Noile state membre UE au cheltuit doar 11% din fondurile europene oferite pentru infrastructura

Comisia Europeana a alocat pentru 2007-2013 suma de 14,9 miliarde de euro pentru finantarea proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare din noile state membre, insa pana acum au fost cheltuiti doar 1,65 miliarde de euro, adica 11% din fondurile alocate.

Fondurile pentru infrastructura au fost dintotdeauna stimulentul pentru atragerea de noi state in UE. In anii 1980 si 1990 Bruxellesul a cheltuit miliarde de euro in Spania, Portugalia si Grecia si a promis sa faca la fel cu noile state membre care au aderat in 2004 si 2007. Insa pana acum miliardele promise nu au imbunatatit capacitatea de absorbtie a noilor state membre.

“Este evident ca in aceste tari exista un contrast total intre solicitarile de finantare si capacitatea lor de a absorbi acesti bani”, a declarat directorul organizatiei European Rail Infrastructure Managers, Monika Heiming. ‘Gradul de absorbtie al fondurilor UE, in special in cazul cailor ferate, este foarte redus, mult mai redus decat ne asteptam’, a adaugat Heiming.

Numai pana in 2020 Comisia estimeaza ca vor trebui investite 250 miliarde de euro pentru conectare a 120 de mari porturi si aeroporturi la reteaua feroviara, pentru modernizarea a 15.000 de kilometri de retea si eliminarea a 35 de blocaje transfrontaliere.

“Transportul este reteaua vitala a economiei europene si daca nu functioneaza fara probleme, economia noastra va incetini”, a declarat comisarul european pentru transport, Siim Kallas, intr-un discurs tinut la Bruxelles in care a detaliat planurile sale vizand cheltuirea unor sume suplimentare in valoare de 31,7 miliarde de euro pentru imbunatatirea infrastructurii de transport in urmatorii opt ani.

Comisia Europeana sustine ca lucreaza cu guvernele locale pentru a imbunatati capacitatea administrativa si spera ca dupa ce vor exista specialisti care sa aiba capacitatea de a concepe si derula proiecte, lucrurile se vor imbunatati. Intre timp, banii stau intr-un cont UE iar daca pana in 2015 nu vor fi utilizati vor fi returnati la bugetul Uniunii Europene.

Sursa: Financiarul

Adauga comentariu

*

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării presupune că ești de acord cu utilizarea cookie-urilor. Informații suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close