KPMG: Studiu comparativ in materie de TVA pentru anul 2012

Contrar tendintei globale de orientare catre impozitarea indirecta, un nou sondaj publicat de catre KPMG International indica faptul ca societatile comerciale nu pot tine pasul cu acest ritm alert.

Mai mult, conform studiului efectuat de catre KPMG International intitulat ”Studiu comparativ in materie de TVA pentru anul 2012”, societatile comerciale aloca in continuare resurse insuficiente domeniului TVA, acesta fiind de asemenea gestionat si evaluat necorespunzator.

Schimbarea modelelor de afaceri, amplificarea fenomenului de globalizare, transformarea functiilor departamentului financiar si dinamica modificarilor legislative exercita o presiune din ce in ce mai mare asupra managementului din domeniul TVA. Riscurile implicate de neindeplinirea obligatiilor declarative, dar si provocarile din domeniul TVA sunt intr-o continua crestere – reactia societatilor comerciale in acest sens este oare corespunzatoare?

Raspunsul la aceasta intrebare ar fi unul negativ, conform informatiilor reiesite din Sondaj, ce subliniaza o serie de observatii interesante si potential alarmante, cum ar fi:

• 63% dintre societatile comerciale multinationale nu au o persoana responsabila la nivel global specializata in domeniul TVA. Astfel, intrebarea care apare este urmatoarea: cine este persoana responsabila pentru gestionarea acestor obligatii fiscale complexe si semnificative din punct de vedere financiar, ce determina aparitia multor provocari si daca respectiva persoana are resursele si aptitudinile necesare?

• Sondajul, de asemenea, indica faptul ca majoritatea societatilor – 59% – au intre 1 si 10 angajati cu norma intreaga (sau echivalentul acestora) specializati in domeniul impozitarii indirecte la nivel global si un sfert dintre subiectii chestionati nu au niciun specialist in domeniul TVA, angajat cu norma intreaga. Avand in vedere faptul ca nivelul fluxurilor de numerar in materie de TVA pe care societatile comerciale multinationale le gestioneaza variaza intre 1 si 10 miliarde de dolari, o concluzie ar putea fi aceea ca sunt alocate resurse insuficiente in acest sens.

• Doar 32% dintre subiectii chestionati au caracterizat politicile din domeniul TVA ca fiind foarte bune sau excelente. Mai mult, doar 20% dintre respondenti au calificat procesul de implementare al acestor politici ca fiind unul foarte bun sau excelent. Astfel, ar reiesi faptul ca cei mai multi agenti economici nu reusesc sa ajunga la nivelul la care ar trebui sa se situeze din acest punct de vedere.

Un avantaj evidentiat prin rezultatele acestui sondaj ar fi acela ca un numar mare de agenti economici sunt in proces de redresare si de implementare ale politicilor de gestionare a TVA, o imbunatatire evidenta observandu-se comparativ cu rezultatele sondajului efectuat anul trecut. De asemenea, 47% dintre respondentii situati in Europa, Orientul Mijlociu si Africa (comparativ cu rezultatul de 38% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut), 32% dintre respondentii din Asia Pacific (comparativ cu rezultatul de 12% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut), 20% dintre respondentii din America Latina (comparativ cu rezultatul de 12% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut) si 33% dintre respondentii din America de Nord au implementat astfel de politici. Cu toate acestea, se observa faptul sunt necesare eforturi semnificative pentru a implementa astfel de politici, avand in vedere faptul ca doar 32% dintre subiectii chestionati au calificat politicile lor in materie de TVA ca fiind foarte bune sau excelente si doar 20% au caracterizat procesul de implementare al acestor politici ca fiind unul foarte bun sau excelent.

In ceea ce priveste investitiile viitoare in managementul specializat in domeniul TVA, 39% dintre respondenti au considerat prioritare investitiile in procese, 35% au considerat prioritare investitiile in tehnologii si 26% dintre respondenti au considerat prioritare investitiile in capitalul uman. Implementarea unor investitii optime in aceasta sfera va avea un rol fundamental, avand in vedere sporirea atributiunilor departamentelor de impozite indirecte – acestea variind intre preintampinarea unor noi obligatii in materie de TVA, coordonarea mai multor inspectii in materie de TVA, reprezentarea agentilor economici in fata autoritatilor fiscale din diverse state si oferirea unor servicii de asistenta fiscala ce aduc valoare adaugata si sunt adaptate afacerilor ce se extind rapid.

”Avand in vedere situatia la nivel global, putem afirma ca, cel putin din punct de vedere al managementului TVA, societatile romanesti au un drum foarte lung de parcurs. Marea majoritate a societatilor comerciale multinationale au, in medie, doar o persoana alocata cu norma intreaga care sa acopere obligatiile fiscale, inclusiv TVA, in timp ce multe alte societati nu au nicio persoana alocata cu norma intreaga pentru taxe” afirma Ramona Jurubita, Partener si Lider al Departamentului Impozite Indirecte din KPMG Romania. ”Avand in vedere ca trendul la nivel global, dar si in Romania, este indreptat catre impozitarea indirecta, este recomandat ca societatile sa analizeze cu atentie modalitatea de gestionare a departamentului de taxe, inclusiv a TVA.”

Sursa: KPMG

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close