Avizul Comitetului Regiunilor “Promovarea produselor agricole”

Avizul Comitetului Regiunilor “Promovarea produselor agricole”

2012/C 54/02

COMITETUL REGIUNILOR

– recunoaste raza limitata a actiunilor de promovare desfasurate pana in prezent in afara UE si indeamna Comisia sa studieze formule pentru a le reorienta, dat fiind ca UE trebuie sa reuseasca sa-si mentina pozitia de lider in exportul de produse agroalimentare;
– este de acord cu Comisia in privinta necesitatii de consolidare a pietelor locale;
– considera ca promovarea modelului alimentar european nu este compatibila cu utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) si ca produsele bazate pe acestea ar trebui eliminate din orice politica de promovare;
– sprijina imbunatatirea informarii cu privire la beneficiile pe care le prezinta pentru sanatate o alimentatie sanatoasa si echilibrata;
– sprijina initiativele care urmaresc extinderea etichetarii obligatorii a produselor cu locul de productie;
– crede ca este esential sa existe instrumente de informare si de promovare specifice si mai eficiente decat cele actuale, menite sa faca fata situatiilor de criza, care sa ofere un raspuns in termen scurt pentru a recastiga increderea consumatorilor si a insufla incredere producatorilor;
– se pronunta in favoarea ideii ca selectarea programelor sa nu aiba loc numai la nivel european si solicita ca regiunile sa fie implicate in procesul de selectie si sa poata face propuneri, avand in vedere cunostintele pe care le detin despre actorii si pietele locale, in special despre productiile de mici dimensiuni;
– considera ca, in cadrul negocierilor acordurilor internationale, Comisia trebuie sa tina seama de interesele producatorilor agroalimentari europeni;
– considera ca actiunile de promovare intreprinse direct de catre Comisie ar trebui mai bine coordonate cu actiunile desfasurate de producatori prin intermediul programelor multianuale, pentru a se asigura o eficienta sporita;
– considera ca oricare dintre produsele originare din UE, cu exceptia tutunului si a bauturilor spirtoase, ar trebui sa poata participa la sistemul de promovare, desi este de parere ca ar trebui acordata prioritate actiunilor ce vizeaza produse care contribuie la o dieta sanatoasa si echilibrata, precum si alte produse care dispun de o indicatie de calitate asociata teritoriului european.
Raportor dl Pedro Sanz ALONSO (ES-PPE), presedintele Guvernului regiunii La Rioja
Carte verde privind actiunile de informare si de promovare pentru produsele agricole: o strategie cu puternica valoare adaugata europeana pentru promovarea savorilor Europei
COM(2011) 436 final

I. RECOMANDARI POLITICE

COMITETUL REGIUNILOR

Aspecte generale

1. a studiat pe indelete Cartea verde privind actiunile de informare si de promovare pentru produsele agricole: o strategie cu puternica valoare adaugata europeana pentru promovarea savorilor Europe si saluta aceasta initiativa si o apreciaza in mod pozitiv;
2. considera ca sectorul agricol european este fundamental pentru dezvoltarea economiilor locale si regionale, contribuind considerabil la crearea de locuri de munca si la mentinerea populatiei in aceste teritorii, si ca politica in acest domeniu este esentiala pentru consolidarea activitatii din sector;
3. impartaseste ideea ca eforturile depuse de producatorii din Uniunea Europeana in ceea ce priveste aspectele sanitare, de mediu si bunastarea animalelor, precum si cu privire la produsele incluse in cadrul sistemelor europene de calitate (IGP, DOP, STG, produse ale agriculturii ecologice) nu sunt intotdeauna cunoscute sau recunoscute de catre piata, ceea ce poate produce un anumit grad de frustrare in randurile producatorilor;
4. considera ca modelul european de productie se diferentiaza considerabil de cel al tarilor concurente si de aceea trebuie pus in valoare, pentru a-l face mai bine cunoscut;
5. este constient de faptul ca UE dispune de unul dintre cele mai vaste patrimonii din lume in ce priveste diversitatea produselor agroalimentare si este de parere ca acest fapt trebuie valorificat si facut cunoscut in interiorul si in exteriorul Uniunii Europene;
6. reaminteste ca regiunile si autoritatile regionale sunt parteneri esentiali in dezvoltarea rurala si in dezvoltarea pietelor locale, ele acordand un sprijin indispensabil in organizarea actiunilor colective de promovare a productiilor de mici dimensiuni si a pietelor de proximitate;
7. se arata multumit de faptul ca politica de promovare desfasurata pana acum a reusit sa contribuie la recastigarea increderii consumatorilor in cazuri de criza precum cel al dioxinei sau cel al encefalopatiei spongiforme bovine, insa considera ca aceasta politica ar trebui sa dispuna de instrumente de informare mult mai flexibile si eficiente in privinta timpului, pentru a putea contribui la remedierea mai rapida a cazurilor de criza, cum ar fi cel al bacteriei E. coli, si a restabili astfel increderea consumatorilor in cel mai scurt timp posibil;
8. recunoaste raza limitata a actiunilor de promovare desfasurate pana in prezent in afara UE si indeamna Comisia sa studieze formule pentru a le reorienta, dat fiind ca UE trebuie sa reuseasca sa-si mentina pozitia de lider in exportul de produse agroalimentare;
9. in acest context, sustine ideea ca, in cadrul elaborarii viitoare a unui concept strategic, este necesar ca aceasta sa fie efectuata in conformitate cu obiectivele politicii de calitate a produselor aplicate de UE si de fiecare stat membru, pe baza diferitelor conditii de productie si comercializare existente. In special in cazul in care se face uz de programele UE de sprijin relevante, este necesara impunerea unei flexibilizari substantiale a reglementarilor existente si a unor proceduri mai simplificate de solicitare si derulare a programelor, pentru a mari eficienta si impactul acestora;
10. atrage atentia asupra faptului ca, in lumina dezvoltarii in continuare a politicii UE de promovare a produselor, a politicii UE privind calitatea si a reformei PAC, este nevoie ca si cerintele impuse de legislatia UE privind masurile de promovare a produselor statelor membre, liniile directoare privind ajutoarele de stat in sectorul agricol si forestier 2007-2013 si Regulamentul (CE) nr. 1857/2006 al Comisiei Europene privind aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratatul CE in cazul ajutoarelor de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei agricole sa fie revizuite in conformitate cu obiectivele si conditiile mentionate anterior;
11. reaminteste ca initiativele multinationale sau cele privind mai multe produse s-au dovedit a fi prea putin atractive si indeamna Comisia sa analizeze cauzele care au determinat aceasta situatie, precum si sa sprijine in continuare acest tip de programe, in special cele privind mai multe produse;

Obiectivele si contributia politicii de informare si de promovare pentru produsele agricole

12. considera ca promovarea productiei agricole si agroalimentare europene, atat pe piata interna, cat si in tarile terte, poate sprijini ocuparea fortei de munca in zonele rurale, dat fiind ca productia si prelucrarea sunt strans legate de teritoriu si ca aceasta dimensiune teritoriala trebuie sa ramana un element fundamental in realizarea unei amenajari echilibrate a teritoriului european;
13. este de acord cu ideea ca politica de informare si de promovare pentru produsele agroalimentare trebuie sa fie ambitioasa, sa adopte o abordare strategica diferentiata in functie de produs si de pietele carora li se adreseaza si sa creeze o complementaritate adecvata intre toate instrumentele disponibile in prezent, pentru a obtine mai multe sinergii si a-si spori eficienta;
14. considera ca, in viitor, posibilitatile de promovare a produselor nu trebuie sa se limiteze la prezentarea unei imagini generice a Europei, ci ar trebui sa faciliteze considerabil: mentionarea marcilor colective (inclusiv a marcilor teritoriale, sustinute in principal de regiuni) care respecta un caiet de sarcini precis; mentionarea originii geografice si a modului de productie; accesul la sprijin financiar pentru intreprinderile mici si mijlocii. Daca Europa doreste sa promoveze savoarea produselor sale in randul consumatorilor de pe piata interna si din terte tari, trebuie sa sprijine si crearea unei loialitati fata de aceste marci;
15. subliniaza necesitatea ca printre obiectivele politicii de informare si de promovare sa se numere si restabilirea increderii consumatorilor, atat din interiorul, cat si din exteriorul UE, in cazul declansarii unor crize alimentare in viitor;
16. este in favoarea depunerii unui efort mai mare pentru a li se comunica consumatorilor semnificatia certificarilor de calitate;

Actiunile de informare si de promovare care trebuie intreprinse in vederea dezvoltarii unor piete locale si regionale mai puternice

17. este de acord cu Comisia in privinta necesitatii de consolidare a pietelor locale, prin politici care sa faca cunoscute atat diversitatea productiilor locale, cat si legatura lor sociala, culturala si istorica cu consumatorii din teritoriul sau regiunea unde se obtin, precum si contributia lor la obtinerea unor mai bune rezultate in domeniul protectiei mediului, ca urmare a reducerii emisiilor de CO2, atat in etapa de transport, cat si in cea de conservare sau de ambalare;
18. se declara in favoarea valorificarii sinergiilor dintre instrumentele de sprijin destinate pietelor regionale si locale si restul fondurilor europene, acest lucru fiind posibil prin includerea masurilor in favoarea acestor piete in diferitele programe de dezvoltare rurala, utilizandu-se o abordare de tipul LEADER. In acest sens, Comisia ar trebui sa insiste ca toate programele de dezvoltare rurala ale regiunilor europene sa contina masuri menite sa sustina strategiile asociate cu dezvoltarea pietelor locale, sa disemineze strategiile de tip slow food, sa incurajeze consumul de alimente produse in apropiere, bucataria “zero kilometri” etc., promovand totodata o legatura mai stransa intre producatori si consumatori;
19. subliniaza importanta sprijinirii si promovarii produselor agricole din zonele defavorizate ale Uniunii Europene, cum ar fi zonele de munte, regiunile ultraperiferice, regiunile periferice, insulele etc., pentru a incuraja in mod durabil productia acestor produse de calitate, in special in contextul dezbaterii privind ajutoarele de stat acordate din cauza conditiilor de productie si promovare adesea foarte defavorabile si care impun un sprijin economic crescut;
20. considera ca promovarea modelului alimentar european nu este compatibila cu utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) si ca produsele bazate pe acestea ar trebui eliminate din orice politica de promovare;

Necesitatile specifice in materie de actiuni de informare si de promovare pentru produsele europene si care ar trebui sa fie obiectivele pe piata interna

21. recunoaste necesitatea de a se depune un efort special pentru a face cunoscute sistemele europene de calitate (DOP, IGP, STG si agricultura ecologica), nu numai in randurile consumatorilor, ci si in randurile producatorilor, subliniindu-se caracteristicile care le diferentiaza de restul produselor si avantajele pe care le prezinta producerea, achizitionarea si consumarea lor;
22. regreta faptul ca proiectele de regulament pentru PAC dupa 2013 prezentate de Comisia Europeana, in special Regulamentul FEADR, nu mai prevad niciun instrument de promovare a produselor de calitate (disparitia fostei masuri 33 din axa 1), cata vreme nu a fost inca incheiata valorificarea consultarii referitoare la Cartea verde privind promovarea produselor agricole. Comitetul solicita sa se formuleze propuneri concrete pentru a inlocui masurile actuale si propune ca proiectele de regulament pentru PAC dupa 2013 sa prevada in continuare masuri de promovare imbunatatite pentru produsele de calitate sau sa se armonizeze calendarele celor doua reforme;
23. sprijina imbunatatirea informarii cu privire la beneficiile pe care le prezinta pentru sanatate o alimentatie sanatoasa si echilibrata si considera ca trebuie depuse eforturi suplimentare in ce priveste categoriile mai tinere ale populatiei, intensificand si sprijinind campaniile de informare privind alimentatia sanatoasa si echilibrata in unitatile de invatamant, acordandu-se totodata o atentie suplimentara punerii la dispozitia elevilor a unor produse alimentare sanatoase si obtinute local;
24. sprijina initiativele care urmaresc extinderea etichetarii obligatorii a produselor cu locul de productie si incurajeaza si alte initiative similare referitoare la etichetare destinate sectorului alimentatiei publice;
25. crede ca este esential sa existe instrumente de informare si de promovare specifice si mai eficiente decat cele actuale, menite sa faca fata situatiilor de criza, care sa ofere un raspuns in termen scurt pentru a recastiga increderea consumatorilor si a insufla incredere producatorilor;

Actiunile care ar trebui desfasurate pentru a atinge obiectivele si a optimiza astfel interventia Uniunii Europene pe piata interna

26. considera ca actiunile desfasurate in interiorul UE trebuie sa utilizeze toate instrumentele de marketing si mijloacele de comunicare disponibile, selectionandu-le de fiecare data pe cele mai eficiente, in functie de mesajul care trebuie transmis si de publicul-tinta vizat; considera esential ca toti producatorii agricoli, cu titlu individual sau colectiv, sa aiba acces la aceste instrumente;
27. se pronunta in favoarea ideii ca selectarea programelor sa nu aiba loc numai la nivel european. Experienta de pana acum arata ca participarea directa a statelor membre la selectarea programelor duce la un grad mai ridicat de acceptare si creste motivatia in randul solicitantilor si participantilor la program. In acelasi timp, acest demers corespunde principiului subsidiaritatii si permite sa se tina seama mai bine de situatia de la fata locului;
28. in acest scop, solicita ca regiunile sa fie implicate in procesul de selectie si sa poata face propuneri, avand in vedere cunostintele pe care le au despre actorii si pietele locale, in special despre productiile de mici dimensiuni. Regiunile sprijina in mod decisiv sau chiar initiaza actiunile colective de promovare a micilor producatori sau a productiilor de mici dimensiuni;
29. crede ca este necesara lansarea de campanii generice care sa promoveze avantajele consumului de produse din Uniunea Europeana, datorate inaltei calitati a acestora, sigurantei, respectului fata de mediu si bunastarii animalelor, toate derivate din exigentele normele obligatorii de productie, precum si din normele si mai restrictive impuse de statele membre prin caiete facultative de sarcini. Comitetul ar aprecia foarte mult ca, in cazul indicatiilor geografice, sa se includa referiri la aspectele care fac legatura intre produsul respectiv si statul membru sau regiunea de origine;
30. in vederea atingerii unei dimensiuni europene, considera ca toate actiunile de promovare finantate direct de Comisia Europeana, fie ele generice sau referitoare la produse ori grupuri de produse, ar trebui sa contina sloganuri, mesaje sau valori comune, stabilite de Comisie;
31. saluta propunerea Comisiei Europene de creare a unei platforme pentru schimbul de bune practici, cu scopul de a contribui la imbunatatirea elaborarii si definirii obiectivelor programelor multinationale;

Necesitatile specifice in materie de actiuni de informare si de promovare pentru produsele europene si care ar trebui sa fie obiectivele pe piata externa

32. atrage atentia Comisiei asupra faptului ca sectorul agroalimentar depune mari eforturi pentru promovarea pe plan extern. Comitetul considera ca rolul institutional al UE este foarte important pentru facilitarea patrunderii si consolidarii prezentei produselor europene pe pietele externe, prin campanii institutionale de promovare si de informare, si sugereaza Comisiei ca, in momentul conceperii acestora, sa tina intotdeauna seama de diferitele realitati ale statelor membre si ale operatorilor din sectorul agroalimentar european;
33. considera ca, in cadrul negocierilor acordurilor internationale, Comisia trebuie sa tina seama de interesele producatorilor agroalimentari europeni si sa prevada actiuni de promovare in tarile cu care se incheie acorduri, pentru a obtine un nivel adecvat de patrundere si difuzare pe pietele acestora;
34. considera ca viitorul PAC este legat de viitoarea politica comerciala a UE; prin urmare, pentru a realiza o promovare eficace pe pietele externe, Comisia Europeana ar trebui sa-si sporeasca eforturile pentru a asigura conditii de concurenta echitabile in cadrul OMC si sa insiste asupra necesitatii de a se spori protectia denumirilor de origine protejate (DOP) si a indicatiilor geografice protejate (IGP) in cadrul acordurilor comerciale impotriva contrafacerii (ACTA);
35. unul dintre cele mai bune moduri de a proteja produsele agricole din UE este sa se garanteze ca toate alimentele comercializate in UE (inclusiv cele importate) respecta aceleasi norme in materie de igiena si siguranta alimentara sau norme echivalente;

Actiunile care ar trebui desfasurate pentru a atinge obiectivele si a optimiza astfel interventia Uniunii Europene pe piata externa

36. considera ca actiunile de promovare intreprinse direct de catre Comisie ar trebui mai bine coordonate cu actiunile desfasurate de producatori prin intermediul programelor multianuale, pentru a se asigura o eficienta sporita;
37. invita Comisia sa intensifice si sa extinda actiunile de sprijinire a producatorilor din UE pe pietele externe, printr-o serie de masuri variate si flexibile, adaptate pietei vizate si tipului de produse care se promoveaza;
38. considera esentiala adoptarea de masuri care sa permita si sa faciliteze accesul IMM-urilor la comercializarea pe piata externa, in special prin intermediul internetului. Crearea de retele se poate dovedi un instrument util in acest sens. De asemenea, ar putea fi analizata posibilitatea de a se acorda mai multa prioritate sau un ajutor mai intens actiunilor promovate de gruparile de intreprinderi mici si mijlocii;

Care ar trebui sa fie beneficiarii si daca trebuie acordata prioritate unora dintre acestia

39. este constient de dificultatea pe care o presupune participarea economica a actorilor privati la campaniile generice de promovare care urmaresc sa promoveze sau sa faca cunoscute modelul european de productie sau sistemele de calitate, motiv pentru care considera ca acestea ar trebui realizate si finantate de catre Comisie;
40. subliniaza ca promovarea efectiva a produselor nu trebuie sa fie efectuata doar prin intermediul organizatiilor sectoriale si interprofesionale, asa cum prevad reglementarile actuale, si pledeaza pentru un acces in conditii de egalitate la instrumentele de promovare acordat organismelor din statele membre, mai ales operatorilor regionali colectivi de promovare a produselor alimentare si agricole de calitate;
41. considera pozitiva experienta acumulata prin aplicarea masurii de promovare a vinului in tari terte si crede ca acest model ar putea fi aplicat si altor produse, permitand astfel accesul actorilor privati la promovarea pe pietele externe, actiune considerata necesara in sectoarele care sunt insuficient structurate sau in care lipsesc in prezent organizatiile reprezentative;

Posibilitatea de a prevedea sinergii intre diferitele instrumente de promovare si de informare de care dispune UE

42. considera ca trebuie respectate diversele instrumente de promovare existente, dat fiind ca fiecare dintre acestea corespunde unui anumit produs sau grup de produse si tine seama de realitatea specifica acestuia – in ce priveste dimensiunea sectorului, gradul de structurare a acestuia, piata vizata etc. –, motiv pentru care considera necesar sa se mentina in continuare instrumentele specifice de informare si de promovare, pe langa sistemul orizontal;
43. pe langa aceasta, solicita Comisiei sa asigure coerenta intre pachetul de masuri din cadrul politicii de calitate si cel din cadrul politicii de promovare;

Care ar trebui sa fie produsele agricole si alimentare eligibile si conform caror criterii

44. considera ca oricare dintre produsele originare din UE, cu exceptia tutunului si a bauturilor spirtoase, ar trebui sa poata participa la sistemul de promovare, desi este de parere ca ar trebui acordata prioritate actiunilor ce vizeaza produse care contribuie la o dieta sanatoasa si echilibrata, cum ar fi fructele si legumele, laptele, uleiul de masline etc., precum si alte produse care dispun de o indicatie de calitate asociata teritoriului european;

Mijloacele de promovare adecvate pentru obtinerea unui impact cat mai puternic

45. impartaseste punctul de vedere al Comisiei, care considera pozitiva combinarea unor mesaje-cheie, ce ar urma sa fie stabilite de Comisie si sa faca parte din toate actiunile de promovare, punand in valoare fie sistemul european de productie, fie beneficiile unei diete sanatoase si echilibrate, pe de o parte, cu mesaje specifice fiecarui tip de produs, menite sa faca cunoscut patrimoniul agroalimentar european, cu diversitatea, traditia si calitatea lui, pe de alta parte;
46. constata ca procedura ar trebui flexibilizata in multe puncte, mai ales pentru a se putea reactiona si la evolutiile pe termen scurt de pe pietele respective. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, printr-o adaptare rapida a liniilor directoare, prin extinderea posibilitatilor de realocare a fondurilor fara acte aditionale in vederea unei mai bune adaptari a programelor aflate in desfasurare la evolutia pietelor, prin reducerea cerintelor privind gradul de detaliu al cererilor de participare, precum si prin luarea mai rapida a deciziilor de catre Comisie;
47. considera ca, ori de cate ori este posibil, ar trebui pusa in evidenta originea produsului, fara a pierde din vedere referinta la Uniunea Europeana;
48. crede, in special, ca este oportuna utilizarea marcilor colective (inclusiv a marcilor teritoriale, sustinute in principal de regiuni) care respecta un caiet de sarcini precis. De asemenea, s-ar putea dovedi util ca, in viitor, posibilitatile de promovare a produselor agricole sa fie extinse dincolo de prezentarea unei imagini generice a Europei, avandu-se in vedere in special intreprinderile mici si mijlocii, iar mentionarea marcii si a producatorului sa fie facilitata dincolo de exceptarile prevazute in prezent, cu conditia ca:
– aceasta mentiune sa fie inclusa in promovarea unei marci colective sau sa aiba legatura cu aceasta;
– marcile private asociate la actiune sa nu poata beneficia in mod direct de finantari europene;
49. considera ca organizatiile profesionale de nivel european pot si trebuie sa joace un rol important in catalizarea programelor multinationale, insa pentru aceasta este necesar sa se flexibilizeze procedurile si structurile de gestionare;

Bugetul european necesar pentru atingerea obiectivelor

50. este de acord cu ideea ca programele sa fie in continuare cofinantate si ca, in anumite cazuri, nivelul de finantare din partea UE sa depaseasca plafonul actual de 50 %, in special in cazul actiunilor de promovare pe plan extern. In ceea ce priveste bugetul necesar, Comitetul sugereaza Comisiei sa studieze resursele alocate in acest scop de catre tarile concurente ale UE, cum ar fi SUA, si pe baza acestora sa prezinte o estimare a bugetului necesar.

Bruxelles, 14 decembrie 2011

Presedinta Comitetului Regiunilor
Mercedes Bresso

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close