala si de evaluare, monitorizare si control in domeniul asistentei sociale, care pot functiona ca institutii publice cu structuri la nivel central si, dupa caz, cu servicii deconcentrate la nivel teritorial, iar organizarea, functionarea si finantarea acestor structuri se fac prin acte normative la nivel de lege.
Intrucat implementarea prevederilor Legii nr. 292/2011 se realizeaza incepand cu anul 2012, este necesara reorganizarea cat mai urgenta a cadrului institutional in domeniul administrarii beneficiilor de asistenta sociala si activitatii de inspectie sociala.
In acest context, Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale se va reorganiza prin preluarea de la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a activitatii de inspectie sociala, noua institutie rezultata urmand sa poarte denumirea “Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala”, institutie care va exercita atat atributiile prezente ale Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, cat si pe cele de inspectie sociala.
Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala trebuie sa asigure o mai buna gestionare a sistemului de beneficii de asistenta sociala, certificat printr-o activitate riguroasa de control si inspectie, astfel incat, in prezentul context marcat de constrangeri bugetare, beneficiile sa ajunga la persoanele care au cea mai mare nevoie de acestea.
Neadoptarea acestui act normativ in regim de urgenta ar putea conduce la aparitia unor disfunctionalitati in sistemul de gestionare, dar si de verificare a modului de acordare a beneficiilor de asistenta sociala, asa cum sunt reglementate de noul cadru legislativ privind asistenta sociala, ceea ce ar putea insemna intarzieri la stabilirea si plata beneficiilor sociale, datorate elementelor de tranzitie pe care le implica activitatea de reorganizare institutionala.
Intrucat aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Se reorganizeaza Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, prin preluarea activitatii de inspectie sociala din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, ca Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, organ de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
(2) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala functioneaza ca institutie publica cu personalitate juridica si are sediul in municipiul Bucuresti, str. Ion Campineanu nr. 20, sectorul 1.
(3) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, denumita in continuare Agentie, are in subordine agentii pentru plati si inspectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii teritoriale, ca servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica.
(4) Agentiile teritoriale, in functie de nevoile locale si pentru eficientizarea activitatii proprii, pot organiza in subordine unitati fara personalitate juridica, denumite in continuare agentii locale.
ART. 2
(1) Agentia are ca scop administrarea si gestionarea intr-un sistem unitar de plata a beneficiilor de asistenta sociala si a altor programe privind servicii sociale sustinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, realizarea de activitati de evaluare si monitorizare a serviciilor sociale, precum si controlul masurilor de asistenta sociala privind prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluziunea sociala a persoanei, familiei, grupurilor ori comunitatilor, realizate de autoritatile administratiei publice centrale si locale si de alte persoane fizice si juridice.
(2) Agentia asigura coordonarea, indrumarea si controlul activitatii agentiilor teritoriale si a unitatilor din subordine, in scopul aplicarii unitare a legislatiei in domeniul specific de activitate si al realizarii atributiilor ce le revin acestora, potrivit legii.
ART. 3
Finantarea cheltuielilor privind organizarea si functionarea Agentiei se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
ART. 4
Principiile care stau la baza functionarii Agentiei sunt urmatoarele:
a) solidaritatea sociala;
b) respectarea drepturilor sociale ale cetatenilor;
c) asigurarea accesului egal la drepturi sociale, cu respectarea egalitatii de sanse si promovarea nediscriminarii;
d) protectia si respectarea confidentialitatii datelor personale;
e) eficienta in administrarea si gestionarea beneficiilor de asistenta sociala;
f) facilitarea accesului oricarei persoane aflate in dificultate la masurile de asistenta sociala;
g) asigurarea continuitatii masurilor de asistenta sociala pentru beneficiari;
h) asigurarea unei abordari unitare a legislatiei privind beneficiile de asistenta sociala;
i) transparenta si responsabilitatea publica.
ART. 5
Agentia aplica politicile si strategiile din domeniul sistemului national de asistenta sociala elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, avand urmatoarele obiective principale:
a) administrarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor destinate programelor de servicii sociale, conform legii;
b) asigurarea unui sistem eficient si integrat de gestionare si plata a beneficiilor de asistenta sociala la nivel national;
c) prevenirea erorii, fraudei si coruptiei in sistemul de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
d) monitorizarea modului de acordare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala si pentru programele de servicii sociale;
e) evaluarea si monitorizarea serviciilor sociale pe baza standardelor de calitate si de cost si colectarea de date necesare indicatorilor de incluziune sociala;
f) organizarea si asigurarea serviciilor de stabilire, evidenta si plata a beneficiilor de asistenta sociala;
g) organizarea si asigurarea unui sistem de evidenta si evaluare a persoanelor care primesc beneficii de asistenta sociala;
h) asigurarea furnizarii informatiilor necesare realizarii politicilor si strategiilor in domeniul asistentei sociale;
i) facilitarea accesului persoanelor indreptatite, potrivit legii, la beneficiile de asistenta sociala;
j) gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale in domeniul sau de activitate;
k) exercitarea controlului aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, al modului de asigurare, administrare si gestionare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
l) indrumarea autoritatilor administratiei publice centrale si locale, a persoanelor fizice si juridice, publice sau private, cu atributii in domeniul asistentei sociale, in vederea derularii in bune conditii a activitatii, a perfectionarii activitatii acestora si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.
CAPITOLUL II
Atributiile, organizarea si functionarea Agentiei
SECTIUNEA 1
Atributiile Agentiei
ART. 6
(1) Pentru realizarea obiectivelor sale in domeniul administrarii, gestionarii si platii beneficiilor de asistenta sociala si al sustinerii programelor de servicii sociale, Agentia are, in principal, urmatoarele atributii:
a) urmareste si asigura aplicarea corecta, unitara si nediscriminatorie a legislatiei privind sistemul de beneficii de asistenta sociala si sistemul de servicii sociale;
b) elaboreaza propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ din domeniul sau de competenta si le inainteaza Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pentru promovare;
c) stabileste procedurile administrative privind acordarea beneficiilor de asistenta sociala, administrarea si implementarea programelor privind serviciile sociale de catre agentiile teritoriale si elaboreaza instructiuni privind gestionarea beneficiilor de asistenta sociala si a programelor de servicii sociale;
d) fundamenteaza si propune Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale proiectul de buget, ce include fonduri pentru plata beneficiilor de asistenta sociala si sustinerea programelor privind servicii sociale, precum si pentru functionarea Agentiei;
e) administreaza si gestioneaza bugetul propriu, organizeaza si asigura plata beneficiilor de asistenta sociala;
f) administreaza si gestioneaza patrimoniul propriu;
g) prezinta Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale raportul de executie bugetara a bugetului alocat;
h) negociaza si incheie conventii cu institutii financiare, in vederea efectuarii platilor beneficiilor de asistenta sociala, in baza mandatului acordat de ordonatorul principal de credite;
i) elaboreaza rapoarte si analize pentru fundamentarea politicilor si programelor in domeniul beneficiilor de asistenta sociala si al serviciilor sociale si le transmite Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
j) elaboreaza indicatorii statistici aferenti domeniului sau de competenta;
k) asigura evidenta la nivel national a tuturor beneficiarilor din sistemul beneficiilor de asistenta sociala si administreaza, conform legii, Registrul electronic unic al serviciilor sociale;
l) monitorizeaza si asigura controlul asupra modului de acordare a beneficiilor de asistenta sociala;
m) asigura implementarea, mentinerea si imbunatatirea sistemelor de management al calitatii in domeniul sau de activitate;
n) organizeaza activitati de informare a cetatenilor cu privire la dreptul acestora la beneficiile de asistenta sociala;
o) asigura indrumarea metodologica a agentiilor teritoriale cu privire la modul de aplicare a dispozitiilor legale in domeniu, cu respectarea politicilor sociale elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
p) indruma persoanele juridice si fizice carora le revin drepturi si obligatii ce decurg din reglementarile privind beneficiile de asistenta sociala;
q) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, in conditiile legii;
r) asigura reprezentarea in relatiile cu organismele similare din strainatate si cu alte institutii publice si organizatii interne si internationale din domeniul sau de activitate, la solicitarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
s) asigura pentru activitatea proprie dezvoltarea, mentenanta si protectia sistemelor automatizate de calcul si inregistrare, in special in functie de evolutiile tehnologice;
s) asigura gestiunea bazelor nationale de date referitoare la sistemul de informatii privind beneficiile de asistenta sociala;
t) garanteaza securitatea si integritatea sistemului de informatii, precum si confidentialitatea informatiilor si a datelor cu caracter personal, in conformitate cu prevederile legii;
t) aplica prevederile tratatelor internationale in domeniu la care Romania este parte, inclusiv ansamblul reglementarilor comunitare in domeniu, si colaboreaza cu institutii similare din Uniunea Europeana;
u) negociaza, potrivit mandatului acordat de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, acorduri bilaterale cu organisme din alte state, in domeniul sau de competenta;
v) realizeaza selectia, stabileste planul de formare profesionala continua a personalului propriu si este responsabila de punerea lui in aplicare.
(2) Pentru realizarea obiectivelor sale, Agentia indeplineste si urmatoarele atributii:
a) asigura implementarea si monitorizarea procesului de acreditare si transmite Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale rapoarte privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale, conform legii;
b) urmareste aplicarea si respectarea politicilor in domeniul formarii profesionale a adultilor, monitorizeaza si controleaza acreditarea furnizorilor de formare profesionala, conform prevederilor legale;
c) asigura aplicarea prevederilor legale privind ucenicia la locul de munca;
d) asigura urmarirea aplicarii si respectarii prevederilor legale privind autorizarea si functionarea agentului de munca temporara.
(3) Pentru realizarea obiectivelor sale in domeniul inspectiei sociale, Agentia are, in principal, urmatoarele atributii:
a) controleaza modul in care sunt respectate prevederile legale privind stabilirea, acordarea si promovarea drepturilor sociale ale cetatenilor de catre autoritatile administratiei publice, precum si de catre alte persoane fizice si juridice, publice si private;
b) controleaza modul in care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor si politicilor din domeniu;
c) propune institutiilor controlate luarea masurilor legale pentru remedierea deficientelor constatate in urma activitatii de inspectie, stabilirea raspunderii juridice a persoanelor vinovate si sesizeaza organele de urmarire penala competente, dupa caz;
d) constata savarsirea faptelor care incalca prevederile legale prevazute in toate actele normative ce reglementeaza sistemul national de asistenta sociala si aplica sanctiunile contraventionale prevazute de catre acestea;
e) exercita controlul in vederea prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte din sistemul national de asistenta sociala care au condus la incalcarea drepturilor sociale ale cetateanului;
f) desfasoara activitati de investigare sociala derivate din rezultatele controlului si formuleaza propuneri de imbunatatire a activitatii, organizarii si a procedurii de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
g) controleaza, evalueaza si monitorizeaza respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de acordare a acreditarii/licentierii furnizorilor de servicii sociale si a serviciilor furnizate de acestia;
h) controleaza modalitatea prin care sunt respectate si puse in aplicare prevederile legale privind combaterea marginalizarii sociale;
i) elaboreaza si difuzeaza ghiduri si manuale operationale necesare activitatii de inspectie;
j) acorda consiliere autoritatilor administratiei publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice, publice sau private, cu atributii in domeniul asistentei sociale, in vederea derularii in bune conditii a activitatii si a perfectionarii acesteia si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.
ART. 7
(1) In realizarea atributiilor sale, Agentia poate stabili relatii de parteneriat sau de colaborare cu alte autoritati si institutii publice si private, din tara si din strainatate, cu reprezentanti ai societatii civile sau ai partenerilor sociali.
(2) In vederea eficientizarii activitatii sale, Agentia poate incheia contracte cu persoane fizice sau juridice pentru realizarea unor activitati ori servicii, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si functionarea Agentiei
ART. 8
(1) Personalul Agentiei si al agentiilor teritoriale este format din functionari publici cu functii generale, functionari publici cu functii specifice si personal angajat cu contract individual de munca, salarizati in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Functia de inspector social face parte din categoria functiilor publice specifice cu statut special.
(3) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorul social exercita atributii de autoritate de stat, beneficiaza de protectia legii si este aparat de orice ingerinta sau amestec in activitatea sa, de natura sa ii influenteze libertatea de apreciere, de executie, de decizie ori de control.
(4) Inspectorul social isi desfasoara activitatea profesionala exclusiv pe baza si in aplicarea prevederilor legale in domeniu.
(5) Inspectorii sociali isi desfasoara activitatea de inspectie in baza legitimatiei si a ordinului de deplasare semnat de directorul general/directorul executiv, avand acces la toate documentele si informatiile care contin date relevante in legatura cu realizarea activitatilor de inspectie.
(6) In baza legitimatiei si a ordinului de deplasare semnat de directorul general al Agentiei, inspectorii sociali isi pot desfasura activitatea de inspectie pe intreg teritoriul tarii, indiferent de agentia in care isi desfasoara activitatea in mod curent.
(7) Atributiile si responsabilitatile personalului Agentiei la nivel central si local se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al acesteia, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, la propunerea directorului general al Agentiei.
ART. 9
Structura organizatorica si numarul maxim de posturi ale Agentiei atat la nivel central, cat si la nivel local se stabilesc prin statutul de organizare si functionare, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
ART. 10
(1) Agentia preia patrimoniul Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, precum si patrimoniul aferent activitatii de inspectie sociala, pe baza protocolului de predare-preluare, incheiat intre Agentie si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, stabilit pe baza situatiilor financiare intocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Posturile alocate pentru activitatea de inspectie sociala se preiau de catre Agentie, in conditiile legii.
(3) Incadrarea personalului in numarul de posturi aprobat si pe noile functii aferente Agentiei, precum si stabilirea drepturilor salariale aferente acestuia se realizeaza in termen de maximum 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de functii.
(4) Posturile prevazute la alin. (2) si, dupa caz, personalul care ocupa aceste posturi se considera preluate, respectiv transferate in interesul serviciului, in conditiile legii.
(5) In aplicarea dispozitiilor alin. (4) se incheie protocol de predare-preluare, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Agentiei
ART. 11
(1) Agentia este condusa de un director general, functie publica de conducere, numit prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, in conditiile legii.
(2) Directorul general beneficiaza de drepturile salariale si de celelalte drepturi prevazute de lege.
(3) Directorul general poate exercita activitati de control in domeniul sau de activitate, pe intreg teritoriul tarii.
ART. 12
(1) In exercitarea atributiilor de conducere, directorul general are in subordine un director general adjunct.
(2) Directorul general adjunct este numit prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, in conditiile legii.
(3) Atributiile si responsabilitatile directorului general adjunct se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al Agentiei.
ART. 13
Conducerea agentiilor teritoriale se exercita de catre un director executiv, functionar public de conducere, numit prin decizie a directorului general al Agentiei, in conditiile legii.
ART. 14
(1) Directorii executivi ai agentiilor teritoriale au calitatea de ordonatori tertiari de credite.
(2) Atributiile si responsabilitatile directorilor executivi se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al Agentiei.
ART. 15
(1) Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) coordoneaza activitatea Agentiei si a structurilor sale subordonate;
b) raspunde de intreaga activitate a Agentiei si a structurilor subordonate in fata ministrului muncii, familiei si protectiei sociale;
c) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, in conditiile legii, proiectul de buget ce include fonduri pentru plata beneficiilor de asistenta sociala si sustinerea programelor de servicii sociale, precum si pentru functionarea Agentiei;
d) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si protectiei sociale raportul anual de activitate al Agentiei;
e) aproba incadrarea, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu ori a raporturilor de munca pentru personalul din subordine, in conditiile legii;
f) aproba planul de formare profesionala continua a personalului Agentiei;
g) aproba procedurile administrative privind acordarea beneficiilor de asistenta sociala, administrarea si implementarea programelor de servicii sociale, instructiunile privind gestionarea beneficiilor de asistenta sociala si a programelor de servicii sociale, precum si ghidurile si manualele operationale necesare activitatii de inspectie;
h) propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si protectiei sociale regulamentul de organizare si functionare al Agentiei la nivel central si local;
i) organizeaza si coordoneaza activitatea de control intern, conform legii;
j) evalueaza activitatea directorilor executivi ai agentiilor teritoriale;
k) reprezinta Agentia in justitie, in raporturile cu celelalte institutii si autoritati publice si organizatii interne si internationale, precum si cu persoane fizice si juridice romane si straine;
l) dezvolta relatii de colaborare cu institutii similare din tara si din strainatate, in limita competentelor prevazute de lege;
m) asigura promovarea imaginii Agentiei;
n) coordoneaza activitatea de inspectie sociala;
o) stabileste si propune spre aprobare ministrului muncii, familiei si protectiei sociale planul anual de control al inspectiei sociale;
p) stabileste si organizeaza activitatile de inspectie sociala la nivel national;
q) dispune controale asupra activitatii structurilor din subordinea Agentiei.
(2) In exercitarea atributiilor sale, directorul general emite decizii.
(3) Directorul general al Agentiei este ordonator secundar de credite.
(4) Directorul general al Agentiei poate delega atributii personalului din subordine, in conditiile legii.
(5) Directorul general indeplineste si alte atributii care se stabilesc prin statutul propriu de organizare si functionare al Agentiei.
CAPITOLUL III
Agentiile teritoriale
ART. 16
(1) In domeniul administrarii, gestionarii si platii beneficiilor de asistenta sociala si al sustinerii programelor de servicii sociale, agentiile teritoriale au, in principal, urmatoarele atributii:
a) aplica legislatia privind acordarea si plata beneficiilor de asistenta sociala;
b) aplica legislatia privind finantarea programelor de servicii sociale;
c) informeaza si indruma persoanele fizice si juridice carora le revin drepturi si obligatii ce decurg din reglementarile privind sistemul national de asistenta sociala;
d) gestioneaza informatiile in vederea efectuarii platilor beneficiilor de asistenta sociala;
e) prelucreaza documentatia aferenta stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
f) inregistreaza datele privind persoanele care primesc beneficii de asistenta sociala;
g) utilizeaza sistemul de informatii in conformitate cu instructiunile si instrumentele de gestiune a informatiei stabilite de Agentie;
h) asigura evidenta la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din sistemul beneficiilor de asistenta sociala;
i) actualizeaza baza de date cu privire la beneficiari si la beneficiile de asistenta sociala acordate;
j) asigura respectarea prevederilor legale care privesc caracterul confidential al datelor personale ale solicitantilor si ale persoanelor care primesc beneficii de asistenta sociala;
k) verifica indeplinirea conditiilor de eligibilitate privind stabilirea drepturilor la beneficiile de asistenta sociala;
l) stabilesc dreptul la beneficiile de asistenta sociala si efectueaza plata acestora, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
m) recupereaza drepturile incasate necuvenit de beneficiari, in conditiile legii;
n) fundamenteaza si propun Agentiei proiectul de buget ce include fonduri pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, sustinerea programelor de servicii sociale si pentru functionarea lor;
o) administreaza bugetul aprobat si prezinta Agentiei raportul de executie bugetara;
p) organizeaza activitatea de evidenta contabila a executiei bugetare pentru bugetul alocat;
q) intocmesc rapoarte periodice, precum si raportul anual de activitate si le transmit Agentiei;
r) furnizeaza Agentiei si altor organisme care au competente in domeniu informatii in vederea elaborarii de studii, rapoarte si analize in domeniul lor de activitate;
s) asigura comunicarea permanenta cu institutiile si autoritatile administratiei publice centrale, cu alte institutii si persoane juridice cu responsabilitati in domeniul social si in special cu autoritatile administratiei publice locale si judetene;
s) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, conform legii;
t) solutioneaza contestatii, sesizari si reclamatii, potrivit competentelor legale;
t) realizeaza selectia si formarea profesionala a personalului la nivel judetean, in conformitate cu planul stabilit de Agentie in domeniu;
u) editeaza materiale informative in domeniul lor de activitate;
v) utilizeaza orice mijloc de comunicare in masa pentru promovarea si informarea asupra drepturilor beneficiarilor;
w) incheie contractele si conventiile de finantare pentru programele de servicii sociale, monitorizeaza implementarea acestora si elaboreaza rapoartele prevazute de lege;
x) intocmesc documentatia necesara pentru solicitarea creditelor bugetare in vederea finantarii programelor de servicii sociale si asigura plata acestora.
(2) Pentru realizarea obiectivelor sale, agentiile teritoriale indeplinesc si urmatoarele atributii:
a) administreaza patrimoniul propriu, precum si bunurile din domeniul public sau privat al statului, in conditiile legii;
b) asigura indrumarea si controlul activitatii agentiilor locale;
c) asigura aplicarea prevederilor legale in vigoare privind ucenicia la locul de munca;
d) asigura aplicarea prevederilor legale in vigoare privind conditiile de infiintare si a celor privind procedura de autorizare a agentului de munca temporara;
e) autorizeaza furnizorii de formare profesionala in baza prevederilor legale in vigoare privind formarea profesionala a adultilor;
f) inregistreaza contractele de formare profesionala ale furnizorilor de formare profesionala;
g) solutioneaza cererile privind stabilirea calitatii de persoana persecutata, in intelesul prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, plata acestor drepturi fiind realizata prin intermediul caselor judetene de pensii sau, dupa caz, al Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti;
h) asigura presedintia comisiilor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati;
i) realizeaza activitati de evaluare, monitorizare si control privind implementarea programelor din domeniul asistentei sociale si incluziunii sociale, in conformitate cu metodologia specifica aprobata prin lege sau prin manuale operationale;
j) realizeaza activitatea de acreditare a furnizorilor de servicii sociale si asigura activitatea secretariatului tehnic al comisiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
k) monitorizeaza implementarea prioritatilor stabilite prin planul strategic de actiune din domeniul incluziunii sociale, precum si activitatea secretariatului tehnic al comisiei de incluziune sociala organizate in conformitate cu ordinul prefectului.
(3) In domeniul inspectiei sociale, agentiile teritoriale au, in principal, urmatoarele atributii:
a) promoveaza actiuni de informare si constientizare a cetatenilor asupra drepturilor sociale si stabilesc programe de colaborare cu societatea civila;
b) sesizeaza organele de urmarire penala competente in situatia in care faptele supuse controlului intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni;
c) propun teme de control in vederea includerii in planul anual de control pentru implementarea politicilor aferente sistemului national de asistenta sociala;
d) desfasoara activitatea de control la nivel de judet, in baza ordinelor de deplasare si cu respectarea metodologiilor, instructiunilor si a procedurilor de lucru aprobate;
e) controleaza si monitorizeaza modul in care sunt stabilite beneficiile de asistenta sociala;
f) evalueaza, monitorizeaza si controleaza activitatea furnizorilor de servicii sociale publici si privati din punctul de vedere al respectarii standardelor de calitate si de cost, precum si al eficientei si performantei acestora;
g) controleaza si monitorizeaza modul in care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor alocate pentru sustinerea si dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor si politicilor din domeniu;
h) constata savarsirea faptelor prin care se incalca prevederile legale din domeniul asistentei sociale si aplica sanctiunile contraventionale prevazute de lege;
i) propun suspendarea ori incetarea temporara sau definitiva a beneficiului de asistenta sociala/serviciului social in cazul incalcarii grave a prevederilor legale in domeniu;
j) controleaza si monitorizeaza modul de indeplinire a prevederilor legale privind combaterea marginalizarii sociale;
k) elaboreaza rapoartele de evaluare, monitorizare si control, precum si analize specifice activitatii de inspectie desfasurate la nivel judetean;
l) fac propuneri de imbunatatire a activitatii, organizarii si a metodei de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
m) actioneaza la nivel judetean pentru prevenirea si inlaturarea efectelor oricaror acte sau fapte care incalca principiile si normele din domeniul asistentei sociale, stabilite prin tratatele internationale la care Romania este parte sau prin reglementarile Uniunii Europene;
n) transmit, la solicitarea Agentiei, informatiile privind activitatea de control din domeniul inspectiei sociale.
(4) Pentru indeplinirea atributiilor ce le revin, agentiile teritoriale coopereaza cu autoritatile administratiei publice locale, cu organizatiile guvernamentale, cu societatea civila, precum si cu partenerii sociali.
CAPITOLUL IV
Contraventii si sanctiuni
ART. 17
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, persoanele fizice sau juridice, publice ori private, inspectate, au obligatia de a pune la dispozitie inspectorilor sociali orice document sau informatie necesara si relevanta activitatii de inspectie.
ART. 18
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei urmatoarele fapte:
a) obstructionarea in orice mod de catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale, de catre persoanele fizice sau juridice, publice ori private, a inspectorilor sociali in exercitarea totala sau partiala a atributiilor de inspectie, prin orice actiune ori inactiune;
b) refuzul persoanelor fizice si/sau juridice de a duce la indeplinire masurile dispuse de inspectorul social, la termenele stabilite de acesta;
c) refuzul persoanelor fizice si/sau juridice de a pune la dispozitia inspectorilor sociali toate documentele si informatiile necesare pentru realizarea actiunilor de control, evaluare sau monitorizare.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre inspectorii sociali.
ART. 19
Prevederile art. 18 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 20
(1) In vederea asigurarii functionarii Agentiei si a agentiilor teritoriale, numarul maxim de posturi aprobat pentru Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, supusa reorganizarii, se suplimenteaza cu 287 de posturi, prin preluarea a 132 de posturi aferente activitatii de inspectie sociala din cadrul aparatului central al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si prin preluarea a 155 de posturi de la Inspectia Muncii.
(2) In aplicarea dispozitiilor alin. (1) se incheie protocol de predare-preluare, in conditiile legii, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Salarizarea personalului se face potrivit reglementarilor legale aplicabile personalului platit din fonduri publice din administratia centrala, pentru personalul din aparatul central al Agentiei, respectiv din serviciile deconcentrate, pentru personalul din agentiile teritoriale.
ART. 21
Prin preluarea atributiilor si a responsabilitatilor de inspectie sociala Agentia se subroga Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in toate drepturile si obligatiile din domeniul de activitate al inspectiei sociale, decurgand din acte normative si administrative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri, acorduri, litigii, orice alte acte care produc efecte juridice.
ART. 22
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Agentiei, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale supune spre aprobare Guvernului statutul propriu de organizare si functionare al acesteia.
ART. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in cuprinsul tuturor actelor normative, sintagma “Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale” se inlocuieste cu sintagma “Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala”, sintagma “agentii judetene pentru prestatii sociale” se inlocuieste cu sintagma “agentii judetene pentru plati si inspectie sociala, respectiv Agentia pentru Plati si Inspectie Sociala a Municipiului Bucuresti”, sintagma “prestatii sociale” se inlocuieste cu sintagma “beneficii de asistenta sociala”, iar denumirea de “presedinte al Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale” se inlocuieste cu denumirea de “director general al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala”.
ART. 24
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2007 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 737 din 31 octombrie 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 90/2008, cu modificarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2006 privind Inspectia Sociala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.056 din 30 decembrie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 211/2007.
(2) Statutul propriu de organizare si functionare al Agentiei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.285/2008 privind aprobarea Statutului propriu de organizare si functionare al Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ramane in vigoare si se aplica in mod corespunzator pana la data aprobarii noului statut propriu de organizare si functionare al Agentiei prevazut la art. 22.
ART. 25
In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Agentiei, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale va elabora proiectul de lege privind statutul inspectorului social.
ART. 26
Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2012, cu exceptia prevederilor art. 18, care intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.