Sediile permanente – unele aspecte privind procedura fiscala aplicabila







Nadia Oanea

Tax Manager, Head of Tax Department, Baker Tilly Klitou

Articolul lunii in Curierul fiscal nr. 4/2012

Problematica sediilor permanente generate de activitatea contribuabililor nerezidenti in Romania este una destul de sensibila din punctul de vedere al determinarii obligativitatii inregistrarii unui sediu permanent, al delimitarii profitului impozabil aferent unui sediu permanent si al impozitului pe profitul datorat de contribuabilii nerezidenti etc. Pe langa aspectele privind individualizarea datoriei privind impozitul pe profit, o problema reala cu care se confrunta contribuabilii nerezidenti este cea a procedurii fiscale aplicabile in anumite situatii, pe care vom incerca sa le redam in cele ce urmeaza.

I. Sediile permanente generate de activitatea de constructii-montaj a contribuabililor nerezidenti, desfasurata in cadrul unei asocieri in participatiune

Conform Legii 571/2003 privind Codul fiscal („Codul fiscal”), sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale. Un sediu permanent presupune si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj sau activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni. Daca in conventiile de evitare a dublei impuneri la care Romania este parte se prevede o perioada mai mare de 6 luni (de regula 9 luni sau 12 luni), atunci prevederile conventiilor prevaleaza fata de cele ale Codului fiscal.

In cazul proiectelor de constructie, sediul permanent este inregistrat in Romania pe baza contractului de prestari servicii de constructii pe care firma mama le va executa in Romania. La initierea proiectului, in functie de durata prevazuta pentru finalizarea acestuia, contribuabilul nerezident trebuie sa solicite sau nu inregistrarea unui sediu permanent generat de realizarea proiectului, in conformitate cu prevederile art. 8 din Codul fiscal, coroborate cu prevederile art. 5 din Conventia de Evitare a Dublei Impuneri aplicabila.

Astfel, conform parag. 16 din comentariile la parag. (3) al art. 5 al Modelului Conventiei OCDE: „Acest paragraf prevede in mod expres ca un santier de constructii sau un proiect de constructii sau instalatii constituie un sediu permanent numai daca dureaza mai mult de 12 luni. Oricare dintre aceste elemente care nu indeplineste aceasta conditie nu constituie in sine un sediu permanent, chiar daca in interiorul sau exista o instalatie, de exemplu un birou sau un atelier, in intelesul parag. 2, asociata activitatii de constructie”.

Mai mult, conform prevederilor pct. 6.3 din comentariile susmentionate, „Atunci cand un loc de activitate conceput inca de la inceput pentru a fi utilizat pentru o perioada atat de scurta incat nu constituia sediu permanent, dar este, in realitate, mentinut pe o perioada de timp suficient de lunga pentru a nu mai fi considerat sediu temporar, devine un loc fix de activitate si, deci, retroactiv, un sediu permanent”.

In cazul nerezidentilor care efectueaza lucrari de constructii montaj in Romania ca parteneri ai unor consortii/ joint ventures/ alte forme de asociere fara personalitate juridica, unul din membrii asocierii este responsabil pentru evidenta contabila a operatiunilor asocierii, calcularea profitului impozabil si a impozitului pe profit aferent fiecarui membru in asociere.

In ceea ce priveste obligativitatea inregistrarii de sedii permanente de catre membrii nerezidenti ai asocierii, avem in vedere prevederile pct. 19.1 din comentariile mentionate mai sus (denumite in continuare „Comentariile OCDE”), potrivit carora: „In cazul unei entitati transparente fiscal, testul celor 12 luni se aplica la nivelul activitatii asocierii. In cazul in care perioada petrecuta pe santierul de constructii de catre parteneri si salariatii asocierii depaseste 12 luni, activitatea desfasurata de asociere este considerata a genera un sediu permanent. In aceasta situatie, se considera ca fiecare dintre parteneri va constitui un sediu permanent, in scopul taxarii partii sale de profit provenita din asociere, referitoare la timpul petrecut de fiecare asociat in cadrul santierului de constructii”.

Apelul la comentariile OCDE este prevazut de H.G. nr. 44/2004 de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal,Titlul II: „La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile la art. 5 „Sediul permanent” din Modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al OCDE”.

II. Procedura fiscala de regularizare a impozitului pe profit achitat de asocierile fara personalitate juridica inainte de momentul inregistrarii sediilor permanente ale contribuabililor nerezidenti, membri ai asocierii

Rezulta ca, in primele 6 (9 sau 12 luni, dupa caz) de activitate de constructii-montaj in Romania, contribuabilii nerezidenti nu au obligatia inregistrarii unui sediu permanent, datorand impozit pe venitul realizat de persoanele fizice nerezidente, conform prevederilor Titlului V din Codul fiscal (prin retinere la sursa de catre platitorul venitului), daca nu e furnizat un certificat de rezidenta fiscala valabil emis de statul de rezidenta. In cazul contribuabililor nerezidenti membri ai unei asocieri, acestia datoreaza impozit pe profit inca de la inceputul activitatii asocierii, insa calculul, declararea si plata impozitului pe profit pentru toti membrii nerezidenti se face de catre liderul asocierii, desemnat sa o reprezinte in fata autoritatilor fiscale.

In cazul unei asocieri fara personalitate juridica, veniturile si cheltuielile inregistrate se atribuie fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare in asociere. Conform prevederilor art. 28 C.fisc., „(2) Orice asociere fara personalitate juridica dintre persoane juridice straine, care isi desfasoara activitatea in Romania, trebuie sa desemneze una din parti care sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat potrivit prezentului titlu. Persoana desemnata este responsabila pentru:

a) inregistrarea asocierii la autoritatea fiscala competenta, inainte ca aceasta sa inceapa sa desfasoare activitate;
b) conducerea evidentelor contabile ale asocierii;
c) plata impozitului in numele asociatilor, conform art. 34 alin. (1);
d) depunerea unei declaratii fiscale trimestriale la autoritatea fiscala competenta, care sa contina informatii cu privire la partea din veniturile si cheltuielile asocierii care este atribuibila fiecarui asociat, precum si impozitul care a fost platit la buget in numele fiecarui asociat;
e) furnizarea de informatii in scris, catre fiecare asociat, cu privire la partea din veniturile si cheltuielile asocierii care ii este atribuibila acestuia, precum si la impozitul care a fost platit la buget in numele acestui asociat.
(…)
(4) Intr-o asociere fara personalitate juridica cu o persoana juridica straina si/sau cu persoane fizice nerezidente, precum si cu persoane fizice romane, persoana juridica romana trebuie sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat, potrivit prezentului titlu”.

Astfel cum am precizat mai sus, daca, din diverse motive (e.g. datorita complexitatii proiectului sau daca se initiaza proiecte conexe proiectului initial etc.), realizarea proiectului a depasit durata de 6/9/12 luni, nerezidentul care deruleaza activitate de constructii-montaj in Romania, fie direct, fie in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, trebuie sa solicite organelor fiscale inregistrarea unui sediu permanent.

Ulterior inregistrarii fiscale a sediului permanent, profitul impozabil al sediului permanent trebuie calculat tinand cont de totalitatea veniturilor si cheltuielilor atribuibile acestuia de la inceputul derularii proiectului, conform prevederilor art. 29 C.fisc. si ale pct. 88 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal: „Persoanele juridice straine care desfasoara activitatile mentionate la art. 8 alin. (3) din Codul fiscal datoreaza impozit pe profit de la inceputul activitatii, in masura in care se determina depasirea duratei legale de 6 luni sau termenele prevazute in conventiile de evitare a dublei impuneri, dupa caz. In situatia in care nu se determina inainte de sfarsitul anului fiscal daca activitatile din Romania vor fi pe o durata suficienta pentru a deveni un sediu permanent, veniturile acelui an fiscal vor fi luate in considerare in urmatorul an fiscal, in situatia in care durata specificata este depasita”.

Astfel, in urma depunerii primei declaratii anuale de impozit pe profit, sediul permanent poate figura cu obligatii de plata reprezentand impozitul pe profit pentru care au fost facute plati de impozit de catre asociatul care a reprezentat anterior asocierea, conform prevederilor legale referitoare la asocierile fara personalitate juridica.

Din pacate, nu este foarte clar care e procedura aplicabila pentru ca impozitul astfel declarat si platit in termenele legale, conform art. 34 alin. (5) lit. c) C.fisc., sa fie recunoscut ca achitare pentru impozitul pe profit declarat prin prima declaratie 101 depusa de sediul permanent ulterior infiintat prin depasirea duratei minime, fiind aferent aceleasi baze impozabile.

in extras

.

Articolul lunii din Curierul fiscal nr. 4/2012 este unul dintre castigatorii Concursului lansat de revista Curierul fiscal in luna aprilie pentru cel mai bun articol pe teme de fiscalitate.

.
.

Puteti achizitiona revista tiparita pe

.

.

.

.

1 comentariu to “Sediile permanente – unele aspecte privind procedura fiscala aplicabila”

  1. Balan Georgica spune:

    Buna ziua,am rugamintea de a ma lamurii in urmatoarea situatie(toate incursiunile mele la Anaf nu au dus la nici un rezultat!O societate romanesca(constructii) a infiintat un punct de lucru in ITALIA,de 1 an si 6 luni!In Romania nu a inregistrat deloc veniturile de acolo,acolo nu i-au constituit impozit de profit dar plateste TVA ul lor ,are acolo un certificat de rezidenta fiscala.Trebuiau ca trimestrial sa preia veniturile si chetuielile de acolo din balanta si sa constituie impozit si aici…si acolo/(asa mi-au spus la Anaf)sau doar la sfarsitul anului pentru declaratia 101 ,datele de acolo.. si sa platesca impozit acolo(33%)sa se aplice aici creditul fiscal cu sumele constituie si retinute acolo?Are dreptul sa ceara diferenta de la 16 % cu cat ar fi fost impozitata aici si suma mai mare platita acolo?Aici nu mai are ca activitate decat salariatii delegati!Multumesc anticipat,atat am citit de 3 luni..ca in final..tot nu am priceput nimic!

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close