Propunerea de regulament al Consiliului privind exercitarea dreptului de a desfasura actiuni colective in cadrul libertatii de stabilire si a libertatii de a presta servicii
In M. Of. nr. 384 din 7 iunie 2012 a fost publicata Hotararea Senatului nr. 9/2012 cu privire la propunerea de regulament al Consiliului privind exercitarea dreptului de a desfasura actiuni colective in cadrul libertatii de stabilire si a libertatii de a presta servicii – COM (2012) 130 final.
Din cuprins:
Avand in vedere Raportul comun al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari nr. 142 si al Comisiei pentru drepturile omului, culte si minoritati nr. 100 din 22 mai 2012,
in temeiul dispozitiilor art. 67 si art. 148 alin. (2) si (3) din Constitutia Romaniei, republicata, si ale Protocolului nr. 2 anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeana si a Tratatului de instituire a Comunitatii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
Senatul adopta prezenta hotarare.
ART. 1
Senatul constata ca propunerea de regulament al Consiliului privind exercitarea dreptului de a desfasura actiuni colective in cadrul libertatii de stabilire si a libertatii de a presta servicii respecta principiul proportionalitatii, dar incalca principiul subsidiaritatii pentru urmatoarele motive:
Temeiul juridic invocat de initiator este art. 352 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE), asa-numita clauza de flexibilitate, care a fost instituita pentru extinderea domeniului de legiferare al UE asupra adoptarii unor masuri necesare. In conformitate cu aceasta clauza, Consiliul poate decide in unanimitate, de comun acord cu Parlamentul European, asupra adoptarii unei masuri necesare atingerii unui obiectiv fixat de tratate, pentru care nu exista baza legala.
Analizand dispozitiile art. 352 alin. 2 si 3 din TFUE, care sunt de aplicare exceptionala, se constata ca a fost aplicata procedura uzuala pentru transmiterea proiectului catre statele membre, adica printr-o simpla fraza in partea de jos a scrisorii de insotire pentru transmiterea textului. Asadar, atat timp cat TFUE instituie o exceptie, si procedura de aplicare a acesteia trebuie sa fie speciala.
Art. 352 alin. 3 din TFUE prevede ca masurile bazate pe acest articol nu pot implica armonizarea actelor cu putere de lege si a normelor administrative ale statelor membre in cazul in care tratatele exclud o astfel de armonizare. Art. 153 alin. 5 din TFUE exclude categoric ca dreptul la greva si dreptul de asociere sa fie obiectul unei actiuni a UE a fortiori unei armonizari.
Desi regulamentul propus nu armonizeaza explicit exercitarea dreptului la greva, se incearca elaborarea unui modus vivendi intre acest drept fundamental si libertatile economice ale UE. Totusi ramane faptul ca Tratatul de la Lisabona a dorit sa excluda categoric invocarea art. 352 pentru a armoniza domeniile care, in mod expres, au fost exceptate de la armonizare. Rationamentul initiatorului european tinde sa inlature efectele acestei clauze restrictive.
In concluzie, s-a considerat ca temeiul juridic pe care a fost intemeiata propunerea de regulament este discutabil.
Proiectul de regulament nu aduce plusvaloare in domeniul reglementat, mai mult decat atat, este posibila aparitia riscului de perturbare a functionarii reglementarilor existente la nivel national in ceea ce priveste legislatia muncii, a dialogului social si a negocierii conflictelor colective.
ART. 2
Opinia cuprinsa in prezenta hotarare se transmite catre institutiile europene si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.