Avizul CESE privind propunerea de regulament al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor
Avizul Comitetului Economic si Social European privind propunerea de regulament al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor COM(2011) 730 final – 2011/0330 (CNS)
2012/C 68/08
Raportor general: dna Heidi LOUGHEED
La 28 noiembrie 2011, in conformitate cu articolul 113 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Consiliul a hotarat sa consulte Comitetul Economic si Social European cu privire la Propunerea de regulament al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor.
COM(2011) 730 final – 2011/0330 (CNS).
La 6 decembrie 2011, Biroul Comitetului Economic si Social European a insarcinat Sectiunea pentru uniunea economica si monetara si coeziune economica si sociala cu pregatirea lucrarilor Comitetului pe aceasta tema.
Avand in vedere caracterul urgent al lucrarilor, Comitetul Economic si Social European a numit-o pe dna LOUGHEED raportor general in cadrul celei de-a 477-a sesiuni plenare din 18 si 19 ianuarie 2012 (sedinta din 18 ianuarie 2012) si a adoptat prezentul aviz cu 138 de voturi pentru, 0 voturi impotriva si 10 abtineri.
1. Concluzii si recomandari
1.1 CESE sustine si aproba propunerea referitoare la un nou “regulament privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor”, considerand ca aceasta este o actualizare necesara si utila a normelor actualmente in vigoare destinate sustinerii cooperarii administrative dintre administratiile nationale in vederea asigurarii unei colectari eficiente a impozitelor si combaterii fraudei in domeniu.
2. Expunere de motive
2.1 In UE, taxele de tipul accizelor se aplica la trei categorii de produse: alcool si bauturi alcoolice, tutunul prelucrat si produsele energetice. Aceste accize joaca un rol important, deoarece prin intermediul lor se incearca influentarea comportamentului publicului si se contribuie la bugetele publice ale statelor membre si la cel al UE [1].
2.2 Din mai multe motive, inclusiv posibilitatea de a obtine profituri importante dintr-un volum de activitate relativ redus, in UE, nivelul fraudei (in special in sectoarele tutunului si alcoolului) este foarte ridicat, ceea ce a determinat infiintarea unui “grup la nivel inalt privind frauda din domeniul tutunului si alcoolului” [2], recomandarile acestuia fiind aprobate de Consiliul ECOFIN in mai 1998. S-au facut o serie de recomandari, insa recomandarea cea mai importanta si pe termenul cel mai lung a fost aceea ca UE sa infiinteze “un sistem in intregime computerizat pentru circulatia si controlul produselor supuse accizelor”.
2.3 In consecinta, timp de mai multi ani, Uniunea Europeana a dezvoltat si a pus in practica in mod progresiv un sistem nou si modern de monitorizare a circulatiei produselor in regim suspensiv de accize in cadrul pietei interne – Sistemul pentru circulatia si controlul produselor supuse accizelor (EMCS).
3. Sistemul pentru circulatia si controlul produselor supuse accizelor
3.1 Sistemul pentru circulatia si controlul produselor supuse accizelor (EMCS) a fost creat prin Decizia 1152/2003/CE. Punerea in practica a acestui sistem a implicat eforturi importante, realizate de Comisia Europeana si de autoritatile si operatorii in domeniul accizelor din statele membre, care si-au adus contributia in diversele etape de dezvoltare ale sistemului; in consecinta, sistemul bazat in mare parte pe documente pe suport de hartie, in mod evident impovarator pentru toti cei implicati, va fi inlocuit cu un sistem computerizat si electronic, care nu va presupune aproape deloc utilizarea ca suport a hartiei. Este inca si mai important faptul ca noul sistem ar trebui sa permita autoritatilor relevante sa urmareasca circulatia bunurilor in “timp real” si bazelor de date sa compare informatiile imediat, ceea ce va permite o analiza mai rapida si mai in detaliu a acestora, precum si o analiza automatizata a riscului.
3.1.1 Pentru operatorii implicati, noul sistem automatizat reduce durata proceselor administrative necesare (toate deplasarile vor fi insotite de acum inainte de un document administrativ electronic, care inlocuieste documentele pe hartie). Acesta a standardizat multe dintre documentele necesare si include o interfata de internet pentru verificarea documentelor justificative ale partenerilor comerciali potentiali.
3.1.2 CESE considera ca sistemul EMCS faciliteaza comertul legal din cadrul pietei interne, completand instrumentele aflate la dispozitia statelor membre pentru combaterea sustragerii frauduloase de la plata accizelor.
4. Propunerea de regulament al Consiliului privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor
4.1 Aceasta propunere este una dintre ultimele “piese ale puzzle-ului” sistemului, care va fi utilizat astfel la intreaga lui capacitate. Propunerea inlocuieste regulamentul existent referitor la cooperarea administrativa in domeniul accizelor (Regulamentul nr. 2073/2004), recunoscand procesul de modernizare, care este aproape complet, si permitand administratiilor statelor membre sa profite de acesta in cooperarea dintre ele, ceea ce consolideaza capacitatea lor de a se coordona in vederea obtinerii celor mai bune rezultate.
4.2 CESE recunoaste si este de acord cu extinderea domeniului de aplicare al propunerii astfel incat sa includa cooperarea in ceea ce priveste asigurarea aplicarii legislatiei in domeniul accizelor si nu numai calcularea nivelului accizelor datorat, considerand ca propunerea reprezinta o evolutie utila in combaterea fraudei si consolidarea pietei interne si a increderii pe care cetatenii o au in aceasta.
4.3 Din necesitate, o mare parte a propunerii se refera la normele juridice referitoare la modul in care cooperarea administrativa ar trebui sa aiba loc in cadrul noului sistem. CESE considera ca propunerea reprezinta o abordare echilibrata, care va permite statelor membre sa profite de avantajele inerente noului sistem, fara ca povara administrativa pentru ele sau pentru operatorii economici sa creasca.
4.3.1 De asemenea, CESE considera ca propunerea reprezinta o descriere clara a drepturilor si responsabilitatilor tuturor actorilor implicati si ca procesele si termenele propuse sunt suficient de ambitioase pentru a garanta ca se reactioneaza in masura posibilului la timp, fiind in acelasi timp usor de respectat pentru toti actorii relevanti. In aceeasi ordine de idei, CESE isi exprima interesul pentru continutul actului de punere in aplicare aflat in prezent in curs de elaborare, care urmeaza sa detalieze categoriile de informatii care vor face obiectul fie al schimbului obligatoriu, fie al celui voluntar, in temeiul cadrului de schimb automat de informatii.
4.4 Cele mai multe dintre elementele noi ale propunerii sunt direct legate de modernizarea sistemului si de noile posibilitati existente de imbunatatire a cooperarii dintre administratii. CESE sustine cu fermitate Comisia Europeana si statele membre, pentru ca acestea sa exploateze sistemul consolidat cat mai bine posibil, astfel incat sa sporeasca eficienta in calcularea si colectarea accizelor si sa recunoasca si sa combata frauda, in special prin imbunatatirea cooperarii administrative dintre statele membre in acest scop.
4.4.1 Comitetul spera ca noul sistem va imbunatati calitatea raportarii automate, permitand statelor membre sa-si concentreze mai repede atentia pe activitatile care creeaza probleme. Introducerea unui sistem de “monitorizare” prevazuta de propunere este deosebit de utila si ar trebui sa contribuie la analizarea si imbunatatirea calitatii si a utilitatii informatiei care este schimbata in permanenta.
4.5 Desi este de acord cu necesitatea ca propunerea sa contina un temei juridic pentru colectarea datelor provenind din registrele de circulatie individuale si pentru utilizarea acestor registre in analiza efectuata de statele membre, Comitetul doreste sa recomande prudenta in utilizarea acestora si reaminteste autoritatilor sa dea dovada de un simt al proportionalitatii in utilizarea acestor informatii.
4.6 CESE considera ca propunerea recunoaste cu acuratete echilibrul responsabilitatilor in domeniul accizelor si al EMCS, Comisia Europeana fiind responsabila de mecanismul si de intretinerea sistemului propriu-zis, iar statele membre de informatiile continute in sistem, de schimbul de informatii si, bineinteles, de identificarea fraudelor si adoptarea masurilor necesare de combatere a acestora.
4.7 CESE considera util faptul ca propunerea asigura coerenta dintre normele in domeniul accizelor si schimbarile aduse normelor UE in materie de cooperare administrativa in domeniul TVA si al impozitarii directe. CESE sustine toate aceste eforturi ale serviciilor nationale din domeniul fiscal, al celor responsabile de administrarea veniturilor la bugetul de stat, din domeniul accizelor si din cel vamal de a-si imbunatati comunicarea si de a lucra impreuna, considerand ca acest lucru va servi in cele din urma la imbunatatirea pietei interne.
4.8 CESE sustine in special temeiul juridic pentru serviciul “SEED in Europa” introdus de propunere, considerand ca acesta reprezinta un instrument util pentru operatorii economici de buna credinta, in vederea verificarii validitatii autorizatiilor operatorilor economici cu care spera sa aiba relatii comerciale.
Bruxelles, 18 ianuarie 2012
Presedintele Comitetului Economic si Social European
Staffan Nilsson
[1] Se estimeaza ca in fiecare an in UE sunt colectate 307 miliarde EUR (cifra din 2010) din accize si alte taxe similare, din care 22 miliarde EUR provin de la alcool si bauturi alcoolice, 207 miliarde EUR din produse energetice si 77 miliarde EUR din tutunul prelucrat – cifrele reprezinta totaluri agregate ale cifrelor prezentate in “Tabelele privind accizele” prezentate separat de Comisia Europeana pentru bauturile alcoolice, produsele energetice si electricitate si tutunul prelucrat, care pot fi consultate pe pagina de internet a DG TAXUD: http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/excise_duties/index_en.htm
[2] La data respectiva, grupul la nivel inalt a estimat pierderile generate pentru anul 1996 ca urmare a fraudei la aproximativ 3,3 miliarde ECU in sectorul tutunului si la 1,5 miliarde ECU in sectorul alcoolului.