Regimul vamal din Romania intra integral sub incidenta legislatiei europene

Incepand cu 1 ianuarie 2012, operatiunile vamale efectuate inainte de aderare nu mai fac obiectul controalelor autoritatilor vamale, termenul de prescriptie de 5 ani fiind depasit. Orice control vamal trebuie acum sa respecte legislatia europeana, direct aplicabila in toate statele membre, avertizeaza consultantii DeloitteTax.

Oportunitatile oferite de legislatia vamala europeana, precum si obligatiile suplimentare ce revin atat autoritatilor vamale, cat si contribuabililor vor fi analizate pe 4 aprilie, in cadrul conferintei „2012 – Romania, bine ai venit in Uniunea Vamala Europeana!” organizata de DeloitteTax. Cu aceasta ocazie, consultanti din Romania si Olanda cu experienta vasta in domeniul vamal vor discuta,printre altele,aspecte de optimizare in noile conditii legislative; exemple de bune practici la nivel international; cazuri solutionate la Curtea europeana de Justitie;sau potentialul portului Constanta, pornind de la experienta portului olandez Rotterdam. Detalii suplimentare privind agenda, profilul vorbitorilor si conditiile de inregistrare pot fi accesate pe pagina evenimentului.

„Legislatia si cazuistica comunitara aduc in primul rand o binevenita schimbare de opticain cadrul controalelor ulterioare, menita sa asigure un echilibru de forte intre autoritate si contribuabil”, spune Mihai Petre, coordonatorul echipei de consultanta vamala din cadrul DeloitteTax. „Principiul proportionalitatii, al certitudinii impunerii, rolul (pro)activ al organului fiscal, buna-credinta, dreptul contribuabilului de a fi ascultat sau prevalenta fondului asupra formei devin esentiale in relatia dintre autoritate si contribuabil. Nerespectarea lor de catre autoritati conduce la anularea actelor administrative”.

De referintain acest sens este Decizia 2615/2009 emisa de Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care instanta a dat castig de cauza contribuabilului, pe motiv ca autoritatea fiscala nu i-a dat posibilitatea sa-si exprime punctul de vedere inainte de a-l sanctiona. Practic, autoritatea a incalcat dreptul contribuabilului de a fi ascultat.

„Desi acest principiu a fost prezent in legislatia din Romania si inainte de aderare, autoritatile fiscale nu i-au acordat atentia cuvenita, in special autoritatile vamale, care de regula trimit direct contribuabililor deciziile de impunere in baza informatiilor disponibile in sistemul informatic, fara a le da posibilitatea sa-si exprime punctul de vedere inainte de sanctiune. Insa Inalta Curte de Casatie si Justitie a confirmat puterea acestui principiu prin decizia sa, gasind un real sprijin in cazuistica europeana. Astfel, companiile pot invoca aceasta decizie in practicain toate cazurile, sporindu-i astfel putereanu doar in instanta, ci si la momentul controlului”, spune Mihai Petre.

O alta schimbare de optica adusa de legislatia si cazuistica comunitara priveste conceptul de eroare a autoritatii vamale. Astfel, autoritatea vamala nu are voie sa impuna datorii suplimentare in cadrul unui control ulterior, daca suma de platastabilita la momentul importului nu a fost perceputa din cauza unei erori a autoritaţii vamale, contribuabilul actionand cu buna credinta.

Pe de alta parte, consultantul Deloitte Tax atrageatentia ca legislatia comunitara aduce raspunderi suplimentare si pentru contribuabili.

„Este vorba in primul rand de extinderea conceptului de debitor vamal asupra altor persoane decat importatorul”, explica Mihai Petre. „In situatiile in care avem de-a face cu bunuri introduse ilegal in Comunitatea Europeana, autoritatea vamala se poate indrepta impotriva oricarei persoane care detine aceste bunuri (chiar daca nu le-a importat), daca acea persoanastia sau trebuia (rezonabil vorbind) sastie ca este implicatain comertul cu bunuri introduse ilegal”.

Consultantul DeloitteTax subliniaza ca, in acest fel, legiuitorul european impune tuturor comerciantilor din Comunitateo anume responsabilitate, astfel incat sa actioneze cu prudenta, pentru a lupta impreunaimpotriva fraudei si pentru a incuraja concurenta loialain interiorul Comunitatii. In acest sens a fost emisa sidecizia Curtiieuropene de Justitie din noiembrie 2011 (cazul Jestel), la care se adauga practica recenta a autoritatilor vamale atat din Romania, cat si din alte state membre.

„Legislatia vamala comunitara este foarte corecta fata de contribuabili in primul rand”, subliniaza in final Mihai Petre. „Romania are astfel ocazia sainvete, folosind experienta altor tari din Uniunea Europeana, tari care sunt deja bine pozitionate in comertul international. Olanda, de exemplu, prin portul Rotterdam, este recunoscuta pentru bunele practici in materie vamala, atat din perspectiva contribuabililor, cat si a autoritatilor vamale”.

Sursa: Deloitte Tax

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close